printlogo


کد خبر: 168352تاریخ: 1395/9/15 00:00
استفان دی‌میستورا:
حلب تا پایان 2016 آزاد می‌شود

همزمان با پیشروی‌ نیروهای دولتی سوریه در حلب، ارتش از آوارگان در مناطق آزادشده در شرق این شهر خواست به خانه‌های‌شان بازگردند. فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه روز شنبه در بیانیه‌ای افزود نهادهای دولتی بازسازی مناطق آزادشده در شهر حلب را آغاز کرده‌اند. براساس گزارش‌های چند روز گذشته، صدها خانواده‌ سوری به خانه‌های خود در منطقه «مساکن هنانو» که ماه گذشته از اشغال تروریست‌ها آزاد شد، بازگشته‌اند. ارتش سوریه همچنین امنیت و ثبات را به این منطقه بازگردانده است، همزمان مقامات دولتی سرگرم فراهم آوردن امکانات رفاهی و خدمات مورد نیاز اهالی این منطقه هستند. طبق این گزارش، روز شنبه دست‌کم 10 دستگاه اتوبوس که پرچم‌های سوری و روسی بر آنها برافراشته شده بود، مستقیما از منطقه غرب شهر حلب تحت کنترل دولت سوریه به سمت مناطقی در شرق این شهر که اخیرا از تروریست‌های تکفیری باز پس گرفته‌شده، حرکت کردند. این اتوبوس‌ها حرکت خود را از محله جمیلیه آغاز و پس از طی مسافت نیم‌ساعته وارد محله مساکن هنانو شدند. طبق اعلام گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه» (وابسته به معارضان)، بعد از آزادسازی محله طریق‌الباب، نیروهای دولتی در حال حاضر کنترل حدود 60 درصد از شرق حلب را در دست گرفته‌اند. حلب از آغاز جنگ سوریه در سال 2012 به 2 قسمت شرقی و غربی تقسیم شده بود که شرق آن در دست مخالفان و غرب آن در دست ارتش سوریه است. کنترل ارتش سوریه بر شرق حلب شکست بسیار سختی برای شورشیان سوری محسوب می‌شود؛ موضوعی که استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد نیز بر آن صحه گذاشته است. بر این اساس، دی‌میستورا روز شنبه در سخنرانی خود در همایش گفت‌وگوهای مدیترانه که از روز پنجشنبه در رم آغاز شده بود، گفت: «بخش شرقی حلب برای مدت طولانی دوام نمی‌آورد و احتمالا تا پایان سال ۲۰۱۶ به دست نظام سوریه سقوط کند. این درگیری، وحشتناک است که احتمالا تا سال جدید میلادی پایان می‌یابد. موفقیت ارتش سوریه در حلب ممکن است پیروزی گرانقیمتی باشد. زمان آن رسیده مذاکرات آغاز شود و تنها راه‌حل، تقسیم قدرت است، چون جایگزین آن جنگ چریکی است نه سازندگی و این را کسی نمی‌خواهد حتی روسیه. همزمان منابع آگاه اعلام کرده‌اند جشن بزرگی در قلعه حلب قبل از پایان سال جاری میلادی برگزاری خواهد شد و تلاش رسانه‌ای گسترده‌ای برای پوشش این رخداد وجود دارد که به منزله اعلام پایان جنگ در دومین شهر بزرگ سوریه است. بر اساس اطلاعات، فرماندهان نظامی ناظر بر روند درگیری‌ها در شرق حلب اینگونه برآورد کرده‌اند که شرق حلب قبل از پایان سال جاری میلادی به طور کامل آزاد خواهد شد و تسلط کامل بر محله‌های شرقی حلب هر لحظه ممکن است. برآوردها نشان می‌دهد ارتش سوریه عملا در فکر آغاز عملیات در شهر الباب است که تحت تسلط داعش است. این عملیات بلافاصله بعد از پایان حضور نظامی افراد مسلح مخالف در محله‌های شرقی حلب آغاز می‌شود. ارتش سوریه تمام مقدمات برای ورود به شهر الباب در حومه حلب را مهیا کرده و به هیچ قیمتی اجازه نخواهد داد نیروهای سپر فرات مورد حمایت ترکیه وارد این شهر شوند.
دیدار دی‌میستورا و ترامپ درباره سوریه
استفان دی‌میستورا همچنین از برنامه خود برای دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به‌منظور اطلاع یافتن از مواضع وی درباره سوریه خبر داده است. این مقام سازمان ملل 2 روز پیش گفت: من مواضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا را درباره سوریه نمی‌دانم اما بزودی به واشنگتن خواهم رفت. او افزود: ترامپ گفته می‌خواهد با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جنگ علیه داعش به توافق برسد. ما خواهان مقابله با داعش هستیم اما سوال واقعی و بزرگ که دوست دارم از ترامپ بپرسم این است که آیا ما می‌خواهیم با داعش مقابله کنیم یا می‌خواهیم بر آن پیروز شویم. وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم بر داعش پیروز شویم باید وقایع عراق را به یاد آوریم و به دنبال راه‌حل سیاسی و فراگیر باشیم که شامل تمام کسانی باشد که از حقوق‌شان محروم شده‌اند و الا ما مقابله خواهیم کرد اما هرگز داعش را شکست نخواهیم داد. دی‌میستورا اشاره‌ای به زمانی که قرار است با ترامپ دیدار کند، نکرد در حالی که ترامپ از ۲۰ ژانویه کار خود را شروع می‌کند.
وزیر دفاع سوریه در شرق حلب
در رویدادی دیگر فهد جاسم‌ الفریج، وزیر دفاع سوریه از برخی مواضع ارتش در مناطق شیخ سعید، نقارین و فرودگاه النیرب واقع در حلب و حومه آن بازدید به عمل آورد. ژنرال فهد جاسم الفریج در این دیدار با سربازان سوری دیدار کرد و فرماندهان نظامی وی را از آخرین دستاوردهای ارتش سوریه و برنامه‌ها و عملیات آتی ارتش مطلع کردند. وزیر دفاع  سوریه در این دیدار تصریح کرد مبارزه با تروریسم تا برقراری امنیت و ثبات در سراسر سوریه ادامه خواهد داشت. سفر وزیر دفاع سوریه به دستور بشار اسد، رئیس‌جمهوری و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور صورت گرفت.
 


Page Generated in 0/0060 sec