printlogo


کد خبر: 168693تاریخ: 1395/9/21 00:00
اعزام 200 نظامی دیگر آمریکا به سوریه
دمشق: بازی تروریستی خونین غرب به‌پایان رسید

نیروهای ارتش سوریه در بخش باقیمانده از شرق حلب همچنان با تروریست‌ها به سختی درگیرند. روز جمعه کمتر از ۲۴ ساعت پس از آنکه روسیه از توقف عملیات ارتش سوریه در حلب خبر داده بود، نیروهای دولتی سوریه حملات هوایی خود به محله‌های شرقی حلب را که همچنان تحت تصرف گروه‌های مخالف است از سر گرفتند. در این راستا سرگئی رودسکوی، فرمانده اداره عملیات کل در ستاد کل ارتش روسیه گفت: ۵۲ محله از محله‌های شرق حلب از دست افراد مسلح آزاد شده و نیروهای ارتش سوریه بر ۹۳ درصد این شهر تسلط یافته‌اند. رودسکوی افزود: در نتیجه حملات هجومی در محل‌های شرق حلب صفوف مخالفان بسیار شکننده شده است و نیروهای مخالف حدود یک‌سوم منطقه را در دست دارند. همچنین صدها غیرنظامی از محله‌های شرق حلب از طریق گذرگاه‌های امنی که ارتش سوریه با همکاری روسیه تدارک دیده از مناطق خطرناک خارج شدند. خبرنگار سانا گزارش داد، از صبح تا ظهر روز جمعه ۴۰۰۰ شهروند سوری توانستند از دست تروریست‌های تکفیری فرار کنند. به‌رغم تامین امنیت خروج هزاران سوری از محله‌های شرق حلب اما تروریست‌ها همچنان صدها خانواده سوری را در محله‌های السکری، الانصاری، الفردوس و بخش‌هایی از محله‌های صلاح‌الدین و الشیخ سعید گروگان دارند. در این محله‌ها گروه‌های النصره و نورالدین زنکی هستند. همچنین مرکز روسی هماهنگی آشتی در سوریه روز شنبه اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۸ هزار شهروند سوری از محله‌های باقیمانده تحت تسلط مخالفان مسلح در حلب خارج شده‌اند. این مرکز در بیانیه‌ای افزود کمک‌های انسانی را به مناطق آزاد شده و شهروندان ارائه داده و به این روند ادامه می‌دهد. این مرکز ادامه داد ۷۵۴۲ تن از کسانی که از شرق حلب خارج شده‌اند کودک هستند. شورای حقوق‌بشر سازمان ملل نیز روز جمعه اعلام کرد گروه‌های مسلح مانع از خروج شهروندان بی‌دفاع از شرق حلب می‌شوند.
تصویب قطعنامه ضدسوری در سازمان ملل
مجمع عمومی سازمان ملل متحد با طرح کانادا درباره سوریه موافقت کرد. کشور کانادا و چند کشور دیگر از جمله ژاپن، کاستاریکا و هلند، عصر جمعه طرحی را به سازمان ملل متحد ارائه کردند و  توقف فوری عملیات در شهر حلب، لغو محاصره شهرها و تضمین ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق محاصره شده را خواستار شدند. این قطعنامه با 122 رأی موافق و 13 رأی مخالف به تصویب رسید. شورای امنیت دوشنبه گذشته، نشستی را برای بررسی قطعنامه سازمان ملل درباره آتش‌بس یک هفته‎ای در حلب برگزار کرد و چین و روسیه این قطعنامه را وتو کردند. ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرده بود برای توقف درگیری‌ها در حلب باید جدول زمانی تعیین شود و راه‌های امنی برای خروج عناصر مسلح از شرق حلب ایجاد شود. در این طرح به خروج عناصر مسلح از شرق حلب اشاره‌ای نشده است. به گفته وی، عناصر تروریستی سوریه از آتش‌بس گذشته برای تنفس و تقویت مواضع خود سوءاستفاده کرده بودند و نباید این مساله دوباره تکرار شود. همزمان بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل  قطعنامه مجمع عمومی را که خواستار توقف «فوری» مبارزه علیه معارضان مسلح شده محکوم کرد. الجعفری گفت: بار دیگر به کشورهایی که از تروریسم در حلب حمایت می‌کنند، اطمینان می‌دهم ارتش سوریه تاکنون 93 درصد از مناطق تحت کنترل تروریست‌ها را آزاد کرده است و بازی خونین آنان آخرین روزهای خود را طی می‌کند». وی با اشاره به حامیان تروریسم در این کشور گفت: «بازی تروریستی خونین آنان در سوریه و در حلب به پایان رسیده است».
پیشروی داعش در شرق حمص
به نظر می‌رسد سناریوی جبهه شمال حماه در حال تکرار شدن در حومه شهر حمص است؛ سناریویی که شهریورماه در شمال استان حماه رخ داد و همزمان با موفقیت‌های ارتش در حلب که کار محاصره در حال تکمیل بود اما حمله تروریست‌ها به شمال حماه تمرکز ارتش را بر هم زد. این‌بار نیز در آستانه یکسره شدن کار تروریست‌ها در شرق حلب، حملات داعش به شرق حمص، در حال بر هم زدن تمرکز ارتش سوریه است. حملاتی که داعش از پنجشنبه در شرق حمص در چند محور به سمت تدمر آغاز کرده، به شکل خطرناکی ادامه دارد و این گروهک دوباره به شهر تدمر نزدیک شده است. براین اساس، عناصر داعش در ادامه حملات در محورهای شمالی، جنوبی و شرقی حومه شهر تدمر در شرق استان حمص تاکنون توانسته‌اند سیلوها، بخشی از مزارع حومه شرق تدمر، کوه هیان و کاخ الحبلات را در جنوب شهر و همچنین «میادین گازی جزل، حجار، المهر و منطقه جزل» را در شمال غرب حومه تدمر اشغال کنند. در حملات غافلگیرانه تروریست‌های داعش تا صبح شنبه 74 تن از نیروهای سوری (ارتش و دفاع ملی) جان باخته‌اند که خبرگزاری اعماق وابسته به داعش این تعداد را 112 کشته اعلام کرده است. همچنین 25 تن دیگر نیز در شمال مفقود هستند که احتمال اسارت آنان زیاد است. درگیری‌ها در شمال غرب تدمر در حدود 12 کیلومتر با شهر فاصله دارد و خطری برای شهر محسوب نمی‌شود اما در محور جنوبی تروریست‌ها تنها 2 کیلومتر با شهر فاصله دارند. در محور شمالی راه ارتباطی مناطق مرکزی استان حمص با شهر تدمر قطع شده است. همزمان ارتش سوریه تعداد زیادی از نیروهای خود را روانه منطقه کرده است اما بعید است بتوانند مانع پیشروی داعش شوند و شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که ظاهرا به حضور نیروهای ویژه در منطقه نیاز است. از سوی دیگر نیروهای گروه شورشی موسوم به «ارتش آزاد سوریه» که مورد حمایت ترکیه است حمله به شهر الباب در حومه شرقی حلب را آغاز کرده‌اند. این همزمان با حملات توپخانه‌ای ترکیه به مقرهای داعش در داخل شهر است. منابع محلی اعلام کردند که «ارتش آزاد سوریه» وارد اولین محله‌های شهر الباب در حومه شرقی حلب شده است.
اعزام 200 نظامی دیگر آمریکا به سوریه
همزمان با این تحولات خطرناک تدمر، باراک اوباما، روز پنجشنبه برخی محدودیت‌ها در زمینه ارائه کمک‌های نظامی به برخی گروهک‌های شورشی در سوریه را لغو کرد. این تصمیم اوباما طبق قانون موسوم به «قانون ملی اختیارات دفاعی» اکنون توسط کنگره نیز تصویب شده و راه را برای تحویل سلاح‌های ضدهوایی دوش‌پرتاب به شورشیان سوری هموار می‌کند. در همین راستا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عنوان کرد: واشنگتن نمی‌تواند تضمین کند سلاح‌هایی که به شورشیان سوری می‌دهد، به دست کسان دیگری از جمله گروه تروریستی داعش نرسد. این سخنگو افزود: حتی با وجود آنکه حمایت آمریکا از شورشیان سوری تحت نظارت «محتاطانه‌» صورت می‌گیرد اما این برای هرکسی سخت است که با اطمینان کامل درباره این کمک‌ها صحبت کند. در تحولی دیگر، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا از اعزام 200 نظامی دیگر آمریکایی به شهر الرقه سوریه به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش خبر داد. کارتر گفت این 200 نیرو که متشکل از آموزش‌دهندگان نیروهای ویژه، مشاوران و تیم‌های خنثی‌سازی مواد منفجره هستند، قرار است به 200 نیروی ویژه آمریکایی که هم‌اکنون در سوریه مستقر هستند، اضافه شوند. دمشق حضور نیروهای آمریکایی را در سوریه محکوم کرده است.
 

