printlogo


کد خبر: 168412تاریخ: 1395/9/16 00:00
هشدار سخنگوی وزارت خارجه درباره اجرایی شدن تحریم‌های هسته‌ای در قالب تمدید قانون ISA
ISA سنگ قبر برجام است

اظهارات روز یکشنبه حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی و اذعان او به نقض برجام با امضای تحریم‌های ISA توسط رئیس‌جمهور آمریکا نشان داد ادبیات عاملان برجام در حال نزدیک شدن به ادبیات منتقدان برجام است.
به گزارش «وطن امروز» با این حال اگرچه برخی عوامل برجام مانند حمید بعیدی‌نژاد این روزها از لندن در حال توجیه تحریم‌های ISA هستند و با توجه به رویه گذشته دولت، همچنان این احتمال وجود دارد که باز هم همانند گذشته سیاست توجیه نقض برجام توسط برخی دولتی‌ها تکرار شود اما اظهارنظرهای رسمی این روزهای مقامات مرتبط و مسؤول موضوع توافق هسته‌ای، به گونه‌ای است که نه تنها به مواضع منتقدان نزدیک شده که در برخی موارد از اظهارنظرهای منتقدان نیز فراتر رفته است. در شرایطی که منتقدان می‌گویند با امضای اوباما پای مصوبه سنا درباره تمدید تحریم‌های ISA، توافق هسته‌ای ضعیف شده و با توجه به نزدیکی آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، چشم‌انداز روشنی برای برجام وجود ندارد اما بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز پا را فراتر از این نهاد و گفت در صورت اجرایی شدن مفاد ناقض برجام در قانون تحریم‌های ISA آمریکایی‌ها سنگ قبر برجام را گذاشته‌اند.  بهرام قاسمی دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره خلف وعده آمریکایی‌ها گفت: آنچه در رفتار آمریکا شاهد بودیم غیرطبیعی نیست، چرا که عادت به رفتارهای خصمانه در قبال ایران داشته است، قبل و بعد از انقلاب هم اینطور بوده است. به گزارش مهر، وی گفت: اینکه در دولت جدید آمریکا چه خواهد شد نمی‌توان پیش‌بینی کرد و باید منتظر ماند که چه پیش می‌آید.  قاسمی تصریح کرد: ولی اینکه اوباما چه خواهد کرد تصور این است که براساس تعهداتش وتو کند ولی اخباری که از آمریکا می‌رسد این است که احتمالا ایشان وتو نمی‌کند. وی درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه پاسخ مناسب را به نقض برجام به آمریکایی‌ها خواهد داد، ادامه داد: آنچه در کنگره و سنا اتفاق افتاد و تحولاتی که احتمالا در آینده رخ می‌دهد خلف وعده در جهت توافقات بوده که قابل پذیرش نیست و خلافی روشن است، چرا که برجام قراردادی دوجانبه نیست و میان تعدادی از کشورها اتفاق افتاده و قطعنامه‌های شورای امنیت و استقبال دیگر کشورهای جهان از آن پشتوانه قوی بین‌المللی را برای برجام ایجاد کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نقض برجام امری نیست که بسادگی محقق شود، بیان کرد: خوشبینم که آمریکا از مسیری که پیش گرفته است به راه صحیح بازگردد، چرا که آمریکا نمی‌تواند و این قدرت را هم ندارد که تعهد چندجانبه برجام را یکجانبه و بر خلاف مسیر مشخص و معین شده طی کند و امیدواریم مسیر حرکت به سمتی پیش برود که به نفع همه کشورها باشد. وی گفت: ایران هیچگاه پیشقدم نقض برجام و نادیده گرفتن تعهدات خودش در قالب برجام نخواهد بود و این موضع ایران است ولی اگر دیگرانی که در این تفاهم حضور داشتند بخواهند تحت هر شرایطی و در هر زمانی نقض برجام کنند ما دستمان باز است. قاسمی اظهار داشت: همانگونه که ما از ابتدای مذاکرات هوشمندانه (!) و باتدبیر (!) وارد شدیم طبعا پیش‌بینی‌های لازم را برای چنین شرایطی داشته‌ایم و می‌توانیم بر اساس اقدام دیگران پاسخ مقتضی را بدهیم.
قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا در زمان مذاکرات هسته‌ای، بحث قانون ایسا با طرف مقابل و به طور خاص آمریکا شده بود یا خیر و اینکه آیا ایران در دادگاه‌های بین‌المللی علیه این اقدام آمریکا اقدامی خواهد داشت؟ بیان کرد: امیدواریم مسیر تخریبی و کارشکنانه آمریکا تغییر کند. مهم این است که موضوع مطرح شده در کنگره و سنا اجرایی می‌شود یا نه، که اگر بشود، نقض برجام است و قطعاً ما واکنش خود را خواهیم داشت. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آن قسمتی که با برجام این قانون تداخل پیدا می‌کند، قبلاً توسط مقامات آمریکایی غیراجرایی و غیرفعال شده بود ولی اگر امروز این کار را انجام ندهند، یعنی اجرایی شدن آن قانون را تصویب کنند، این سنگ قبری است که آمریکایی‌ها روی برجام می‌گذارند. وی گفت: ما به این معتقدیم که نفس تحریم قابل پذیرش نیست و نکته مهم‌تر این است که بعد از اجرایی شدن آن قانون تحریمی است که ایران می‌تواند از طریق حقوقی، غیرحقوقی و از تمام روش‌های ممکن در چارچوب احقاق حقوق خود اقدام کند و ما نمی‌گذاریم منافع کشور توسط یک کشور دیگر به دلخواه تحت نوسان قرار بگیرد.
قاسمی تاکید کرد: ما امروز آمریکا را مسؤول نقض برجام می‌دانیم و آن دولت را مسؤول و مقصر هر خسارتی هم که تا این لحظه از جانب دیگران به دلیل بدعهدی‌های آمریکا به ما تحمیل شده است، به حساب می‌آوریم.
قول مونیز هم نقض برجام است!
دولت روحانی و عوامل برجام نسبت به بدعهدی آمریکایی‌ها بشدت معترضند. آنچه بر عصبانیت آنها می‌افزاید این است که نقض آشکار برجام و بازگشت برخی تحریم‌های هسته‌ای تعلیق شده در برجام، نه در دوران دونالد ترامپ بلکه در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، یعنی طرف مذاکره آنها در مذاکرات هسته‌ای انجام شده است. روز گذشته علی‌اکبر صالحی در دیدار ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا درباره این بدعهدی و بی‌اعتباری گفت‌وگو کرد.
صالحی و مونیز که برای سخنرانی در اجلاس کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای در وین حضور دارند، با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش فارس، صالحی در این دیدار با اشاره به پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات برجامی خویش که به تایید آژانس نیز رسیده، ضمن ابلاغ شدیدترین مراتب اعتراض ایران و ابراز نگرانی جدی نسبت به تمدید قانون موسوم به ایسا در کنگره آمریکا و تاکید بر حق جمهوری اسلامی برای هرگونه واکنش مقتضی، خواستار پایبندی آمریکا به تعهدات برجامی خود بویژه جلوگیری از اجرایی شدن این قانون شد. در این دیدار ارنست مونیز ضمن تاکید بر اینکه اعتراض ایران را به رئیس‌جمهور آمریکا منتقل خواهد کرد، افزود: دولت ایالات متحده به برجام پایبند خواهد بود و رئیس‌جمهور این کشور با استفاده از اختیارات خود کماکان جلوی اجرای تمام بخش‌هایی از این قانون را که مطابق برجام نباید اجرا شود خواهد گرفت.
براساس اظهارات مونیز، باراک اوباما بخشی از مفاد ISA را تعلیق خواهد کرد اما نکته اساسی اینجاست که در صورت تعلیق بخش‌هایی از ISA باز هم برجام نقض شده است، چراکه اوباما با امضای این مصوبه، زیرساخت بازگرداندن بخشی از تحریم‌های هسته‌ای تعلیق شده در برجام را برای دولت آینده آمریکا فراهم می‌کند. این موضوعی است که مجید تخت‌روانچی نیز روز یکشنبه در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به آن اذعان کرد. تخت‌روانچی گفت: اقدام آمریکا با اجماع تمام مسؤولان کشور و با توجه به نظر رهبر معظم انقلاب نقض صریح برجام است. اگر در اجرای قانون ایسا حتی بندهای مربوط به هسته‌ای را اجرایی نکنند باز هم مصوبه کنگره نقض برجام است، چراکه این مصوبه، تحریم جدید علیه ایران است.


Page Generated in 0/0066 sec