printlogo


کد خبر: 168357تاریخ: 1395/9/15 00:00
پسابرجام

مقامات دولتی قانون تحریم‌های ایران را توجیه نکنند
به اعتقاد کارشناس مسائل آمریکا، طرف مقابل برجام را نقض کرده اما مقامات کشور به جای اعتراض به این موضوع دست به توجیه آن می‌زنند. فواد ایزدی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره قانون ISA براى تمدید 10 ساله قانون تحریم‌هاى ایران، با اشاره به نقض صریح برجام براساس قانون حاضر بیان داشت: انتظار دیگری از مقامات آمریکایی وجود ندارد. واشنگتن نمی‌تواند به نقض برجام اشاره کند؛ لذا حرف از عدم نقض برجام به میان می‌آورد. وی با توجه به اینکه واشنگتن توجیهات خود را درباره عدم نقض برجام به دنبال قانون ISA دارد، تاکید کرد: انتظار می‌رود مقامات کشور خودمان ادعاهای طرف مقابل را توجیه نکنند. طرف مقابل برجام را نقض کرده است اما مقامات کشور به‌جای اعتراض به این موضوع دست به توجیه آن می‌زنند. طرف ایرانی این اقدام را اتفاق خاصی نمی‌داند و معتقد به تاثیرات آن نیست. ادعایی مبنی بر اینکه برجام قابلیت نقض شدن ندارد، قطعاً به طرف مقابل کمک می‌کند. نقض شدن برجام با قانون ISA دلایل متعددی دارد و به طور کلی برجام را زیر سوال می‌برد. وی با بیان اینکه آمریکا براساس برجام موظف است تا سال 2023 تحریم‌ها را لغو کند، افزود: قانون ISA تا سال 2026 اعتبار دارد. به عبارت دیگر، 3 سال فراتر از سالی که تحریم‌ها باید متوقف شود، تحریم‌ها ادامه پیدا می‌کند. بر این اساس این موضوع نقض برجام محسوب می‌شود.

دولت غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو را در دستورکار قرار دهد
نماینده مردم طرقبه در مجلس گفت: حالا که رئیس‌جمهور نقض برجام را قبول کرده‌اند، دولت باید طبق قانون مجلس مبنی بر اقدام متقابل دولت در قبال نقض برجام، اقدامات لازم را انجام دهد. به گزارش تسنیم، محمد دهقان در جلسه علنی مجلس در تذکری با اشاره به مصوبه اخیر کنگره آمریکا درباره تمدید تحریم‌ها علیه ایران، تصریح کرد: آمریکا تاکنون 11 مورد نقض برجام داشته است و حالا که آقای رئیس‌جمهور نقض شدن برجام را قبول کرده‌اند، دولت باید طبق ماده 3 قانون مجلس درباره اقدام متقابل دولت در قبال نقض برجام اقدامات لازم را انجام دهد. نماینده مجلس افزود: با توجه به اینکه طبق گفته‌های دیروز آقای رئیس‌‎جمهور با تصویب قانون داماتو برجام مجدداً نقض شده است، لذا ضرورت دارد بند 3 قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای اقدام متقابل و متناسب در راستای اجرای برجام عملیاتی شود و دولت اجرای مصوبه مجلس برای غنی‌سازی 190 هزار سو را در دستور کار خود قرار دهد. چند سال است کشور معطل شده است، لذا تقاضا داریم هر چه سریع‌تر قانون مصوب مجلس اجرایی شود.


محمود صادقی چندین شاکی دارد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: احضار نماینده حاشیه‌ساز جریان فتنه 88 به دادسرا تنها به دلیل اظهاراتش در مجلس شورای اسلامی نبوده است و او چند شاکی دیگر دارد.  علی لاریجانی در جلسه علنی پارلمان در واکنش به تذکر محمود صادقی، نماینده تهران که به حکم جلب خود از سوی قوه‌قضائیه به اتهام تشویش اذهان عمومی اعتراض کرده و گفته بود با حکم یک «بازپرس نابخرد» یک نماینده مجلس را جلب می‌کنند، گفت: آقای صادقی همین نوع صحبت‌هایی که الان نیز فرمودید متناسب با روابط میان قوا نیست. وی ادامه داد: وقتی وزیر اقتصاد می‌گوید «آن سایت ضدانقلاب دروغ گفته است و این پول‌ها که در قوه‌قضائیه است به نام قوه‌قضائیه است»، از برادر عزیزمان آقای دکتر صادقی، فرزند شهید صادقی عزیز نماینده مجلس انتظار نبود آن را تایید کند. لاریجانی ادامه داد: ضمنا به خاطر دارید شما به همراه آقای مازنی و آقای رحیمی نماینده تهران تشریف آوردید. من خدمت‌ شما عرض کردم این حرف نادرست است و این پول‌ها به نام قوه‌قضائیه است و به نام شخص نیست؛ چرا صحبت‌های خود را اصلاح نکردید؟ اتهام زدن به افراد آزادی بیان نیست. شما آبروی مسلمان و یک تشکیلات را بردید. لاریجانی تصریح کرد: اینکه بگوییم یک بازپرس بی‌خرد یا از اینگونه صحبت‌ها در شأن مجلس نیست. نباید فضای مجلس و قوه‌قضائیه را تخریب کنیم. رئیس مجلس با بیان اینکه اظهارات شما تنها موردی نیست که به خاطر آن به دادسرا احضار شده‌اید، خاطرنشان کرد: آقای ساداتی‌نژاد به بنده گفت از شما شاکی است یا موارد دیگری نیز مطرح شده است.


Page Generated in 0/0046 sec