printlogo


کد خبر: 168417تاریخ: 1395/9/16 00:00
در نشست خبری رئیس‌سازمان برنامه و بودجه مشخص شد
اشتغال اولویت لایحه بودجه سال 96 هم نیست

رئیس سازمان برنامه و بودجه در تشریح آثار کلان بودجه سال ۹۶ گفت: سال آینده رشد اقتصادی 7/7 درصدی، رشد سرمایه‌گذاری 3/12 درصدی، نرخ تورم 6/7 درصدی و رشد نقدینگی ۱۹ درصدی پیش‌بینی شده است. محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به جزئیات لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور از در نظر گرفتن دلار ۳۳۰۰ تومانی و نفت ۵۰ دلاری در هر بشکه خبر داد و گفت: سیاست دولت نرخ شناور مدیریت شده برای ارز است. وی افزود: در سال ٩٦ بالغ بر ١٠٨٥ هزار میلیارد تومان از سوی دولت و شرکت‌های دولتی دریافت و پرداخت می‌شود که از این رقم ٣٧١ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی است که 6/10 درصد رشد داشته است. وی تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی تورم ٧ تا ٨ درصدی، بودجه انبساطی یا انقباضی نیست بلکه بودجه عمومی در بخش منابع عمومی و اختصاصی است که منابع عمومی ٣٢٠ هزار میلیارد تومان است و در بخش مصارف عمومی نیز همین رقم در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: در بخش منابع اختصاصی نیز بودجه ٥١ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. نوبخت گفت: در 3 محل، ٣١٩ هزار میلیارد تومان منابع را صرف خواهیم کرد که ٢٣٦ هزار میلیارد تومان آن  اعتبار هزینه‌ای است  و در عین حال امسال اوراق یک‌ساله فروخته‌ایم که باید همان را در سال بعد خریداری کنیم که رقم ٢١ هزار میلیارد تومانی است. رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: در شرایط اقتصادی فعلی که بعد از تحریم تولید دارد جان می‌گیرد سهم مالیات بالا نیست اما همین اعداد را هم در اجرای طرح‌های عمرانی هزینه خواهیم کرد، ضمن اینکه موثر‌تر از اینکه چقدر مصرف کنیم آن است که خوب هزینه کنیم.
اقشار آسیب‌پذیر نباید له شوند
این مقام مسؤول گفت: از هزینه‌ها در سال آینده ٧٢ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان را دولت برای رفاه اجتماعی از جمله بیمه اجتماعی و کمیته امداد و بهزیستی اختصاص داده است چرا که توسعه را به قیمت گرسنه‌تر نگاه داشتن مردم پیگیری نمی‌کنیم و اقشار آسیب‌پذیر نباید در چرخ‌دنده‌های توسعه له شوند. معاون رئیس‌جمهور در توضیح جزئیات لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور ادامه داد: ٤٧ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان نیز در حوزه آموزش و تحقیقات هزینه خواهیم کرد که تاکید مقام معظم رهبری هم هست؛ بنابراین ما به دنبال توسعه اقتصادی نیستیم بلکه به دنبال توسعه انسانی هستیم. سومین محل مصرف بودجه نیز در بخش دفاع و امنیت است که ١٧ هزار و ١٥٥ میلیارد تومان را در بر می‌گیرد. وی با بیان اینکه از سال ٩٢ تا ٩٦ میزان منابع عمومی ٥٢ درصد رشد کرده است، اظهار کرد:  منابع عمومی که در سال ۹۲ حدود ٢١٠ هزار میلیارد تومان بود، تا سال ۹۶، ۵۲ درصد رشد داشته است. نوبخت گفت: این بودجه برگرفته از برنامه ششم توسعه است که البته هنوز در مجلس مصوب نشده است؛ بر این اساس برنامه موضوع‌محور است و اگر به آن نرسیم به بحران برخواهیم خورد. این مقام مسؤول ادامه داد: بر این اساس توجه به اولویت‌های برنامه ششم، اولویت بخشی به محیط‌زیست، آب و فاضلاب، حمل‌ونقل ریلی و فراهم کردن سازوکار مقابله با فساد از طریق شفاف‌سازی از جمله ویژگی‌های لایحه بودجه سال ٩٦ است.
افزایش ۱۰ درصدی هزینه پرسنلی دستگاه‌ها
معاون رئیس‌جمهور همچنین درباره بودجه عملیاتی نیز گفت: باید براساس قیمت عملیاتی دستگاه‌ها به آنها بودجه بدهیم که بر این اساس هر فعالیت مشخص است که چقدر پول نیاز دارد، البته برخی از هزینه‌های پرسنلی دستگاه‌ها 10 درصد افزایش یافته است. نوبخت گفت: اشتغال برای دولت یک اولویت بوده و به همین دلیل هم یکهزار میلیارد تومان برای این مهم اختصاص یافته است که صرفا به یارانه تسهیلات ارزانقیمت به شغل‌های دانش‌بنیان و جوانان تحصیلکرده اختصاص خواهد یافت. البته اکنون با یک پدیده مواجهیم که عرضه نیروی کار در حال افزایش است و ما سن 10 سال به بالا را جزو جمعیت جویای کار می‌گذاریم. بر این اساس جمعیت شاغل جویای کار را جمعیت فعال می‌نامیم که تعدادی از آنها شاغل و تعدادی بیکار می‌شوند، پس بیشتر افراد جویای کار در سن کار هم هستند و این به آن معناست که نرخ مشارکت مردان و زنان در حال افزایش است. وی تصریح کرد: به همین دلیل روش سنتی ایجاد اشتغال جواب