printlogo


کد خبر: 168686تاریخ: 1395/9/21 00:00
تشکل‌های کشاورزی درباره خرید تضمینی غیرمنطقی گندم هشدار دادند
اعتراض کشاورزان به نرخ‌گذاری ارزان دولت

گروه اقتصادی: با وجودی که قرار است فردا پس از گذشت  12 سال بار دیگر جشن خودکفایی گندم در کشور برگزار شود اما دولت به جای حمایت از کشاورزان،  نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را با افزایش ناچیز ۲ درصدی و بدون هماهنگی با نرخ تورم سالانه ۱۳۰۰ تومان در نظر گرفته است، یعنی 30 تومان افزایش نسبت به سال قبل. در این میان کشاورزان انتظار دارند اکنون که کشور از لحاظ تولید گندم خودکفا شده است، دولت برای حفظ سطح تولید این کالای مهم و استراتژیک نسبت به خرید تضمینی گندم با نرخ منطقی اقدام کند. مدیرعامل بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران در این‌باره با بیان اینکه دولت طبق قانون باید هر سال مطابق نرخ تورم، قیمت تضمینی گندم را افزایش دهد، گفت: با نرخ ۷ درصدی تورم، افزایش 4/2 درصدی نرخ خرید تضمینی گندم پس از 5/2 ماه معنا ندارد. علی‌قلی ایمانی در گفت‌وگو با فارس، با انتقاد از نحوه افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت، خاطرنشان کرد: دولت طبق قانون مصوب سال 1368 مجلس شورای اسلامی مکلف است نرخ محصولات کشاورزی را با آنالیز وضعیت قیمت و هزینه‌های تولید برآورد کرده و در نهایت قیمت خرید تضمینی را براساس نرخ تورم اعلام کند. وی تصریح کرد: در این راستا ما نمایندگان مجلس را مقصر  می‌دانیم که چرا ناظر بر اجرای قانون نیستند و چرا کمیسیون کشاورزی با وجود آنکه می‌داند نرخ تورم حداقل 7 درصد است و وزارت جهاد کشاورزی هم افزایش 9 درصدی نرخ تضمینی گندم را پیشنهاد کرده بود اما در نهایت نرخ تضمینی 4/2 درصد افزایش یافته است. به گفته مدیرعامل بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران، جالب‌تر اینجاست که با این وجود دولت هنوز نرخ خرید تضمینی گندم را رسماً اعلام نکرده و آقای نوبخت در جایی عنوان کرده ‌است گندم کیلویی 1300 تومان خریداری خواهد شد، در حالی که 2ماه و نیم است که از سال جاری زراعی و زمان اعلام رسمی نرخ خرید تضمینی می‌گذرد. وی گفت: این درست نیست در حالی که می‌خواهیم جشن خودکفایی گندم را برگزار کنیم، اینگونه با کشاورزان برخورد کنند، چرا که در فصل داشت و برداشت نیز علاوه بر تورم امسال با تورم سال آینده هم روبه‌رو خواهیم شد که از هم‌اکنون دستمزد کارگران حداقل 10 درصد افزایش خواهد داشت. مضاف بر آنکه خود دولت قیمت کود شیمیایی را از 10 تا 66 درصد افزایش داده و بذر گندم نیز از کیلویی 1470 تومان به 1560 تومان - چیزی حدود 8 درصد - افزایش داشته است. ایمانی با اشاره به برخی سخنان مبنی بر قیمت جهانی گندم که پایین‌تر از قیمت داخلی است، اظهار داشت: ما هم چندان تمایلی به افزایش قیمت نداریم و اگر می‌خواهند قیمت‌ها کاهش پیدا کند،‌ باید روی افزایش بهره‌وری، بهبود عملکرد و در نتیجه کاهش هزینه تولید سرمایه‌گذاری کنند. مدیرعامل بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران از تنظیم نامه‌ای توسط گندمکاران به مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: به آقای رئیس‌جمهور و آقای نوبخت نامه نوشتیم و نتیجه‌ای ندیدیم، در نتیجه از آنجایی که مقام معظم رهبری پشتیبان خودکفایی ملی در راستای اقتصاد مقاومتی هستند،‌ نامه‌ای را تنظیم کرده‌ایم تا خدمت ایشان ارسال کنیم که شاید نتیجه بگیریم.
