printlogo


کد خبر: 168270تاریخ: 1395/9/13 00:00
زیدان و سایه سنگین یک کلمه: خوش‌شانسی

بن هیوارد: زین‌الدین زیدان هنوز فوق‌العاده کار می‌کند. 48 بازی از عمر مربیگری او در رئال‌مادرید می‌گذرد و او در 32 بازی آخر بدون شکست بوده است. شنبه ال‌کلاسیکو قرار است برگزار شود و سرمربی فرانسوی در مدت مربیگری در رئال تنها 2 بار شکست خورده است. پس وقتش رسیده قبول کنیم او فقط یک مربی خوش‌شانس نیست.
در کل شانس چیست؟ چیزی کاملا تصادفی و اتفاقی است که به کسانی می‌رسد که استحقاقش را دارند؟ آیا این جمله درست است: هرچه بیشتر کار کنم خوش‌شانس‌تر می‌شوم؟ یک بار این جمله را گری پلیر، اسطوره گلف گفته بود. وقتی این موضوع به مربیان فوتبال برسد، شانس به کسانی تعلق پیدا می‌کند که به بهترین شکل خودشان و تیم‌شان را آماده کرده‌اند. سر الکس فرگوسن معمولا خوش‌شانس نامیده می‌شد، پپ گوآردیولا هم مثلا همین‌طور!
زیدان ژانویه گذشته رئال‌مادرید را از رافا بنیتس تحویل گرفت. از آن زمان به بعد او در 48 بازی مربیگری کرد و توانست در این تعداد بازی با تیمش 37 برد کسب کند.
9 بار مساوی کرد و تنها 2 بار شکست خورد. در این زمان تیم به 2 عنوان دست یافت. لیگ قهرمانان اروپا و سوپرکاپ اروپا.
این فصل اما او در 21 بازی بدون شکست به کارش ادامه داده است. این در حالی است که تیمش به خاطر مصدومیت‌ها و غیبت‌ها بارها دچار مشکلاتی شده است. بارها شده که او بازیکنانی مانند رونالدو، بیل، مودریچ، کروس، بنزما، کاسیمیرو، راموس و... را در اختیار نداشته است.
آمار زیدان در رئال
تا امروز، تنها شکست زیدان در لیگ مربوط به بازی با اتلتیکومادرید در تاریخ 27 فوریه است که رئال با نتیجه یک بر صفر شکست خورد. به همین دلیل پیش از سفر سرمربی فرانسوی با تیمش به ویسنته کالدرون صحبت‌های زیادی به میان آمد. آن بازی برای دوران مربیگری او محکی جدی به شمار می‌رفت و او توانست با برد 3 بر صفر نمره قبولی بگیرد. بعد از آن بازی کریس رونالدو گفت: «من رابطه فوق‌العاده‌ای با زیدان دارم، هوادار بازی کردنش بودم و حالا بیشتر هوادار مربیگری‌اش شده‌ام. او انسانی فوق‌العاده و مردی بزرگ است. مطمئنا روز به روز هم تجربه‌اش به عنوان یک مربی بیشتر می‌شود».
خود زیدان هم بارها گفته به عنوان یک مربی هنوز در حال یاد گرفتن است و این کلید موفقیت هر مربی‌ای است. فراموش نکنید بازیکن بزرگ بودن تضمینی برای مربی بزرگ شدن نیست. اما بعضی‌ها هم بوده‌اند که در هر دو زمینه موفق کار کرده‌اند مانند کرویف و حالا هم زیدان نشان داده در آستانه تبدیل شدن به یکی دیگر از آنهاست.
البته هنوز زیدان آنطور که شایسته‌اش است مورد تمجید قرار نگرفته و بیشتر از اینکه به این فکر کنند او کار بزرگی از نظر تاکتیکی انجام داده، مدام از اسطوره فرانسوی به عنوان کسی یاد می‌کنند که بخوبی به تیمش انگیزه می‌دهد و در رختکن بخوبی تیم را تحریک می‌کند. خیلی‌ها می‌گویند او کسی است که بازیکنان دوستش دارند. این در حالی است که رکورد زیدان نشان می‌دهد موضوع فراتر از این حرف‌هاست. حالا او 2 عنوان قهرمانی مقابل نامش دارد، می‌تواند سومین را هم به دست آورد چون رئال باید در رقابت‌های جام‌جهانی باشگاه‌ها شرکت کند. شاید یک جام دیگر هم به این دلیل در راه باشد که رئال در لالیگا 6 امتیاز بیشتر از بارسا دارد و صدرنشین است؛ سرمربی فرانسوی ال‌کلاسیکو را هم پیش رو دارد که ممکن است بتواند اختلاف را به
9 برساند. دوم آوریل بود که مادرید یک بر صفر از بارسا عقب افتاده بود و توانست 2 بر یک به برتری برسد و دوباره در کورس قهرمانی قرار گیرد. اما در نهایت هم با یک امتیاز قهرمانی را از دست داد. بعد از آن بازی که بنزما، رونالدو و پیکه گلزنانش بودند زیدان نوشته‌های تاکتیکی‌ای داشت که در رسانه‌ها منتشر شد و افکار پیچیده این مربی را به همه نشان داد. نوشته‌هایی شامل دستورالعمل‌هایی با خودکار قرمز و آبی رنگ برای پرس شدید بارسا و بویژه راکیتیچ و اینیستا در میانه زمین، نحوه برخورد با استارت‌های سوارس، گیر انداختن لیونل مسی و نیمار و البته عقب‌تر بازی کردن کاسیمیرو برای کمک بیشتر به خط میانی.
اما هنوز و حتی بعد از آن بازی خیلی‌ها زیدان را «خوش‌شانس» می‌نامند. اگر مادرید دوباره روز شنبه برنده شود، زیدان می‌تواند یک دلیل دیگر برای شادی کردن داشته باشد و آن هم این است که شاید دیگر خیلی‌ها او را خوش‌شانس ندانند. البته فعلا او نشان داده مربی خوبی است و یک برد دیگر در ال‌کلاسیکو می‌تواند مهر تاییدی بر این ادعا باشد.


Page Generated in 0/0052 sec