نمی‌دهد؛ پس در بودجه سال آینده یکهزار میلیارد تومان قرار دادیم که در کنار آن 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی نیز برداشت خواهیم کرد که البته باید تصویب شود. این مقام مسؤول در ادامه گفت: قصد داریم نه تنها افزایش حقوق بازنشستگان و شاغلان را داشته باشیم بلکه عدالت را نیز برقرار کنیم البته برای تامین اعتبار تطبیق حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری با شاغلان یکهزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. نوبخت در ادامه گفت: بخشی از آلودگی هوا هم مربوط به ریزگردها است که بودجه کافی برای احیای تالاب‌ها در نظر گرفته‌ایم. البته باید سوخت هیبریدی را وارد، موتوسیکلت‌ها را برقی و خودروهای فرسوده را از چرخه حمل‌ونقل خارج کنیم.
رشد اقتصادی 7/7 درصدی
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین به تشریح آثار کلان بودجه سال ۹۶ پرداخت و گفت: سال آینده رشد اقتصادی 7/7 درصدی، رشد سرمایه‌گذاری 3/12 درصدی، نرخ تورم 6/7 درصدی و رشد نقدینگی ١٩ درصدی پیش‌بینی شده است. نوبخت گفت: درآمدهای سال جاری ١٥٧ هزار میلیارد تومان است که سال آتی ١٥٩ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و مالیات به اندازه تورم افزایش یافته است چرا که نباید بودجه غیرواقعی باشد. وی ادامه داد: سال قبل ٢٢٠ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی منابع بود که ٢٠٢ هزار میلیارد تومان آن تحقق یافت. سخنگوی دولت گفت: مصوبه‌ای را از مجلس شورای اسلامی درخواست و اخذ کردیم تا به دولت اجازه دهد تا سقف ۴۸ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها یا از محل بودجه عمومی تامین مالی کند و آن را برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی به جامعه هدف در جهت حمایت از اقشار کم‌درآمد و برای تولید اشتغال هزینه کند. نوبخت اظهار کرد: در سال ۹۶ بالغ بر ۴۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی باید پرداخت کنیم. همچنین  کسری درباره هدفمندی این است که ما نمی‌توانیم یارانه را نپردازیم اما ردیف متمرکز یارانه را داریم و مجلس به ما اعلام کرده هر مقدار را از محل افزایش قیمت دریافت کردیم و هر مقدار را که کم داشته باشیم از ردیف عمومی بودجه هدفمندی یارانه‌ها برداشت کنیم و این برداشت غیرمجاز از خزانه نیست. معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال «وطن‌امروز» که چرا با توجه به سیل عظیم بیکاری جوانان در کشور، تامین بودجه مناسب برای رفع تدریجی این معضل در نظر گرفته نشده و در حالی که 5 میلیون جمعیت بیکار در کشور وجود دارد، در بودجه فقط و فقط 1000 میلیارد تومان اعتبار برای اشتغالزایی  در نظر گرفته شده است، گفت: کار مستمر را سرمایه‌گذاری می‌تواند ایجاد کند ولی روند عرضه نیروی کار افزایش یافته است و البته هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده در بودجه یارانه سود تسهیلات خواهد بود. وی در ادامه به خبرنگار «وطن‌امروز» گفت: آمار 5 میلیون بیکار در کشور را از کجا آورده‌اید؟ که خبرنگار ما در پاسخ گفت: نرخ بیکاری واقعی بیش از 5 میلیون نفر است، چراکه مبنای اشتغال اکنون در کشور یک ساعت کار در هفته است. نوبخت نیز گفت: قبول دارم اما ما تلاش خود را برای رفع معضل بیکاری به‌کار خواهیم گرفت و اینکه نرخ رشد بیکاری در کشور بالاست را تأیید  می‌کنم. معاون رئیس‌جمهور همچنین در واکنش به سخنان رئیس دیوان محاسبات مبنی بر امتناع برخی مدیران نجومی‌بگیر از استرداد وجوه اضافه گفت: مبارزه با فساد از طریق شفاف‌سازی است و تمام دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند دریافتی را غیر از خزانه‌داری کل نگهداری کنند، چرا که سیستم کنترلی را از طریق دیوان محاسبات داریم و سامانه‌ای طراحی شده که همه افراد هر دریافتی را با هر عنوانی دریافت می‌کنند، حتی اگر 2 ساعت تدریس باشد، باید در سامانه مشخص شود. نوبخت در این نشست همچنین در پاسخ به خبرنگار مهر درباره احتمال تمدید تحریم‌ها و لحاظ کردن آن در لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور گفت: اگر تهدیدی مقابل امنیت ملی و اقتصاد کشور قرار گیرد دولت بودجه اضطراری خواهد داد.
قیمت حامل‌های انرژی افزایش نمی‌یابد
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه برای سال آینده به هیچ‌وجه برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین نداریم، افزود: پس از تصویب لایحه بودجه توسط مجلس شورای اسلامی در این‌باره تصمیم خواهیم گرفت.


Page Generated in 0/0079 sec