افزایش۲درصدی نرخ خرید منطقی نیست
رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی نیز در واکنش به افزایش ۲درصدی نرخ خرید تضمینی گندم گفت: دولت موظف است قیمت خرید تضمینی گندم را هر سال متناسب با تورم افزایش دهد و قیمت جدید خلاف قانون است. مسعود اسدی در واکنش به نرخ جدید خرید تضمینی گندم که با ۳۰ تومان افزایش نسبت به سال گذشته ۱۳۰۰ تومان اعلام شده است، اظهار داشت: طبق قانون، دولت موظف است هر سال پیش از شروع فصل کشت گندم، قیمت این محصول را تعیین و رسما اعلام کند. علاوه بر این، میزان افزایش قیمت خرید تضمینی گندم نیز براساس قانون، باید حداقل به میزان نرخ رسمی تورم کشور باشد. وی با اشاره به اینکه تقاضای ما این است که هیات دولت هرچه سریع‌تر نسبت به تصحیح این مصوبه اقدام کند، تصریح کرد: ما کشاورزان به دنبال دریافت صدقه از دولت نیستیم بلکه حق قانونی خود را می‌خواهیم. رئیس  مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی با بیان اینکه قیمت تعیین شده به هیچ عنوان مورد قبول جامعه کشاورزی نیست، گفت:  احساس بنده این است که دولت با توجه به مشکلات مالی که داشته تصمیم گرفته این مشکلات را در بخشی که مظلوم‌ترین و بی‌زبان‌ترین حوزه است، جبران کند. رئیس  مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی با تاکید بر اینکه نرخ خرید تضمینی گندم باید حداقل به میزان نرخ رسمی تورم کشور  افزایش پیدا کند، به مهر گفت: بنده از سخنگوی دولت می‌خواهم به کشاورزان کشور پاسخ دهد که افزایش ۲ درصدی نرخ خرید تضمینی بر چه معیاری انجام شده است؟ آیا دولت قانون افزایش قیمت خرید تضمینی به میزان نرخ رسمی تورم را قبول دارد یا خیر؟
خرید تضمینی گندم نیازمند ۱۴ هزار میلیارد تومان بودجه
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز با بیان اینکه خرید تضمینی گندم نیازمند ۱۴هزار میلیارد تومان بودجه در سال جدید است، گفت: کف نرخ خرید تضمینی گندم کیلویی ۱۴۰۰ تومان است که باید به‌طور حتم توسط دولت تعیین شود اما برای بهبود وضعیت گندمکاران این میزان نیز باید افزایش یابد. عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با خانه ملت درباره وضعیت بودجه خرید تضمینی گندم گفت: زمانی که ما امسال توانستیم  به خودکفایی محصولی همچون گندم برسیم باید با برنامه‌ریزی کارشناسی شده شرایط  تکرار خودکفایی گندم در سال جدید را مهیا کنیم، بنابراین یکی از مولفه‌های مهم در زمینه تکرار خودکفایی گندم تعیین نرخ خرید تضمینی کارشناسی شده است. نماینده  مردم دزفول در مجلس شورای  اسلامی تصریح کرد: دولت اگر اعتقاد دارد ما امسال هم به خودکفایی در تولید گندم برسیم، باید حداقل 14 هزار میلیارد تومان برای میزان خرید گندم در بودجه 96 اختصاص دهد تا شرایط اقتصادی کشاورز  بهبود یابد.


Page Generated in 0/0190 sec