printlogo


کد خبر: 168397تاریخ: 1395/9/15 00:00
اخبار

مراسم تدفین خاکستر رهبر فقید انقلاب کوبا با حضور ده‌ها شخصیت جهانی برگزار شد
آخرین وداع با فیدل
مراسم تدفین رهبر فقید انقلاب کوبا روز گذشته با حضور ده‌ها شخصیت جهانی در زادگاهش برگزار شد. فیدل کاسترو شامگاه 25 نوامبر (پنجم آذر) در سن 90 سالگی در هاوانا چشم از جهان فروبست و از شنبه گذشته مراسم یادبود و وداع 9 روزه با او در کوبا و سفارتخانه‌های این کشور در سراسر جهان آغاز شد که سرانجام با برگزاری مراسم تدفین خاکستر پیکرش در شهر سانتیاگو دو کوبا به پایان رسید. طبق بیانیه وزارت خارجه کوبا دست‌کم ۲۵ نفر از سران بین‌المللی در مراسم یادبود فرمانده کاسترو در روز 4 دسامبر در جنوب شرقی این کشور شرکت کردند. دوستان کاسترو از جمله نیکولاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا و دیگو مارادونا، اسطور فوتبال آرژانتین و چند چهره سرشناس ادبی و هنری آمریکای لاتین دیروز در مراسم تدفین فیدل شرکت کردند. آلکسیس تسیپراس، نخست وزیر یونان نیز به‌نمایندگی از اتحادیه اروپایی در آن حضور یافت.
از آنجا که رهبر فقید انقلاب کوبا اعتقادی به آیین کاتولیک نداشت،مراسم تشییع و خاکسپاری‌اش نیز به روش مسیحیان انجام نگرفت. به گزارش یورونیوز، پس از آنکه پیکر کاسترو فردای مرگش سوزانده شد، تشییع خاکستر او طی مراسمی رسمی در میدان انقلاب هاوانا، با سخنرانی خداحافظی برادرش رائول، رئیس‌جمهور فعلی این کشور آغاز شد و در محفظه‌ای سبزرنگ که به پشت یک جیپ ارتشی بسته شده بود هزار کیلومتر مسافت بین هاوانا و سانتیاگو را طی کرد. صدها هزار کوبایی در این مسیر با شعار «من فیدل هستم» به فرمانده محبوبشان ادای احترام کردند. سانتیاگو شهر نمادین آزادیخواهان کوبایی و مدفن خوزه مارتی قهرمان استقلال کوباست که فیدل در آن بزرگ شد. سپس او و همرزمانش بیش از 5 دهه پیش با قایقی کوچک به نام گرانما (مادربزرگ) از مکزیک وارد ساحل سیه‌را مائسترا در نزدیکی این بندر شرقی کوبا شدند و مبارزه نهایی برای سرنگونی حکومت باتیستا را آغاز کردند. در نهایت خاکستر فیدل دیروز به این شهر سمبلیک بازگشت و در کنار قبر مارتی دفن شد.


انصراف سبزهای آمریکا از بازشماری آرا
به دنبال حکم دادگاه پنسیلوانیا مبنی بر پرداخت یک میلیون دلار از سوی حزب سبزها به‌منظور بازشماری آرا در این ایالت، این حزب از درخواست خود برای بازشماری آرا انصراف داد. «جیل استاین»، نامزد سابق حزب سبز برای ریاست‌جمهوری آمریکا که پیش‌تر خواستار بازشماری آرا در 3 ایالت شده بود، روز شنبه به‌طور رسمی از درخواست  بازشماری آرا در ایالت پنسیلوانیا صرف‌نظر کرد. استاین در یادداشتی خطاب به دادگاه پنسیلوانیا نوشت، افرادی که بازشماری آرا را خواستار شدند افرادی عادی با بودجه‌های مالی معمولی هستند و قادر به پرداخت یک میلیون دلار موردنیاز برای بازشماری آرا نیستند. نامزد حزب سبزها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 تصریح کرد: «عجیب است که برای حصول اطمینان از نتایج انتخابات، مجبور به تشریفات اداری و جمع‌آوری میلیون‌ها دلار پول هستیم». ستاد انتخاباتی استاین چهارم آذرماه گذشته با صدور بیانیه‌ای درخواست بازشماری آرا در 3 ایالت کلیدی و مهم آمریکا شامل ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا را مطرح کرد. رأی‌گیری در این ایالات که دونالد ترامپ پیروز آنها بود، در ریاست‌جمهوری وی نقشی حیاتی ایفا کرد. حامیان او جمعه پیش در واکنش به این درخواست، روند بازشماری آرا در 3 ایالت این کشور را زیر سوال بردند و بر توقف این روند تأکید کردند. آنها در اعتراض به درخواست نامزد حزب سبز آمریکا، بازشماری آرای انتخابات را تمام‌شده و ترامپ را پیروز آن دانستند.


Page Generated in 0/0099 sec