printlogo


کد خبر: 168453تاریخ: 1395/9/16 00:00
تزلزل در آخرین خطوط دفاعی تروریست‌های جبهه النصره در شرق حلب
اتمام حجت با تروریست‌ها

پس از تسلط ارتش بر 2 محله مهم هنانو و الصاخور در بخش شمالی مناطق شرقی حلب، ارتش سوریه و نیروهای همپیمانش همچنان به این شیوه به عملیات نظامی خود ادامه می‌دهند. پیشروی اخیر نیروهای مقاومت در مناطق «کرم الطحان، کرم القاطرجی و اطراف محله قاضی‌عسکر» سبب شده ارتش سوریه و نیروهای همپیمانش، با محاصره آخرین مرکز تحت اشغال تروریست‌ها در شرق حلب کمتر از یک کیلومتر فاصله داشته باشند. به گزارش الاخبار، ارتش سوریه موفق شد روز یکشنبه مناطق «کرم المیسر، کرم الطحان» و میدان‌های قاضی‌عسکر و «الحاووظ» را آزاد و کنترل یک بیمارستان دولتی را در منطقه قاضی‌عسکر به دست گیرد. این بیمارستان از مدت‌ها پیش یکی از مهم‌ترین مراکز تجمع گروه‌های تروریستی حاضر در این شهر بوده است. نیروهای سوری همچنین موفق شدند مناطق «المیسر و الحلوانیه» تا میدان‌های الجزماتی و میدان الحلوانیه و راه هنانو را آزاد کنند. این مساله در واقع سبب شد نیروهای مقاومت بتوانند امنیت اطراف فرودگاه «النیرب» حلب و قسمت مهم راه‌های اصلی به این فرودگاه از مرکز شهر برای نخستین بار از تابستان 2012 را تأمین کنند. برخلاف روزهای گذشته که عناصر جبهه النصره و «جیش حلب» توانستند نیمی از منطقه الشیخ سعید (در جنوب حلب) را مجددا اشغال کنند، ولی از روز یکشنبه به آنان اجازه داده نشد اراضی آزاد شده را اشغال کنند. ارتش سوریه از شرق حلب موفق شد در «کرم الطراب» پیشروی داشته باشد تا راه خود را به سوی قلعه حلب باز کند. نیروهای پیشتاز نیز موفق شدند خود را به فاصله چند صد متری دیوارهای قلعه حلب برسانند که مشرف بر مناطق حلب القدیمه است. در صورتی که ارتش سوریه بتواند به این منطقه برسد دیگر گزینه مقاومت طولانی‌مدت تروریست‌ها در شبکه‌های تونل و گذرگاه‌ها ساقط می‌شود و بخش جنوبی محلات شرقی (تحت اشغال تروریست‌ها) دوتکه (شمالی و جنوبی) می‌شود. در عین حال وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروهای ارتش سوریه بر ۳۰ محله در شرق حلب تسلط دارند، یعنی بیش از ۵۲ درصد از مساحت این شهر را که تحت تسلط نیروهای مسلح است. در سایه این تحولات میدانی، تاکنون هیچ برون‌رفت سیاسی برای تروریست‌ها وجود ندارد و هیچ اتوبوسی در گذرگاه‌های حلب برای خروج آنان از این مناطق و اعزام آنان به استان ادلب در نظر گرفته نشده است. گفته می‌شود ترکیه نیز در حال مذاکره با گروه‌های مختلف تروریستی به جز النصره است، زیرا این گروه هر گونه مذاکره یا عقب‌نشینی از حلب را نپذیرفته است.
اتمام حجت روسیه با تروریست‌های حلب
وزیر خارجه روسیه با بیان جزئیات توافق با آمریکا درباره سوریه، ابراز امیدواری کرد مسکو بزودی با آمریکا به توافقی درباره حل مساله حلب و خروج تمام افراد مسلح از این شهر دست یابد.
سرگئی لاوروف دیروز در نشستی خبری قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در حلب را «غیر سازنده» خواند و گفت که این تنها موجب تجدید قوای گروه‌های تروریست خواهد شد. او تصریح کرد که مذاکرات میان مسکو و واشنگتن به‌منظور عقب‌نشینی همه گروه‌های پیکارجو از شهر حلب عصر سه‌شنبه یا صبح چهارشنبه این هفته در ژنو برگزار خواهد شد.
