printlogo


کد خبر: 168333تاریخ: 1395/9/14 00:00
پیروزی شیعیان نیجریه در برابر توطئه‌های آل‌سعود
آزادی شیخ زکزاکی تا 45 روز دیگر

دستگاه‌ قضایی نیجریه جمعه حکمی را مبنی بر آزادی هرچه ‌سریع‌تر رئیس جنبش اسلامی این کشور صادر کرده و دستگاه‌های امنیتی را به پرداخت 150 هزار دلار به عنوان غرامت به خانواده‌اش مکلف کرده است. پیش‌تر شیخ زکزاکی شکایتی را به دادگاه درباره بازداشتش که بدون ابلاغ اتهام در هنگام حمله ارتش به مرکز اسلامی نیجریه صورت گرفته بود و همچنین به دلیل نقض حقوق و ادامه بازداشتش، ارائه داده بود. در همین رابطه قاضی دادگاه ادعاهای دستگاه‌های امنیتی نیجریه را رد کرد و گفت: ادامه بازداشت شیخ زکزاکی نقض قانون است و هیچ گزارش یا شکایتی مبنی بر این امر طرح نشده است که شیخ زکزاکی ضرری برای منطقه‌ای است که در آن زندگی می‌کند. گابریل کولاوول درباره وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی نیز خاطرنشان کرد: او در صورتی که از دنیا برود، ممکن است این امر به ایجاد تنشی در کشور بینجامد و تعدادی از کسانی که گناهی ندارند، کشته شوند. براساس این حکم دادگاه، دولت 45 روز فرصت دارد شیخ زکزاکی و همسرش را به پلیس تحویل دهد و پلیس نیز باید ظرف 24 ساعت آنها را به مکانی امن ببرد. دادگاه همچنین حکم داده است دستگاه‌های امنیتی حدود 150 هزار دلار را به خانواده شیخ زکزاکی بپردازند. پس از حمله ارتش نیجریه به کاروان مسلمانان شیعه در
14 دسامبر 2015 در زاریا در شمال نیجریه که با توطئه رژیم سعودی انجام شد، شیخ زکزاکی و همسرش بازداشت شدند که در جریان این حمله 348 تن کشته در گور جمعی دفن شدند و تاکنون هیچ‌ شخصی در ارتش به دلیل این حمله محاکمه نشده است. ارتش، حامیان زکزاکی را به تلاش برای ترور یک افسر عالیرتبه متهم کرد و در حالی که سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر در آن هنگام تعجب خود را نسبت به این اتهام مطرح و اعلام کرد این حمله وحشیانه و نظام‌مند علیه اقلیت شیعیان بوده است. شیخ زکزاکی در هنگام آن حمله بشدت زخمی شد؛ یکی از چشمان خود را از دست داد و دچار فلج جزئی نیز شد.
از شیخ زکزاکی به عنوان «سید حسن نصرالله» آفریقا یاد می‌شود؛ فردی بسیار متدین و با طمأنینه و در عین حال حکیم که تشکیلاتی منسجم و محبوب و موثر به نام«جنبش اسلامی» را سازماندهی کرده و توانسته است برای همه افراد عضو حرکت، شغلی را ایجاد کند و به واسطه این اشتغالزایی وضعیت اقتصادی و اجتماعی آنان را بهبود بخشد. بر این اساس، حکم آزادی شیخ زکزاکی در حالی صادر شد که در ماه‌های اخیر شمار زیادی از شیعیان نیجریه در اعتراض به ممنوعیت تجمع‌ها و نیز برای پیگیری آزادی رهبر معنوی‌شان در مناطق مختلف این کشور تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار می‌کردند. کارشناسان سیاسی جهان اسلام می‌گویند افزایش خشونت‌های افراطیون هوادار سعودی در شهرهای شمالی نیجریه از جمله زاریا و کادونا، موجی از کشتار و غارت را در این کشور آفریقایی به همراه داشته است. افزایش حضور نظامی و امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه شیعیان نیجریه در حالی است که سیر تحولات سیاسی و اجتماعی نیجریه نشان می‌دهد واشنگتن، ریاض و تل‌آویو نگران افزایش نفوذ معنوی شیعیان در قاره آفریقا و تثبیت جایگاه اجتماعی انقلاب اسلامی در میان جوامع آفریقایی هستند و همین امر موجب شده پشتیبانی خود را از دولت نیجریه علیه شیعیان در مناطق گوناگون این کشور افزایش دهند. فروش سلاح و ماشین‌آلات جنگی، مراودات نظامی پنهان دولت نیجریه و رژیم صهیونیستی، حضور وابسته نظامی آمریکا و برخی دیگر از فرماندهان ارتش این کشور در مقر فرماندهی ارتش نیجریه و نیز حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی در نهادهای سیاسی و اجتماعی نیجریه و نیز تاسیس احزاب سیاسی مبتنی بر اندیشه ضاله وهابیت، از جمله سیاست‌ها و اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی در نیجریه است که باید مورد توجه عمیق قرار گیرد.
 


Page Generated in 0/0055 sec