printlogo


کد خبر: 168654تاریخ: 1395/9/20 00:00
چهارگوشه

سفیر روسیه در افغانستان:
با طالبان تماس داریم
 سفیر روسیه در کابل به‌رغم فشارهای وارده از سوی مقامات سیاسی افغانستان، گروه طالبان را به عنوان یک جنبش سیاسی در این کشور به رسمیت شناخته و به ارتباط مسکو با این گروه اذعان کرد. به گزارش تسنیم، «الکساندر مانتینسکی» در نشستی خبری گفت: «تماس‌های روسیه با گروه طالبان با هدف امنیت اتباع روسی و نمایندگی‌های سیاسی روسیه در افغانستان انجام شده است». البته به گفته او ارتباط روس‌ها و طالب‌ها به شکلی نیست که در رسانه‌های افغانستان منعکس می‌شود، بلکه به منظور تسریع صلح میان حکومت کابل و این گروه صورت می‌گیرد. از نظر مانتینسکی اگر حکومت افغانستان صلح و آشتی می‌خواهد باید به صورت مستقیم وارد گفت‌وگوهای صلح با طالبان شود. سفیر روسیه در کابل با اعلام اینکه خطری جدی از سوی گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه بویژه داعش متوجه افغانستان، ایران، روسیه، چین و سایر کشورهای دیگر آسیای مرکزی است، تلویحا طالبان را مهم‌ترین عامل کنترل گسترش داعش از افغانستان به مناطق اطراف معرفی کرد. مانتینسکی با اشاره به اظهارات اخیر باراک اوباما گفت واشنگتن اعتراف کرده است در طول 15 سال گذشته در افغانستان دستاوردی نداشته و در این جنگ شکست خورده است.

رئیس‌جمهورکره جنوبی  تعلیق شد
روز گذشته نمایندگان پارلمان کره‌جنوبی با 234 رای مثبت در مقابل 56 رای منفی با عدم کفایت سیاسی پارک گون هه، رئیس‌جمهور و استیضاح او موافقت کردند. به این ترتیب رئیس‌جمهور از سمت خود تعلیق و اختیارات او به نخست‌وزیر تفویض شد. دادگاه قانون اساسی کره‌جنوبی درباره استیضاح رئیس‌جمهور به‌خاطر افشای فساد خود و اطرافیانش تصمیم‌گیری خواهد کرد و نخست‌وزیر هوانگ کیو آن، تا زمان رای نهایی این دادگاه به عنوان رئیس‌جمهور موقت فعالیت خواهد کرد.

سقوط یک فروند جنگنده آمریکایی
یک فروند جنگنده F-18 نیروی هوایی آمریکا، روز پنجشنبه در ژاپن در نزدیکی استان کوچی در جنوب ژاپن سقوط کرده است. براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، خلبان این جنگنده توانسته با اجکت صندلی خود از این سقوط جان سالم به در ببرد و این اتفاق تلفاتی بر جای نگذاشته است. گفته شده این جنگنده متعلق به پایگاه نظامی آمریکا واقع در شهر ایواکنی در جزیره شیکوکو بوده است.

حبس قاتل عالم شیعه مصری
دادگاه جنایی در مصر قاتل شیخ حسن شحاته، عالم برجسته شیعه این کشور را که به دست افراط‌گرایان کشته شد، تنها به 14 سال حبس محکوم کرد.  در ژوئن 2013 و در زمان حکومت اخوان‌المسلمین بر مصر، تعدادی از شیعیان در منزل یکی از ساکنان ابومسلم در استان الجیزه به نام محمد فرحات در زمان سفر شیخ حسن شحاته به آنجا گرد هم آمده بودند که تندروها به داخل منزل فرحات یورش بردند که در جریان آن 4 تن از جمله شیخ حسن شحاته، 2 فرزند و برادرش کشته شدند.

داعش شیعیان بحرین را تهدید کرد
در شرایطی‌که رژیم حاکم بر بحرین در سال‌های گذشته به تلاش برای دامن زدن به طایفه‌گرایی و فشار به شیعیان پرداخته است، گروه تروریستی داعش هم روز پنجشنبه با انتشار یک فایل ویدئویی با اعلام اینکه از کشتار شیعیان در خاورمیانه خرسند است، از اهل سنت بحرین خواست علیه شیعیان این کشور بجنگند.

تشکر ویژه تروریست‌ها از صهیونیست‌ها
یکی از سران معارضان سوری از رژیم صهیونیستی به خاطر حمله موشکی روز چهارشنبه به فرودگاه نظامی مزه در نزدیکی دمشق، به طور ویژه تقدیر کرد.  خالد خلف که حقوقدان و سیاستمدار معارض سوری است این مطلب را در گفت‌و‌گو با شبکه اسرائیلی نیوز 124 مطرح کرد. وی این حمله را «اقدام فوق‌العاده انسانی» توصیف کرد که به‌زعم وی، در صورت تکرار باعث پیروزی معارضان سوری خواهد شد! یک منبع ارتش سوریه پیش‌تر گفته بود حمله رژیم صهیونیستی با چند فروند موشک زمین به زمین به اطراف فرودگاه مزه در غرب دمشق باعث وقوع حریق شد اما تلفات جانی نداشت.


Page Generated in 0/0277 sec