سیدحسن نصرالله: پیروزی موعود در حلب نزدیک است
دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی جمعه‌شب خود از نزدیک بودن پیروزی ارتش سوریه و همپیمانانش در حلب خبر داد.  سیدحسن نصرالله گفت: منطقه اکنون شاهد رخدادهای عظیمی است. پیروزی موعود در حلب نزدیک است. این پیروزی پیامدهای مهمی برای نبرد سوریه، موصل و منطقه خواهد داشت. نصرالله گفت: جایی‌که ما اکنون در آن حضور داریم (سوریه) آینده و چشم‌انداز منطقه را ترسیم خواهد کرد. او افزود: حزب‌الله با حضور خود در این نبرد، مسیری را که برای منطقه در نظر گرفته شده بود، تغییر می‌دهد. او افزود: «تصور کنید داعش یا النصره یا دیگر گروه‌های تکفیری بر منطقه‌ای در عراق و سوریه سیطره یابند؛ سرنوشت آن منطقه چه خواهد بود؟ اگر آن منطقه در لبنان باشد چه؟» دبیرکل حزب‌الله لبنان، همچنین گفت منطقه وارد مرحله جدیدی شده است و پروژه‌های برخی طرف‌ها برای منطقه در حال فروپاشی و شکست نهایی است. دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین خواستار اتحاد کشورهای منطقه در برابر تهدیدات داعش شد.
 


Page Generated in 0/0068 sec