printlogo


کد خبر: 168220تاریخ: 1395/9/9 00:00
چهارگوشه

احتمال تشکیل دولت وفاق ملی یمن
یک منبع بلندپایه یمنی از احتمال تشکیل دولت وفاق ملی خبر داد. او دیروز به شبکه خبری المیادین گفت انتظار می‌رود دولت وفاق ملی در یمن به ریاست عبدالعزیز بن‌حبتور در صنعا تا روز چهارشنبه این هفته تشکیل شود. به گفته وی، جنبش انصارالله و کنگره ملی عمومی شکل اولیه دولت وفاق ملی را تایید کرده‌اند و بررسی‌ها برای تصمیم‌گیری درباره شکل نهایی دولت ادامه دارد. این دو حزب یمنی مردادماه گذشته در صنعا توافقنامه‌ای با موضوع تشکیل شورایعالی سیاسی برای اداره امور کشور براساس قانون اساسی امضا کرده بودند. در حال حاضر کنگره ملی عمومی در غیاب «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری، حاکمیت قانونی یمن را نمایندگی می‌کند. دولت متجاوز عربستان سعودی ضمن ائتلاف با برخی کشورهای عربی، غربی، آفریقایی و اسرائیل طی 20 ماه اخیر به بهانه حمایت از منصور، جنایت‌هایی غیرانسانی علیه ملت مظلوم یمن انجام داده و تاکنون هزاران یمنی از جمله زنان و کودکان را کشته و زخمی کرده و ده‌ها هزار نفر را آواره و
80 درصد تأسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این کشور را ویران کرده است.

اردوغان: غرب جایگاه خود را بداند
رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد پارلمان اروپا باید جایگاه خود را بداند و نباید فراموش کند که ترکیه تحت فرمان اروپا نیست. به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان در سخنانی در استانبول گفت ترک‌ها طی 3 سال گذشته با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند که شبیه به جنگ برای استقلال است. او گفت: «چندی پیش با حادثه کودتا روبه‌رو شدیم. در این حادثه 248 نفر از شهروندان کشور کشته شدند و 193 نفر مجروح داشتیم. ولی در پس زمینه این حوادث غرب با وقاحت تمام ما را سرزنش کرد.کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند ما را بترسانند، سخت در اشتباه هستند. قاتلانی که غرب در دامن خود پرورش می‌دهد، علیه آنها برخواهند خاست».

نقض حریم هوایی روسیه توسط اوکراین
روسیه از «تصمیم یکجانبه» اوکراین برای برگزاری رزمایش موشکی در حریم هوایی شبه‌جزیره کریمه انتقاد کرد و آن را نقض حریم هوایی خود دانست.  وزارت دفاع روسیه روز جمعه پس از احضار وابسته نظامی اوکراین در مسکو، اعتراض رسمی خود را به رزمایش موشکی آتی کی‌یف ابلاغ کرد. همچنین روساویاتسیا، آژانس حمل‌ونقل هوایی فدرال روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اقدام کی‌یف «نقض همه توافقات بین‌المللی» است. این رزمایش نظامی در مناطقی برگزار می‌شود که پروازهای غیرنظامی و دولتی صورت می‌گیرد.  به گفته سرگئی ایزولسکی، سخنگوی سازمان نظارت بر حمل‌ونقل هوایی روسیه گفت مسکو تا زمانی که کی‌یف به رزمایش موشکی خود ادامه دهد، پروازها در آسمان کریمه را ممنوع خواهد کرد.

استعفای دولت کویت
نخست‌وزیر کویت استعفای دولتش را به امیر این کشور تقدیم کرد. استعفای دولت جابر مبارک الصباح پس از آن روی داد که گروه‌های مخالف و متحدانشان نزدیک به نیمی از کرسی‌های مجلس کویت را به دست آوردند که این بیم بالا گرفتن منازعات سیاسی در این شیخ‌نشین نفتی‌ حوزه خلیج‌فارس را افزایش می‌دهد. شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت پس از انحلال مجلس قبلی به دلیل اختلافات بر سر افزایش بهای بنزین، دستور برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر کرده بود. طبق اعلام مقامات انتخاباتی کویت، در انتخابات روز شنبه مخالفان ملی‌گرا و لیبرال دولت که پس از تحریمی 4 ساله شرکت کرده بودند با رای خود باعث شدند گروه‌های اپوزیسیون مجموعا
24 کرسی از 50 کرسی مجلس را کسب کنند. اقلیت شیعه که در انتخابات قبلی 9 کرسی به دست آورده بودند، در این انتخابات کرسی را از دست دادند. همچنین از 14 زن نامزد مجلس تنها یک نفر وارد مجلس کویت شد در حالی که یک‌سوم منتخبان، اعضای جوان یا جدید پارلمان هستند. اکثر نمایندگان اپوزیسیون جدید آشکارا با سیاست ریاضت اقتصادی دولت برای افزایش درآمدهای غیرنفتی مخالف هستند.


Page Generated in 0/0070 sec