printlogo


کد خبر: 168398تاریخ: 1395/9/15 00:00
چهارگوشه

چین از آمریکا شکایت کرد
چین اعلام کرد پکن درباره تماس تلفنی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با رئیس‌ اجرایی تایوان رسماً از آمریکا شکایت کرده است. در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: «ما شکایت رسمی خود درباره این موضوع را به طرف آمریکایی ابلاغ کرده‌ایم. گفتنی است تنها یک چین در جهان وجود دارد. تایوان بخش غیرقابل‌انکاری از خاک چین است». گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ با رهبر تایوان نقض سیاست 37 ساله واشنگتن مبنی بر عدم تماس مستقیم رؤسای‌جمهور آمریکا با تایوان بعد از تیرگی روابط با این جزیره در سال 1979 بود.

13 کشته و زخمی  در انفجار سلیمانیه
انفجارها در استان سلیمانیه در اقلیم کردستان در شمال عراق دست‌کم 13 کشته و مجروح به‌جای گذاشته است. این انفجارها، روز یکشنبه پس از آن روی داد که 3 عامل بمب‌گذار کمربندی انفجاری خود را در سد دربندی خان در استان سلیمانیه منفجر کردند. در پی این انفجارها درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای امنیتی کرد و تروریست‌ها در این منطقه روی داد. استان سلیمانیه یکی از استان‌های کردنشین- عمدتا شیعه- عراق و هم‌مرز با استان کردستان ایران است.

هلاکت رهبر داعش در شمال قفقاز
سرویس امنیت فدرال روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد در عملیاتی در منطقه داغستان رستم اسیلدروف معروف به شیخ ابومحمد القدری که سرکرده گروه داعش در قفقاز شمالی بود، کشته شد. در این بیانیه آمده است: اسیلدروف در انفجارهای سال ۲۰۱۳ در شهر ولگوگراد در جنوب روسیه که ۳۴ کشته به جا گذاشت، دست داشت. این تروریست یکی از نخستین افرادی بود که در سال ۲۰۱۴ با «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش اعلام
بیعت کرد.

ادامه سرکوب انقلابیون بحرینی
دادگاه بحرین در احکامی جداگانه 3 شهروند این کشور را به اعدام و 11 نفر را به حبس ابد محکوم و 8 تن دیگر را نیز سلب تابعیت کرد. اتهام این افراد تلاش برای کشتن پلیس در منطقه الدیه عنوان شده است. این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که رژیم بحرین همزمان با دادگاه شیخ عیسی قاسم، روحانی برجسته در بحرین، تدابیر نظامی را تشدید کرده و حضور نیروهای امنیتی را در منطقه دبلوماسیه در منامه گسترش داده است.

پایگاه نظامی عربستان در جیبوتی
در حالی که برخی گزارش‌های خبری حاکی است سودان دچار اشتباه شد وقتی که به امید پول عربستان و رفاه اقتصادی، روابط خود را با ایران دچار تنش کرد، اکنون وزیر خارجه جیبوتی با خرسندی از قطع رابطه این کشور با ایران سخن می‌گوید. بر این اساس، محمد علی یوسف در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق‌الاوسط» اعلام کرد فرماندهان نظامی عربستان برای بازدید از برخی مناطق جیبوتی به این کشور سفر کرده‌اند که احتمال می‌رود این مناطق محل استقرار نظامی عربستان باشد.


 هشدار مالزی درباره نسل‌کشی روهینگیاها
نخست‌وزیر مالزی جنایات علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار را «نسل‌کشی» توصیف کرد و جامعه جهانی را به اعمال فشار به دولت میانمار برای پایان دادن به این خشونت‌ها فراخواند. نجیب رزاق، روز یکشنبه در سخنانی در میان تظاهرات‌کنندگان معترض به خشونت علیه مسلمانان روهینگیا در کوالالامپور، گفت: «از سازمان ملل می‌‌خواهیم وارد عمل شود. دنیا نمی‌تواند نظاره‌‌گر این نسل‌‌کشی باشد». وی افزود: «دنیا نمی‌تواند بگوید این مشکل ما نیست. مصائب مسلمانان روهینگیا در جامعه عمدتا بودایی میانمار، خشم مسلمانان دنیا را برانگیخته است».
 


Page Generated in 0/0144 sec