printlogo


کد خبر: 168241تاریخ: 1395/9/13 00:00
دغدغه اشتغال دولت شعار تبلیغاتی است

ادعای داشتن دغدغه برای اشتغال جوانان از یکسو و همچنین مصرف انبوه کالاهای خارجی در سطح وزارتخانه‌ها از سوی دیگر نشان از تبلیغاتی بودن شعارهای رئیس‌جمهور دارد. سیدهادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری با بیان اینکه کارخانجات داخلی با وجود توانمندی‌ها در حال تعطیلی هستند به فارس گفت: آیا ادعای رئیس‌جمهوری مبنی بر داشتن دغدغه اشتغال جوانان با وجود سیاست‌های ضداشتغالی در کشور همخوانی دارد یا خیر؟ وی اظهار داشت: دولت اگر به فکر اشتغال جوانان و رفع مشکلات آنان بود، حداقل با استفاده از کالاهای تولید داخل و کاهش واردات، ادعای خود را ثابت می‌کرد. وی افزود: تعطیلی کارخانجات تولیدی کشور از یکسو و بلاتکلیفی حجم زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از سوی دیگر نشان از عدم وجود دغدغه‌مندی و تبلیغاتی بودن شعارهای رئیس‌جمهور دارد. ابوی تصریح کرد: 2 هفته پیش نشستی با یکسری کارخانجات تولیدی کشور درباره مسائل و مشکلات آنان داشتیم که با وجود داشتن دستگاه‌ها و توانمندی‌های لازم در حال تعطیلی بودند؛ در این نشست مسؤولان سپاه هم حضور داشتند تا به مشکلات آنان رسیدگی شود. این کارخانجات با تولید لامپ‌های کم‌مصرف و صرفه‌جویی برای کشور، انبارهای پر از کالا دارند و دستگاه‌های دولتی حاضر به خرید از این کارخانجات نیستند.  ابوی خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها مملو از کالاهای خارجی و بویژه چینی شده‌اند و به بهانه ارزان بودن از کالاهای تولید داخل استفاده نمی‌کنند در حالی که کارخانجات داخلی با کیفیت برتر و ضمانتنامه‌های لازم محصول را تحویل می‌دهند اما باز هم کسی حاضر به خرید از آنها نیست.
ایران چه تعداد کارگر مهاجر دارد؟
در همین حال گزارش بانک جهانی حاکی از آن است که میزان مهاجرت کارگران ایرانی در سال ۲۰۱۳ با رشد 9/23 درصدی به بیش از یک میلیون و ۶۰۴ هزار نفر رسیده است. به گزارش مهر، طبق آمار سال ۲۰۱۳ سازمان بین‌المللی کار، ۱۵۰ میلیون و ۳۰۰ هزار کارگر مهاجر در جهان وجود دارد که 4/4 درصد از کل کارگران جهان را تشکیل می‌دهند. همچنین بر مبنای گزارش بانک جهانی، در سال ۲۰۱۰ تعداد یک میلیون و ۲۹۵ هزار و ۱۷۳ کارگر ایرانی به دیگر کشورها مهاجرت کرده‌اند که این میزان با رشد 9/23 درصدی در سال ۲۰۱۳ به یک میلیون و ۶۰۴ هزار و ۷۵۰ نفر افزایش یافته است. اما طبق اعلام مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، تعداد کارگران مهاجر در حال افزایش است. آمار سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد امارات با ۴۱۲ هزار و ۴۰۰ مهاجر ایرانی بیشترین مقصد ایرانیان است و پس از آن، ایالات متحده آمریکا با ۳۹۳ هزار و ۴۱۴ مهاجر ایرانی دومین مقصد ایرانیان است. در این میان روند صادرات و واردات کالاهای صنعتی برخی کشورها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵ صادرات صنعتی برزیل 8/3 برابر، ترکیه ۶ برابر، مالزی 4/7 برابر، هند ۱۰ برابر و مکزیک ۱۷ برابر میزان صدور کالاهای صنعتی ایران بوده است. رشد صادرات صنعتی ایران و ترکیه در سال ۱۹۸۰ حدود ۳۸۲ میلیون دلار به نفع کشور ترکیه بود که به مرور زمان، به‌دلیل عدم رشد معنادار صادرات صنعتی ایران و در برابر رشد قابل توجه صادرات صنعتی ترکیه، شکاف مزبور به مرور افزایش یافته به‌طوری‌که این شکاف در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۹۰ میلیارد دلار شده است.
آغاز جلسات کمیته بررسی دستمزد ۹۶
گفتنی است از هفته جاری کمیته تخصصی دستمزد ۹۶ آغاز به کار می‌کند که حفظ قدرت خرید کارگران و تأمین معیشت 2 محور اصلی دستور کار نمایندگان کارگران در جلسات تعیین مزد این کمیته است. غلامرضا عباسی، رئیس کانون عالی انجمن صنفی کارگران کشور در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه افزایش مزد طبق نرخ تورم بی‌معنی است، افزود: در شرایطی که حقوق مردم کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد، تعیین دستمزد طبق نرخ تورم بی‌معناست. اگر دولت امسال هم می‌خواهد مانند سال‌های گذشته دستمزد کارگران را خودش تعیین کند، برگزاری جلسات کمیته تخصصی مزد بی‌فایده است. دستمزد کارگران باید به صورت سه‌جانبه و با مدنظر گرفتن تأمین معیشت خانوار کارگری تعیین شود.  به تأکید عباسی تقویت قدرت خرید کارگران به معنی توسعه رونق تولید داخلی است.


Page Generated in 0/0166 sec