printlogo


کد خبر: 168351تاریخ: 1395/9/15 00:00
4 هزار خطا درسیستم قطار سمنان
استیضاح «آخوندی» روی میز هیأت رئیسه

سیستم قطار سمنان در 18 ماه گذشته 4 هزار خطا داشته است و مرکز کنترل ترافیک و مامور CTC مقصر حادثه هستند. غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره جلسه با اکبر ترکان، مسؤول کمیته ویژه بررسی حادثه تصادف قطار سمنان - مشهد، رئیس اسبق شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، بازرس ویژه و استانداران گفت: براساس گزارش ارائه‌شده از سوی کمیته ویژه بررسی حادثه تصادف قطار سمنان، مسؤولان از کارخانجات اتوماسیون بازدید کردند، قراردادهای اتوماسیون مرور شد و از محل حادثه نیز بازدید میدانی صورت گرفت که بر این اساس مشخص شد 50 ایستگاه از مرکز کنترل راه‌آهن
تهران – مشهد CTC است. جعفرزاده‌ایمن‌آبادی افزود: «طبق قرارداد ATCیا همان کنترل اتوماتیک قطار، هر قاعده‌ای در مسیر و حرکت رعایت نشود سیستم خودکار عمل می‌کند و خارج از اراده لکوموتیوران ترمز می‌کند که چنین اتفاقی رخ نداد». وی با بیان اینکه 5 عامل به عنوان علل سانحه برخورد قطار سمنان- مشهد مورد بررسی قرار گرفته، افزود: عملکرد ماموران قطار بررسی شد و مبرا شدند، چرا که از خرابی و یخ‌زدگی ترمزها بی‌اطلاع بودند. وی اضافه کرد: مشخص شد ماموران باید غیر از CTC از مرکز کنترل نیز دستور می‌گرفتند اما براساس رویه جاری از CTC  دستور گرفتند بنابراین مبرا هستند. در عملکرد ماموران کنترل سیستم شاهرود، از ایستگاه نقاب تا گرمسار نقشی در این حادثه نداشتند اما مقصر دوم هستند، چرا که افرادی در این مسیر مسؤول هستند که آموزش لازم برای کار با سیستم اتوماسیون را ندیده‌اند. وی ادامه داد: همچنین مشخص شد در 18 ماه گذشته سیستم 4 هزار خطا داشته است به عبارتی سیستم  CTC روزی 7 خطا می‌دهد بنابراین یا این سیستم مناسب ایران نیست یا آموزش ضمن خدمت به ماموران داده نمی‌شود و آنها با همان اطلاعات و آموزش‌ها، دستی سیستم جدید را کنترل می‌کنند.
استیضاح «آخوندی» روی میز هیأت رئیسه
استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی دیروز با ۸۴ امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شد. رضا شیران خراسانی، نماینده مردم مشهد در مجلس و طراح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به آخرین اخبار از تعداد امضاهای طرح استیضاح آخوندی گفت: طرح استیضاح عباس آخوندی با 84 امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد. وی با اشاره به متن استیضاح ادامه داد: در این طرح به عدم توجه وزیر راه‌وشهرسازی به وظایف وزارتخانه خود و همچنین سانحه برخورد 2 قطار در سمنان اشاره شده است. گفتنی است، جمعه گذشته در منطقه هفت‌خوان سمنان قطار مشهد- تبریز دچار سانحه شد که بر اثر آن 45 نفر جان باختند. عباس آخوندی، وزیر راه پس از بروز این حادثه در گفت‌‌وگویی بدون پذیرش مسؤولیت وزارتخانه متبوع خود در قبال این حادثه، گفته بود: «همه کشته‌شده‌ها بیمه هستند و نگرانی از این بابت نیست».

 


Page Generated in 0/0064 sec