printlogo


کد خبر: 168243تاریخ: 1395/9/13 00:00
اخبار

 توافق الجزایر در نشست وین باطل شد
هر چند براساس تصمیم و توافق اوپک در نشست 171 فقط ایران می‌تواند سهم تولید خود را افزایش دهد اما قرار بود میزان تولید نفت ایران به میزان قبل از تحریم‌ها برسد. محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به تداوم محدودیت‌ها و سهمیه‌بندی نفت ایران برخلاف نتایج نشست الجزایر، توافق اوپک مشروط بر مدیریت عرضه تا سقف ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه را مثبت خواند. وی با بیان اینکه براساس نشست اوپک، ایران می‌تواند تولید نفت خود را از ژانویه ۲۰۱۷ با ۳ میلیون و ۷۰۷ هزار بشکه نفت در روز آغاز کند و مجاز است روزانه ۹۰ هزار بشکه نیز به تولید خود اضافه کند، ادامه داد: بنابراین ایران در ۶ ماه نخست سال آینده میلادی، مجاز است میانگین ۳ میلیون و ۷۹۷ هزار بشکه در روز نفت تولید کند که حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت تا ظرفیت فعلی فاصله دارد این در حالی است که ایران ظرفیت تولید روزانه ۴ میلیون بشکه نفت را دارد. وی ادامه داد: در نشست اوپک در الجزایر قرار شده بود 3 کشور ایران، لیبی و نیجریه از محدودیت‌های سهمیه‌بندی و کاهش تولید نفت استثنا شوند اما در نشست وین در حالی که 2 کشور نیجریه و لیبی از کاهش تولید نفت استثنا شدند اما ایران همچنان با محدودیت تولید نفت روبه‌رو است. وی خاطرنشان کرد: عربستان پس از 3 سال متوجه سیاست شکست خورده خود شد و سقف تولید نفت را کاهش داد که به نظر می‌رسد این تصمیم عربستان با هدف ملایم کردن روابط خود با آمریکا و جمهوری‌خواهان است. وی تصریح کرد: موافقت این کشور با کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز، سیگنال مثبتی به جمهوری‌خواهان برای همکاری آمریکا با عربستان است، چرا که آنها باور دارند عملکرد عربستان باعث کاهش قیمت نفت شده است. خطیبی ادامه داد: رشد حدود ۳ تا ۵ دلاری قیمت نفت ناشی از آثار روانی این توافق بوده است.

افزایش 90 هزار بشکه‌ای تولید نفت
پس از نشست‌های پیاپی در ماه‌های گذشته، بالاخره بامداد 29 نوامبر «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان و «الکساندر نواک»، وزیر انرژی روسیه مذاکراتی را انجام دادند که به نتیجه رسید. با این توافق الفالح در نشست 30 نوامبر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین اعلام کرد عربستان تولید خود را برای نخستین‌بار از سال 2008 به میزان 2/1 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد. به علاوه اینکه اعلام شد روسیه و دیگر تولیدکنندگان غیر عضو اوپک نیز 600 هزار بشکه از تولید خود را کاهش خواهند داد. پس از اعلام این خبر قیمت نفت بیش از 15 درصد افزایش یافت و به بالای 50 دلار رسید. بهای نفت برنت نیز به بالاترین رقم خود در بیش از یک سال گذشته رسید. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت کشورش آماده است در نیمه نخست 2017 میلادی به عنوان بخشی از توافق با اوپک «به صورت تدریجی» ۳۰۰ هزار بشکه از تولید خود را کاهش دهد. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هم گفت: با اجرای تصمیم اوپک و موافقت کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولیدکنندگان غیراوپک، قیمت نفت بالای ۵۰ دلار تثبیت می‌شود. وی افزود: قرار شد عرضه نفت اوپک به 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسد اما ایران از شرکت در این کاهش معاف شد. وی ادامه داد: همه کشورها موظفند بر پایه تولید اکتبر خود 5/4 درصد تولید خود را کاهش دهند اما درباره ایران موافقت شد به طور متوسط نسبت به تولید ماه اکتبر خود، 90 هزار بشکه در روز افزایش تولید داشته باشد. به‌گفته وی بالاترین تولید تاریخی ایران 3 میلیون و 975 هزار بشکه در روز بوده که در سال 2015 رقم خورد.


کیوی و پرتقال کم نمی‌شود
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بی‌اعتنایی سازمان مدیریت بحران کشور به مشکلات اخیر باغداران شمال را به شیر بی‌یال و دم تشبیه کرد. علی‌محمد شاعری به صداوسیما گفت: ستاد مدیریت بحران باید در این مواقع به فریاد کشاورزان برسد. شاعری درباره میزان خسارت حاصله از بارندگی و سرمای 3 تا 6 آذر امسال اظهار داشت: ۳۰ درصد از مرکبات بویژه پرتقال با حجم تقریبی ۵۰۰ هزار تن از 2 میلیون تنی که روی درخت بوده است دچار سرمازدگی شده که میزان نهایی خسارت تا ۲۵ آذرماه اعلام خواهد شد. وی افزود: فقط 5 هزار هکتار از باغات شمال کشور مشمول دریافت خسارت از بیمه است. وی گفت: مشکلی برای میوه شب عید نداریم و قیمت کیوی و پرتقال هم افزایش نخواهد داشت زیرا امسال ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.


Page Generated in 0/0050 sec