printlogo


کد خبر: 168216تاریخ: 1395/9/9 00:00
بازشماری احتمالی آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در 3 ایالت
ترامپ: بشمارید، رأی من بیشتر می‌شود!

به دنبال درخواست جیل استاین، نامزد حزب سبز آمریکا برای بازشماری آرای انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 ایالات متحده در چند ایالت خاص، دونالد ترامپ پیروز این انتخابات واکنشی خشمگینانه نشان داد. مقامات فدرال ایالت ویسکانسین پس از درخواست حزب سبز و با در نظر گرفتن نارضایتی عمومی از اختلاف بالای آرا در انتخابات این ایالت، از شمارش مجدد آرا خبر دادند. پیش از استاین نیز برخی متخصصان رایانه ضمن تماس با ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون از ظن خود نسبت به هک شدن سامانه آرای الکترونیکی در چند ایالت کلیدی و احتمال تقلب در آرا خبر داده و او را تشویق به اعتراض کرده بودند اگرچه کلینتون چنان به لحاظ روحی و جسمی از شکست روز هشتم نوامبر گذشته در هم شکسته بود که از فرصت قانونی خود برای اعتراض به دیوان عالی استفاده نکرد. در عوض این همتای زن او از حزب سبز بود که اعتراض کرد. علاوه بر ویسکانسین او برای بازشماری آرا در پنسیلوانیا و میشیگان نیز درخواست خواهد داد. ایالت ویسکانسین تا 13 دسامبر (23 آذر) برای تکمیل روند بازشماری آرا و اعلام نتایج نهایی، فرصت دارد و یکی از وکلای ستاد انتخاباتی کلینتون نیز بر بازشماری نظارت خواهد کرد.  10 رأی مجمع گزینندگان ایالت ویسکانسین در انتخابات به ترامپ اختصاص یافت در حالی که او تنها 27 هزار رأی مردمی بیشتر از کلینتون کسب کرده بود. براساس آخرین آمار اعلام شده، هیلاری رقیب دموکرات ترامپ جمهوری‎خواه، پیشتازی بیش از 2 میلیونی در آرای مردمی دارد و طرفداران او انتظار دارند این فاصله پس از بازشماری آرا در برخی ایالت‌ها در نهایت به 2 و نیم میلیون رأی برسد. البته برخی کارشناسان آمریکایی معتقدند بخت کلینتون برای پر کردن فاصله خود با ترامپ تنها در این 3 ایالت در حد صفر است.  براساس نظام پیچیده انتخابات ایالات متحده، شهروندان مستقیماً رئیس‌جمهور را انتخاب نمی‌کنند بلکه در حقیقت با آرای خود، اعضای مجمع گزینندگان هر ایالت برمی‌گزینند که معمولاً متعهد به رأی دادن به یک نامزد خاص هستند. ترامپ در مجموع 306 رای را در مقابل 232 رای کلینتون از مجموع آرای شورای 538 نفری گزینندگان در همه ایالات کسب کرده است. او که مشخصا از بازشماری آرا خشمگین است روز یکشنبه در توئیتر نوشت: «اگر آرای میلیون‎ها نفری را که به طور غیرقانونی رأی دادند، کسر کنید، من علاوه بر موفقیت در کسب آرای مجمع گزینندگان، آرای مردمی را هم به دست آوردم». او بازشماری آرا را امری «مضحک»، «اتلاف وقت» و حتی «تقلب» خوانده است و در توئیت‌های متوالی از کلینتون خواسته تا نتایج انتخابات را بپذیرد.
مذاکرات پنهان پسر ترامپ با روس‌ها
پسر بزرگ ترامپ حتی پیش از انتخاب او به ریاست‌جمهوری در حال مذاکرات محرمانه برای همکاری با روس‌ها در سوریه بوده است. این در حالی است که نزدیک‌ترین مشاور امنیتی و نظامی او یعنی ژنرال مایکل فلین هم در جریان کارزار انتخاباتی در مسکو با پوتین دیدار کرده بود.  روزنامه انگلیسی ایندیپندنت که تحت مدیریت الیگارش‌های روسی است، نوشت دونالد ترامپ جونیور 38 ساله 11 اکتبر در پاریس در مذاکرات با حضور فابین بوسار، بنیانگذار اندیشکده سیاسی و امور خارجی و همسرش راندا کاسیس شرکت کرده است. همسر بوسار سپس با انتشار عکس‌های ملاقات با پسر ترامپ در فیسبوک نوشته بود: «با پیروزی ترامپ اپوزیسیون سوریه به برقراری روند سیاسی امیدوار شدند». پیش‌تر روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال اعلام کرده بود راندا کاسیس، رهبر یک گروه اپوزیسیون سوری است که توسط کرملین حمایت می‌شود و به دنبال یافتن یک گذار سیاسی با همکاری با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است. کاسیس در گفت‌وگو با شبکه الجزیره با حمایت از عملیات مسکو در سوریه اعلام کرد: «روسیه در درگیری سوریه مداخله کرد تا کشور را حفظ کند». او همچنین به روزنامه مسکوکوملوتس گفت‌: «باید واقع‌گرا باشیم. چه کسی در عملیات زمینی حضور دارد؟ نه آمریکا و نه فرانسه. بدون روسیه نمی‌توان هیچ راه‌حلی برای سوریه پیدا کرد».
دستیار زن کیسینجر، مشاور امنیتی ترامپ
دونالد ترامپ یک تحلیلگر رسانه‌ای زن را به سمت معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید منصوب کرد.  به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهور جدید آمریکا اعلام کرد «کتلین ترویا مک فارلند» 65 ساله را که تحلیلگر شبکه فاکس‌نیوز بوده به این سمت برگزیده است. این زن که جزو مشاوران ارشد امنیت ملی حزب جمهوری‌خواه است، سمت معاونت مایکل فلین، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و مشاور امنیت ملی ترامپ  را خواهد داشت. او تجربه فعالیت و همکاری با 3 رئیس‌جمهور آمریکا را دارد و مشاور و دستیار هنری کیسینجر نیز بوده است. مهم‌ترین پست او پیش از پیوستن به شبکه فاکس‌نیوز، معاون دستیاری امور دفاعی و عمومی در دوران رونالد ریگان، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بود.  وی طی سال‌های 1982 تا 1985 میلادی نیز در وزارت دفاع آمریکا مشغول به فعالیت بوده است.
 


Page Generated in 0/0265 sec