printlogo


کد خبر: 168652تاریخ: 1395/9/20 00:00
تروریست‌ها مانع از خروج غیرنظامیان از حلب می‌شوند
اسد: اردوغان دیوانه است!

رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با روزنامه الوطن درگیری نظامی با ترکیه را با حضور فردی غیرقابل پیش‌بینی در مسند تصمیمات آنکارا  بعید ندانست. بشار اسد در این مصاحبه مشخصا از رجب طیب اردوغان به عنوان یک بیمار روانی نام برد. این در حالی است که ارتش ترکیه که پشت دروازه‌های شهر الباب در شمال حلب متوقف شده در حال تقویت نیروهایش در شمال سوریه است و همچنین تجهیز گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره را از سر گرفته است. همچنین همزمانی معنادار آتش‌بس حلب و حمله داعش و ترکیه به تدمر و الباب این موضوع را تداعی می‌کند که اردوغان برخلاف انکار حرف‌هایش درباره براندازی نظام دمشق، سیاست متجاوزانه و احمقانه‌اش در سوریه را با شدت قبل دنبال می‌کند و احتمالا برای کشورهای منطقه چاره‌ای جز مقابله به مثل با این متوهم عثمانی و سلب حمایت‌شان از او باقی نمی‌ماند که این ممکن است به تغییرات جغرافیایی ترکیه بینجامد.
با تداوم پیشروی‌های ارتش سوریه و همپیمانانش در حلب، شمارش معکوس برای تحمیل بزرگ‌ترین شکست به گروه‌های تروریستی در سوریه و مشخصا در حلب آغاز شده است. به گزارش منابع میدانی، نیروهای مقاومت طی روز پنجشنبه موفق شدند محله‌های «المشاطیه، اقیول، باب الحدید، شاکر اغا، البیه حمزه، جب قرامن، المجی، الهزازه، الجدیده، الفرافره، جب القبه، الدودو، صفصافه، باب النیرب، المعادی، المرجه، الصالحین، الشیخ لطفی،کرم حومد و البوره» در شرق حلب را به طور کامل آزاد کنند و تعداد محله‌های آزادشده را از 35 محله به 56 محله برسانند. در حال حاضر از مجموع 43 کیلومتر مربع، حدود 7 کیلومتر مربع همچنان در اشغال تروریست‌هاست که شامل محله‌های «الجلوم، الاصیله، بستان القصر، الکلاسه، الزبدیه، باب القام، الفردوس، مقالع، کرم الدعدع، الانصاری شرقی، الانصاری غربی، المشهد، السکری و الشیخ سعید» است.
تلاش داعش برای اشغال مجدد تدمر
گروه تروریستی داعش بشدت برای اشغال دوباره شهر تدمر در استان حمص تلاش می‌کند. منابع آگاه میدانی اعلام کردند داعش روز پنجشنبه با چندین خودروی بمب‌گذاری شده به اطراف شهر تدمر حمله کرد که در نتیجه آن دست‌کم 30 سرباز ارتش سوریه جان خود را از دست دادند. طبق اعلام این منابع، کوه‌های استراتژیک الهیال، میدان نفتی جزل و بخش‌هایی از میدان نفتی المهر و چند نقطه دیگر در جنوب تدمر را به اشغال خود درآوردند. براین اساس، با وجود حملات گسترده تکفیری‌ها، شهر تدمر در امنیت کامل به‌سر می‌برد.
تغییر مسیر جنگ در سوریه
در این میان در حالی‌که عملیات آزادسازی حلب به پایان خود نزدیک می‌شود، مجددا تحرکات دیپلماتیک کشور‌های غربی برای برقراری آتش‌بس به بهانه‌ جلوگیری از صدمه دیدن غیرنظامیان افزایش یافته است. روسیه پنجشنبه‌شب اعلام کرد که برای آغاز مذاکرات سوریه درباره حلب و تضمین موفقیت آن، حملات این کشور و ارتش سوریه به بخش شرقی حلب متوقف شده است. این تصمیم ناگهانی روسیه پس از یک دوره مذاکرات بی‌نتیجه جان کری و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه آمریکا و روسیه در آلمان اتخاذ شده است و به نظر می‌رسد تلاشی از سوی روسیه باشد تا روند پیچیده مذاکرات درباره حلب را به نتیجه برساند. آنگونه که وزارت خارجه روسیه اعلام کرده حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش سوریه به مناطق شرقی حلب که در کنترل عناصر شورشی است، متوقف شده تا غیرنظامیان که در این منطقه مدت‌هاست در محاصره قرار گرفته‌اند به غرب حلب که در کنترل ارتش است، خارج شوند.  سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: گذرگاه امنی برای خارج کردن 8000 تن در مسافت 5 کیلومتر وجود خواهد داشت. لاوروف همچنین گفت که مذاکرات نظامی و دیپلماتیک در روز شنبه در ژنو برگزار خواهد شد تا مقدمات حل مشکلات و پایان درگیری‌ها در شرق حلب فراهم شود. در همین حال، سازمان ملل اعلام کرده، در مناطقی که در اختیار شورشیان تحت محاصره ارتش است، آنها مانع از خروج غیرنظامیان می‌شوند.  در بیانیه روز جمعه سازمان ملل آمده است: تاکنون ده‌ها هزار غیرنظامی از مناطق تحت اشغال عناصر مسلح در شرق حلب گریخته‌اند که 8 هزار نفر در روز پنجشنبه در پی توقف درگیری‎ها در شرق حلب فرار کردند. از سوی دیگر، مرکز آشتی روسیه در سوریه، ظهر جمعه اعلام کرد طی 24 ساعت گذشته، بیش از 10 هزار غیرنظامی سوری از جمله 4 هزار کودک از مناطق تحت کنترل عناصر مسلح در حلب گریختند.
