printlogo


کد خبر: 168471تاریخ: 1395/9/17 00:00
اخبار

عرضه هماهنگ 3 ارز پرطرفدار
بانک مرکزی و شرکت‌های بزرگ پتروشیمی روی ضوابط تزریق منظم و هماهنگ هفتگی 3 ارز پرطرفدار به منظور جلوگیری از شوک جدید قیمت‌ها در بازار ارز به توافق رسیدند. به گزارش مهر در نشست مشترکی بین رئیس کل بانک مرکزی ایران و مدیران شرکت‌های بزرگ پتروشیمی کشور درباره عرضه ارز تصمیم‌گیری شد. در شرایط فعلی به طور متوسط سالانه حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار محصول پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری توسط ایران به بازار جهانی صادر می‌شود که ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمیایی در بازار داخلی عرضه می‌شود. در این راستا ولی‌الله سیف خواستار عرضه هفتگی و متناوب ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در بازار شد و تاکید کرد: ادامه این سیر و تعامل در بین شرکت‌های پتروشیمی و بانک مرکزی از التهاب‌های مقطعی در بازار جلوگیری خواهد کرد. وی همچنین از شرکت‌های پتروشیمی درخواست کرده با ادامه سیر فعلی در فروش ارز و تنظیم بازار در کنار بانک مرکزی به همکاری‌های خود ادامه دهند.  احمد مهدوی‌ابهری، دبیر انجمن پتروشیمی هم گفت: هم‌اکنون حدود ۲۰ درصد از درآمد ارزی شرکت‌های پتروشیمی ایران صرف خرید کاتالیست، مواد افزودنی، قطعات یدکی و تجهیزات از خارج کشور می‌شود و مابقی ۸۰ درصد درآمد ارزی به صورت مستقیم در بازار داخلی تزریق خواهد شد. به گفته او، هم‌اکنون شرکت‌های پتروشیمی درآمد حاصل از صادرات خود را در قالب 3 ارز دلار، یورو و درهم در بازار داخلی عرضه می‌کنند.


تجارت ۹ میلیارد ی ایران و اروپا
مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۹ ماهه ۲۰۱۶ میلادی با رشد ۶۳ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به 11/9 میلیارد یورو رسید. به گزارش تسنیم، مبادلات تجاری دو طرف در 9 ماهه 2015 بالغ بر 577/5 میلیارد یورو اعلام شده بود. کشورهای اروپایی در این 9 ماه با افزایش حدود 4 برابری حدود 48/3 میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده‌اند. صادرات اتحادیه اروپا به ایران نیز با رشد 20 درصدی به 63/5 میلیارد یورو رسیده است.


جهش 3 برابری قیمت ورق‌های فولادی
قیمت ورق‌های فولادی ابتدای امسال 1300 تومان بود اما متأسفانه امروز به بالای 2 هزار تومان رسیده که این موضوع خود عامل گرانی قیمت بیش از 600 گروه کالایی خواهد شد. امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل با اعلام اینکه افزایش قیمت ورق‌های فولادی تأثیرات بدتری از افزایش قیمت دلار بر وضع واحدهای تولیدی دارد به تسنیم گفت: عمده مشکل تولیدکنندگان افزایش تعرفه ورق‌های فولادی از 4 درصد به
20 درصد است که دولت باید در این‌باره تصمیم سریعی بگیرد. کاوه اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 8 ماه از سال می‌گذرد و همچنان تولیدکنندگان در تأمین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستند؛ شرکت‌های فولادی هم افزایش قیمت‌های جهانی را بهانه کرده و مواد اولیه را با قیمت‌های بالا به تولیدکنندگان می‌فروشند.

خرید ارزان، معادن را تعطیل کرد
خرید ارزان سنگ آهن حدود ۸۰ درصد معادن سنگ آهن را تعطیل کرده است. بهرام شکوری، نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با بیان اینکه درخواست کرده‌ایم عرضه سنگ‌ آهن در بورس کالا انجام شود، به تسنیم گفت: با این کار قیمت‌ها عادلانه شده و پول معدن‌کاران نیز پرداخت می‌شود، چراکه امروز محصولات را ارزان می‌خرند و یک سال بعد پول آنها را پرداخت می‌کنند. وی ادامه داد: متأسفانه قیمت‌های خرید سنگ‌آهن در داخل بسیار ارزان است. شکوری با بیان اینکه صادرات سنگ‌آهن به صرفه نیست، افزود: قیمت‌های خرید داخلی آنچنان ارزان است که توجیه اقتصادی برای تولیدکنندگان ندارد. وی با اشاره به اظهارات وزیر صنعت درباره خام‌فروشی مواد معدنی، پرسید چرا قیمت‌های داخلی برای حمایت از معدن‌کاران منطقی نمی‌شود؟


Page Generated in 0/0056 sec