printlogo


کد خبر: 168205تاریخ: 1395/9/9 00:00
عدم جذابیت دراماتیک در سریال «ماه و پلنگ»

سریال «ماه و پلنگ» که پیش از این «ملکا» نام داشت به کارگردانی احمد امینی و تهیه‌کنندگی آرمان زرین‌کوب تولید شده است. این سریال که از 8 آبان‌ماه 95 در 30 قسمت 45 دقیقه‌ای از شبکه سوم سیما پخش خود را آغاز کرد و با استقبال نسبی مخاطبان مواجه شده، داستان انسان‌هایی است که بهشت خوشبختی و سعادت خود را در جهنم دروغ و انتقام و زیاده‌خواهی نابود می‌کنند. در این سریال 2 قهرمان وجود دارند و هر قسمت از آن با تعلیقی به پایان می‌رسد. «ماه و پلنگ» از آن دسته سریال‌هایی است که تا نیمه آن در زمان گذشته سیر می‌کند و بعد از قسمت 16 قصه‌ها در زمان حال روایت می‌شود. به گزارش نسیم‌آنلاین، جبار آذین، منتقد پیشکسوت سینما و تلویزیون درباره سریال «ماه و پلنگ» گفت: این سریال محصول مشترک سعید مطلبی، از فیلمسازان قدیمی، درام‌شناس و درام‌نویس قهار و احمد امینی از منتقدان و فیلمسازان شناخته شده کشور به شمار می‌رود و بدیهی است انتظار مخاطب از این دو هنرمند، کار شاخص، برجسته، تاثیرگذار، جذاب و ماندگار است. وی درباره ایده سریال «ماه و پلنگ» افزود: سوژه فیلم تازگی ندارد اما سازندگان فیلم سعی کردند از زاویه‌های متنوع و جدیدی به برخی مسائل اجتماعی، حقوقی، قانونی و شرعی در این سریال بپردارند، البته این مهم بررسی علمی و قانونی خاصی را می‌طلبد و باید در بطن یک سریال جذاب و استاندارد جای بگیرد تا مخاطب را جذب کند. این منتقد ادامه داد: بازی‌ها در سریال بدرستی از آب در نیامده و به شخصیت‌ها کامل پرداخته نشده و بدیهی است مخاطبان نمی‌توانند با کاراکترها همزادپنداری کنند، از سوی دیگر اتفاقات نیز برای مخاطب باورپذیر نیست. به‌رغم ویژگی‌های مثبت سازندگان این مجموعه ولی «ماه و پلنگ» به دلیل سطحی‌نگری و سست‌انگارانه پرداختن به شخصیت‌ها و وقایع نتوانسته مخاطب میلیونی برای خود جذب کند. آذین بیان داشت: ضعف بازی‌ها، ضعف انتخاب بازیگران، سطحی‌نگری در پرداخت شخصیت‌ها و موضوع سریال باعث شده «ماه و پلنگ» دارای جذابیت دراماتیک نباشد و به همین دلیل است که مخاطب آنگونه که باید با حوادث سریال درگیر نشده است، البته شاید این مهم در قسمت‌های آتی سریال محقق شود. این منتقد با اشاره به موضوع سریال بیان داشت: موضوع اصلی سریال مساله قصاص است که در کنار آن می‌توان مساله بخشش را هم مطرح کرد ولی سریال به موضوع دور زدن قانون می‌پردازد و به همین دلیل نویسنده و کارگردان می‌خواهند نشان دهند پول و پارتی در زیرپا گذاشتن قانون در جامعه ما کارکرد دارد ولی متاسفانه این موضوع هم آنگونه که باید پرداخت نشده که بتوانیم بگوییم سریال نگاه انتقادی به این موضوع دارد. آذین با بیان اینکه برای پرداختن به مساله قصاص در سریال که موضوعی شرعی و قانونی است، نیازمند کار کارشناسی هستیم، تصریح کرد: همچنین استفاده از مشاوران اجتماعی، حقوقی و دینی برای استحکام محتوایی، داستانی و دراماتیک فیلم ضروری بوده که در سریال این مهم محقق نشده و به همین دلیل مسائل مطرح شده سریال در سطح باقی مانده‌ است. وی اظهار داشت: نویسنده یک موضوع فرعی عاشقانه را بین 2 وکیل در سریال مطرح می‌کند و به جای اینکه این مهم همراه موضوع اصلی سریال باشد، گاه داستان اصلی را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و این مساله نه‌تنها مثبت نیست، بلکه به اهداف و پیام سریال هم ضربه می‌زند؛ از این رو اگر در قسمت‌های بعدی پراکندگی موضوعات و داستانک‌ها در یک ساختار استاندارد و دراماتیک جمع نشود، مطمئنا سریال رو به اضمحلال می‌رود.


Page Generated in 0/0054 sec