آخرین امید تروریست‌ها بر باد رفت
رئیس‌جمهوری سوریه شکست کشورهای غربی و ترکیه در نبرد شهر حلب را به معنای نابودی طرح توطئه خارجی و تغییر مسیر جنگ در سوریه دانست. بشار اسد در مصاحبه با روزنامه الوطن این کشور گفت: همه کشورهای غربی و منطقه‌ای در اجرای طرح خرابکارانه و ویرانگر خود در سوریه و حمایت از تروریست‌ها به ترکیه تکیه کرده‌اند و شکست این کشورها در نبرد حلب به معنای تغییر مسیر جنگ در سراسر سوریه و نابودی طرح توطئه خارجی خواهد بود. او گفت حلب به عنوان آخرین امید تروریست‌ها و حامیان‌شان، کاملا آزاد خواهد شد و با آزادسازی این شهر، هیچ برگ برنده‌ای در دست تروریست‌ها و  حامیان بین‌المللی آنها باقی نمانده است.
سفر هیأت‌های ترکیه به دمشق
حلب در چند روز گذشته شاهد تحولات پی‌درپی است؛ شهری که بزودی امنیت و آرامش را بار دیگر تجربه خواهد کرد. در همین راستا، روزنامه السفیر به نقل از فرمانده ستاد عملیات متحدان سوریه نوشت: سران کشورهای منطقه و جهان اظهارات عجیب و غریبی درباره سوریه بیان کرده‌اند با این حال هیأت‌هایی از ترکیه به دمشق آمده‌اند و نه‌تنها با مقامات سوری بلکه با مقامات روسی و ایرانی نیز دیدار کرده و وعده داده‌اند که برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه تلاش خواهند کرد و شرط و شروطی را که خود آنها و متحدان‌شان قبلا مطرح می‌کردند، پیش نکشیدند. در تحولی دیگر، رسانه‌های ترکیه از اعزام 300 کماندوی نظامی این کشور از شهر دنیزلی به مرزهای سوریه برای شرکت در عملیات موسوم به «سپر فرات» خبر دادند.  دولت آنکارا سوم شهریور سال جاری دستور داد تا عملیات نظامی‌ای با نام سپر فرات در شمال سوریه و با هدف ادعایی پاکسازی داعش از مرز ترکیه  آغاز شود.
پاسخ سوریه به سردمداران ارتجاع عرب
وزارت خارجه سوریه به بیانیه اختتامیه کنفرانس سران کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و انگلستان و نوع موضعگیری آنان در قبال دمشق بشدت واکنش نشان داد. یک منبع در وزارت خارجه سوریه، در واکنش به اظهارات سران ارتجاع عرب گفت: کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس قادر به تصمیم‌گیری نیستند و استراتژی سیاسی مستقل ندارند. آنان فقط پول ملت‌های خود را برای توطئه ضد سوریه هزینه می‌کنند، به همین دلیل از نخست‌وزیر انگلیس دعوت کردند تا از آنان حمایت کند. وی تصریح کرد: انگلستان پس از خروج از اتحادیه اروپایی می‌کوشد با سوء‌استفاده از عدم حضور آمریکا در مرحله فعلی و احساس شکست و حقارت شیوخ نفتی، امپراتوری نابود شده‌اش را احیا کند و مقدار بیشتری از ثروت‌های این شیوخ را ببلعد که این پلیدترین نوع نفاق و قربانی کردن اصولی است که به دروغ خود را مدافع آن می‌داند.
موافقت اوباما با تسلیح تروریست‌ها
همزمان با توقف عملیات نظامی ارتش در حلب، رئیس‌جمهوری آمریکا موانع و محدودیت‌های موجود در زمینه ارسال سلاح و تجهیزات نظامی برای گروه‌های مسلح در سوریه را برداشت. باراک اوباما در یادداشتی که کاخ سفید آن را منتشر کرده، ادعا کرده است هدف از موافقت با ارسال سلاح، مهمات و تجهیزات نظامی، «کمک به همپیمانان آمریکا در سوریه در مبارزه با تروریسم» است! طبق این گزارش، اوباما، وزرای خارجه و دفاع خود را مأمور کرده است با ارائه اطلاعات مفصل در این زمینه، موافقت کنگره را جلب کنند.  آمریکا از سپتامبر 2014 بدون کسب موافقت دولت سوریه، در حال انجام حملات هوایی در سوریه است و نیروهای ویژه این کشور همچنین در حال کمک و آموزش گروه‌های مسلح در سوریه هستند. در همین راستا، خبرگزاری سانا گزارش داد حمله ائتلاف آمریکا روز جمعه در الرقه منجر به کشته شدن حداقل 20 غیرنظامی و مجروح شدن چندین نفر دیگر شد.
 

النصره تسلیم شد!
در سایه تشدید حملات نظامی ارتش سوریه به مواضع تروریست‌ها در شرق حلب - که همچنان ادامه خواهد داشت - جبهه النصره عقب‌نشینی از طریق گذرگاه کاستیلو در حومه حلب را خواستار شد. این در حالی است که معارضان سوری پیش‌تر مخالفت خود را با طرح رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر عقب‌نشینی و خروج از شهر حلب اعلام کرده بودند.


Page Generated in 0/0055 sec