printlogo


کد خبر: 168695تاریخ: 1395/9/21 00:00
چهارگوشه

صرف‌نظر ترکیه از شکایت علیه صهیونیست‌ها
به موجب توافق میان آنکارا و تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط، دادگاهی در ترکیه حکم داده است پرونده شکایت از 4 فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی بر سر کشته شدن 10 شهروند ترک در حمله صهیونیست‌ها به کشتی ماوی مرمره در سال 2010 مختومه اعلام شود. براساس توافقی که میان دو طرف حاصل شد، اسرائیل متعهد شده است به خانواده‌های قربانیان این حادثه غرامت بپردازد. ترکیه نیز که تقاضای خود را برای رفع حصر غزه پس‌گرفته بود، وعده داد از پیگیری پرونده قضایی نظامیان اسرائیلی صرف‌نظر کند.

30 کشته در انفجار نیجریه
دست‌کم 30 نفر در 2 انفجار در  بازاری در شمال شرق  نیجریه کشته و 57 تن دیگر مجروح شدند. ارتش نیجریه روز جمعه اعلام کرد این انفجارها زمانی روی دادند که 2 عامل بمب‌گذار زن کمربندهای انفجاری همراه خود را در بازاری شلوغ در شهر ماداگالی منفجر کردند. مقام‌های نیجریه تروریست‌های بوکوحرام را مسؤول حوادث اینچنینی می‌دانند.

آوارگی 43 هزار اندونزیایی
بنا بر اعلام دولت اندونزی، بر اثر زمین‌لرزه شدید هفته گذشته در شمال جزیره سوماترا دست‌کم 43 هزار نفر آواره شده‌اند. این زمین‌لرزه 6/5 ریشتری صبح چهارشنبه در عمق 17 کیلومتری در شمال استان آچه رخ داد و حدود 100 کشته و بیش از 700 مجروح برجای گذاشت. در شرایطی که عملیات امدادرسانی در 3 منطقه نزدیک به مرکز زمین‌لرزه ادامه دارد، بر شمار افرادی که آواره شده‌اند، افزوده می‌شود. این زمین‌لرزه به ویرانی بسیاری از ساختمان‌ها منجر شده و ساکنان این منطقه که اکثراً مسلمان هستند در مساجد پناه گرفته‌اند.


طالبان افغانستان:
 آمریکایی‌ها را بیرون می‌اندازیم
یک مقام ارشد طالبان به روزنامه انگلیسی اکسپرس از همکاری روسیه با این گروه برای بیرون انداختن هر چه سریع‌تر نظامیان آمریکایی از افغانستان خبر داد. این مقام ارشد طالبان گفت: «برای اینکه آمریکا و متحدانش را از افغانستان بیرون کنیم به حمایت نیاز داشتیم و از سویی هم روسیه خواستار خروج سریع نیروهای خارجی از افغانستان بود که بر همین اساس اتحاد روسیه و طالبان شکل گرفته است.» هفته گذشته اعضای مجلس سنای افغانستان که اغلب حقوق‌بگیر اشغالگران آمریکایی و ناتو  هستند سفیر روسیه در کابل را فراخواندند اما این فشارها مانع از آن نشد که «الکساندر مانتیتسکی» از تماس‌های مسکو با طالبان با هدف امنیت اتباع روسی و همچنین به منظور تسریع صلح و آشتی میان حکومت کابل و این گروه صحبت نکند. با این حال «ماریا زخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه هرگونه ارتباط این کشور با طالبان را رد کرده است. روزنامه اکسپرس به نقل از یک مقام دولت کابل، اتحاد روسیه با طالبان را خطرناک خوانده و گفته است نشست‌های طالبان با مقامات روسی در مسکو برگزار شده‌اند. پیش‌تر نیز ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان نیز روسیه و پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرده بود. در مقابل روسیه و چین نیز آمریکا و متحدانش را به ایجاد گروه تروریستی داعش و شیوع آن در منطقه متهم می‌کنند.
تهدید رئیس پنتاگون در بگرام
به گزارش تسنیم، در همین حال طالبان افغانستان با به چالش کشیدن موقعیت اشغالگران آمریکایی مدعی شده است هنگام بازدید رئیس پنتاگون از  پایگاه هوایی بگرام حمله‌ای راکتی انجام داده است اما ناتو این ادعا را رد می‌کند. قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان اعلام کرد حدود ساعت 8 جمعه شب گذشته، این گروه حمله‌ای راکتی به پایگاه نظامی بگرام انجام داده آن هم در حالی که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در حال بازدید از آن بوده است.


Page Generated in 0/0055 sec