پیش از آن او در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با همتای فیلیپینی خود در مسکو گفته بود: «توافق ما با آمریکا باید شامل خروج تمام افراد مسلح از حلب باشد. با افراد مسلحی که از حلب خارج نشوند به عنوان تروریست برخورد خواهد شد».  به گفته او، کارشناسان روسی و آمریکایی بزودی برای تکمیل این توافق در ژنو گردهم خواهند آمد. بعد از تکمیل توافق، آتش‌بس در حلب اعلام شده و کمک‌های بشردوستانه به این استان وارد خواهد شد. لاوروف با اشاره به جلسه دیروز شورای امنیت درباره حلب که از سوی 4 کشور ترکیه، قطر، امارات و عربستان حمایت شده، گفت: «درست نیست پیش‌نویسی برای آتش‌بس در حلب در شورای امنیت به رأی گذاشته شود، چرا که این مساله با مذاکرات ما با آمریکایی‌ها مغایرت دارد. پیش‌نویس قطعنامه کنونی اقدامی تحریک‌آمیز است که تمام تلاش‌ها برای حل بحران حلب را از بین می‌برد». او تاکید کرد: «هرگونه آتش‌بسی در حال حاضر اوضاع افراد مسلح را تقویت خواهد کرد. آمریکایی‌ها خواهان به تأخیر انداختن 2 روزه مذاکرات درباره خروج تمام افراد مسلح از حلب شدند». گفتنی است، روسیه از مدت‌ها پیش تلاش می‌کرد بتواند با آمریکا به توافق جدی برای حل بحران حلب دست یابد اما آمریکایی‌ها تاکنون جدیت لازم را به خرج نداده‌اند. اخیرا ارتش سوریه توانست کنترل بخش اعظمی از شرق حلب را در دست بگیرد. هدف نیروهای دولتی سوریه آزادی کامل حلب است.
هلاکت سرکرده ارتش تروریستی حلب
سرکرده ائتلاف تروریست‌های حلب در عملیات نیروهای ارتش سوریه از پا درآمد. به گزارش اسپوتنیک، «عبدالرحمان نور» فرماندهی گروه موسوم به «ارتش حلب» را برعهده داشت که در حقیقت نام جدید دیگری برای ائتلاف تروریستی جبهه النصره تحت حمایت غرب، عربستان، قطر و ترکیه است. جبهه النصره چندی پیش با تغییر نام خود به جفش (جبهه الفتح‌الشام) سعی کرد دیگر گروه‌های کوچک‌تر تروریستی در حلب و ادلب را در خود هضم کند و بهانه‌ای به دست حامیان غربی و عربی‌اش برای حمایت از معتدل بودن این تشکیلات تروریستی بدهد. به گزارش تاس، به دنبال هلاکت «نور»، از عقب‌نشینی تروریست‌های جفش از مناطق شرقی حلب خبر داد. زکریا مالاهیفجی، نماینده تروریست‌ها نیز اعلام کرد ائتلاف جفش منطقه را ترک کرده ولی تسلیم نخواهند شد.

حمایت انگلیس از جنایات سعودی‌ها
وزیر خارجه انگلیس در اظهارنظری شرم‌آور ارتکاب جنایات جنگی توسط سعودی‌ها در یمن را رد کرد و گفت بریتانیا حامی عربستان و کمپین بمباران یمن باقی می‌ماند.  بوریس جانسون در واکنش به انتقادهای بین‌المللی از فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان و کشتار غیرنظامیان یمنی در حملات سعودی، مدعی شد این رژیم حقوق بین‌الملل بشردوستانه را نقض نکرده است. جانسون در حالی مدعی شده ائتلاف عربستان در حملات هوایی علیه شهروندان یمنی از آستانه جنایات جنگی عبور نکرده که گروه‌های حقوق بشری همواره رژیم ریاض را عامل کشتار هزاران شهروند بیگناه یمنی دانسته و از لندن خواسته‌اند جلوی فروش تسلیحات به عربستان را بگیرد. وزیر خارجه انگلیس همچنین گفت نیروهای نظامی این کشور دخالت مستقیم در مساله یمن ندارند و تنها راهنمایی‌های کلی به عربستان می‌دهند.
 


Page Generated in 0/0060 sec