printlogo


کد خبر: 168299تاریخ: 1395/9/14 00:00
اخبار

صادرات کالاهای کم‌ارزش رشد کرد
در سال جاری میانگین ارزش کالاهای وارداتی ۱۲۷۰ دلار و کالاهای صادراتی ۳۴۴ دلار بوده است. محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تحلیل وضع تجارت خارجی کشور در 8 ماه ابتدای امسال در گفت‌وگو با مهر، اظهار داشت: براساس آمار 8 ماهه اعلام‌شده از سوی گمرک، واردات در شرایط بهتری نسبت به قبل رقم خورده و به لحاظ ارزشی، یک درصد رشد داشته است. این در شرایطی است که حجم واردات به لحاظ وزنی 25/6 درصد کاهش داشته، چراکه کالاهای ساخته‌شده بیشتری وارد کشور شده‌ است. لاهوتی افزود: در بخش صادرات غیرنفتی به‌رغم اینکه تراز تجاری کشور ۷۳۴ میلیون دلار مثبت بوده اما صدور کالا به لحاظ وزنی ۲۹ درصد و از نظر ارزشی 74/5 درصد رشد داشته است که این نشانگر آن است که کالای بیشتری از کشور صادر شده ولی ارز کمتری وارد شده است. وی تصریح کرد: میانگین قیمت کالاهای وارداتی کشور در سال جاری ۱۲۷۰ دلار بوده که این رقم در سال گذشته چیزی حدود ۱۱۸۰ دلار رقم خورده است ولی میانگین قیمت کالای صادراتی کشور در سال ۹۴ معادل ۴۲۰ دلار در هر تن بوده که در سال ۹۵ به ۳۴۴ دلار رسیده است. در همین حال مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه صادرکنندگان کشور باید شناسایی شوند، گفت: حداکثر تعداد افراد صادرکننده کشور با رقم صادرات بیش از ۱۰ میلیون دلار در سال گذشته ۷۵۰ نفر است.


تجدیدنظر در نرخ دیه سالانه
رئیس‌کل بیمه مرکزی از دولت و قوه‌قضائیه ‌خواست درباره افزایش مکرر نرخ بیمه توجه جدی کنند. به گزارش تسنیم، عبدالناصر همتی با اشاره به افزایش هر ساله نرخ دیه و مشکلات آن برای صنعت بیمه در بیست‌وسومین همایش ملی بیمه اظهار داشت: در 7 ماهه امسال حق بیمه بدنه اتومبیل رشد ناچیز 3 درصدی داشته بنابراین وقتی یک نفر ماشینی را به قیمت 15، 17 یا 20 میلیون تومان می‌خرد و از آن یک میلیون تومان حق بیمه شخص ثالث و یک میلیون تومان حق بیمه بدنه بخواهیم چطور می‌خواهد زندگی کند؟ همتی افزود: باید رشد پلکانی حق بیمه شخص ثالث را کنترل کنیم. وی با اشاره به وجود 9 میلیون وسیله نقلیه فاقد بیمه در کشور که البته بیشتر آنها موتوسیکلت است، ادامه داد: با این کار سال به سال به رشد کسانی که بیمه ندارند اضافه می‌کنیم. همتی با بیان اینکه توان صنعت بیمه کشور امسال به حدود 25 هزار میلیارد تومان رسید، تصریح کرد: این معادل بودجه عمرانی دولت و نشانگر قدرت و ظرفیت صنعت بیمه است. به‌ گفته وی، صنعت بیمه برای بیش از 750 میلیارد دلار تعهدات و دارایی‌های کشور پوشش‌های ضروری ایجاد کرده است. وی با انتقاد از اینکه صنعت بیمه به طور میانگین 14 درصد عوارض و مالیات می‌پردازد در حالی‌که سود شرکت‌های بیمه 3 درصد است، گفت: تعیین سرمایه 250 میلیارد تومانی برای شرکت‌ها در مدت 4 سال سنگین بود، به همین دلیل تعدیل افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه را پیشنهاد داده‌ایم.


اصلاحیه قانون کار به دولت بازنگشت
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر که هنوز از سوی دولت نامه‌ای مبنی بر بازگرداندن لایحه اصلاحیه قانون کار به مجلس ارسال نشده است، گفت: با یک نامه «یک‌خطی» هم آماده عودت لایحه به دولت هستیم. سلمان خدادادی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه ابراز تمایل معاون روابط کار وزیر تعاون برای بازگرداندن لایحه اصلاحیه قانون کار کافی نیست، اظهار داشت: باید هیأت دولت نامه‌ای به مجلس به صورت رسمی ارسال کند و خواستار توقف بررسی لایحه اصلاح قانون کار در مجلس شود. وی افزود: اگر یک خط هم از سوی دولت به مجلس مبنی بر بازگرداندن لایحه اصلاحیه قانون کار به دولت داده می‌شد ظرف 24 ساعت آن کار را انجام می‌دادیم در حالی که هیچ اراده‌ای از سوی دولت نیست. وی با بیان اینکه لایحه اصلاحیه قانون کار با نظر دولت در مجلس جدید به جریان افتاده است، ادامه داد: بعید نیست لایحه اصلاحیه در مجلس شورای اسلامی رد شود و به جزئیات هم نرسیم که در آن صورت لایحه اصلاحیه به دولت بازمی‌گردد.


Page Generated in 0/0074 sec