printlogo


کد خبر: 168590تاریخ: 1395/9/18 00:00
ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس:
برای عقب راندن ایران همکاری می‌کنیم

سی‌وهفتمین نشست کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در حالی روز سه‌شنبه در منامه پایتخت بحرین برگزار شد که بار دیگر این نشست به محفلی برای بیان ادعاهای ضدایرانی کشورهای حوزه خلیج‌فارس تبدیل شد.
به گزارش «وطن‌امروز» در تازه‌ترین گردهمایی کشورهای حاشیه جنوبی ایران، ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس نیز با حضور در این نشست به تبادل نظر با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس پرداخت و در ادعایی قابل تامل به این کشورها قول همکاری برای عقب راندن آنچه او «اقدامات تهاجمی ایران در منطقه» می‌خواند، داد. وی که نخستین نخست‌وزیر انگلیس است که در این جلسه شرکت کرده است، ضمن تشریح سیاست‌های دولت خود در زمینه روابط با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، گفت: منطقه خاورمیانه دارای یک‌سوم نفت جهان و 15 درصد صادرات گاز است. حفاظت از روند اقتصادی از طریق دریا موضوع مهمی است که ثبات در بازار انرژی را تضمین می‌کند. انگلیس امنیت انرژی را در اختیار دارد. وی به نقش ایران در منطقه نیز پرداخت و گفت بریتانیا آماده است با کشورهای عضو شورا برای عقب راندن «اقدامات تهاجمی ایران در منطقه» همکاری کند. نخست‌وزیر بریتانیا در این نشست که از شبکه‌های تلویزیونی منطقه نیز پخش ‌شد، گفت: «ما باید همچنان به مقابله با دولت‌هایی که نفوذ آنها بی‌ثباتی منطقه را مشتعل می‌کند، ادامه دهیم» و افزود: «بنابراین می‌خواهم به شما اطمینان دهم که من به وضوح تهدیدی را که ایران متوجه منطقه خلیج [فارس] و در بعدی وسیع‌تر، متوجه خاورمیانه می‌کند مشاهده می‌کنم». نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «ما باید همراه یکدیگر تلاش کنیم تا اقدامات تهاجمی ایران در منطقه را به عقب برانیم». ترزا می‌ گفت به منظور تقویت امنیت کشورهای منطقه خلیج‌فارس از «یک مشارکت امنیتی» حمایت می‌کند که شامل سرمایه‌گذاری دفاعی و آموزش نظامی در بحرین و اردن هم بشود. نخست‌وزیر بریتانیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرد که مهم‌ترین آنها اعزام جنگنده‌های ایرانی به سوریه، حمایت از حوثی‌ها در صنعا و همچنین بی‌ثباتی در لبنان و عراق بود. براساس این گزارش، از نشست شورای همکاری خلیج‌فارس به دلیل برگزاری آن پشت در‌های بسته جزئیات جدیدی منتشر نشده است اما با توجه به اظهارنظر برخی اعضای شرکت‌کننده این نشست درباره مقابله با تروریسم(!) بوده. به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین محورهای این نشست تحولات منطقه و بویژه نبرد سوریه بوده است. طی چند هفته گذشته و با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره گروه‌های تکفیری در عراق و بویژه در حلب سوریه، کشورهای حوزه خلیج‌فارس که برخی از آنها مستقیما در تجهیز و ساماندهی گروه‌های تکفیری در سوریه و عراق، نقش ایفا می‌کنند، نگران آینده تروریست‌ها هستند. آنان با توجه به اینکه در حال حاضر با پشتیبانی ایران و روسیه از سوریه، ابتکار عمل از دست‌شان خارج شده است، تلاش کردند در بیانیه پایانی خود ایران را متهم به دخالت در امور کشورهای عربی کنند.
به گزارش مهر، در بیانیه پایانی این نشست ادعاهایی مبنی بر اینکه ایران باید سیاست‌های خود را در منطقه تغییر دهد مطرح شده و آنچه دخالت در امور داخلی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس خوانده شده، محکوم شده است. همچنین ادعا شده است ایران باید گام‌های عملی برای اعتمادسازی و حل مشکلات با همسایگان از راه‌های مسالمت‌آمیز بردارد.
این بیانیه که عبداللطیف الزیانی آن را قرائت کرد شامل تکرار ادعاها درباره جزایر سه‌گانه، توقف آنچه دخالت‌های ایران در امور کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس خوانده شد و محکومیت آنچه سیاسی کردن فریضه حج از سوی ایران خوانده شد، بود. در این بیانیه بر ضرورت اینکه روابط براساس
اصل حسن همجواری و تفاهم و احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی باشد، تاکید شده است. بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس با ادعاهایی مبنی بر عدم مشروعیت بشار اسد و اینکه در آینده سوریه نقشی ندارد و اینکه جامعه بین‌المللی باید یکپارچه عمل کند و از روسیه و ایران بخواهد از روند سیاسی حمایت کنند، همراه است.
 


Page Generated in 0/0061 sec