printlogo


کد خبر: 168710تاریخ: 1395/9/21 00:00
ارزیابی معاون اول رئیس‌جمهور از اظهارات ضدایرانی نخست‌وزیر انگلیس و تغییرات جدید حاکمیتی در آمریکا و اروپا
جهانگیری: نگرانیم!

گروه سیاسی: به نظر می‌رسد تغییرات حاکمیتی در دنیا بویژه در آمریکا و غرب اروپا، دولت حسن روحانی را بشدت نگران کرده است. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور دیروز با اشاره به اظهارات ضدایرانی ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس گفت با توجه به تغییرات اخیر در آمریکا و اروپا، اوضاع نگران‌کننده است. جهانگیری سپس در اظهارنظری عجیب که نگرانی‌ها و دغدغه‌های انتخاباتی در آن مشهود است، به مردم ایران هشدار داد با توجه به تصمیم مردم در آمریکا و اروپا، با عقلانیت تصمیم  بگیرند.  
جهانگیری در توضیح نگرانی خود از آمریکا و انگلیس نام برد که نشان می‌دهد دولت حسن روحانی از روی کار آمدن حاکمان جدید در این 2 کشور نگران است. پس از آنکه اکثریت مردم آمریکا ترجیح دادند به جای رای به هیلاری کلینتون و تداوم حکومت دموکرات‌ها بر آمریکا به دونالد ترامپ رای دهند، دولت حسن روحانی که سرنوشت خود را به برجام گره زده بود، مواضع شتابزده‌ای اتخاذ و نسبت به سرنوشت برجام در دولت ترامپ ابراز نگرانی کرد. حالا با اظهارات ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در بحرین علیه ایران، نگرانی دولت روحانی از وضعیت قدرت در کشورهای قدرتمند طرف برجام بیشتر شده است.
ترزا می ‌اواخر هفته گذشته در نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در پایتخت بحرین مدعی شد امنیت این کشورها امنیت انگلیس است. نخست‌وزیر انگلیس افزود: تمایل دارم به شما تأکید کنم ما خطر ایران در منطقه (خلیج‌فارس) و خاورمیانه را بزرگ می‌بینیم. او گفت: انگلیس به شراکت راهبردی خود با کشورهای منطقه (خلیج‌فارس) پایبند است و دوشادوش این کشورها به مقابله با خطری می‌پردازد که آنها را تهدید می‌کند. او ادامه داد: باید مانع اقدامات منفی ایران در سوریه، عراق، یمن و دیگر کشورهای منطقه شد تا در این منطقه امنیت و ثبات محقق شود. بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس نیز در سفر به بحرین، ایران را به دست داشتن در جنگ داخلی یمن متهم کرده و گفته نگرانی عربستان در این زمینه قابل درک است! جانسون این سخنان را جمعه شب در حاشیه نشستی در بحرین مطرح کرده است.
این اظهارات ترزا می‌ که رویکرد منطقه‌ای دولت جدید انگلیس را واضح می‌کند به‌گونه‌ای بود که معاون اول حسن روحانی نتوانست نگرانی‌های [انتخاباتی] خود را از این وضعیت اظهار نکند. جهانگیری دیروز در هفتمین اجلاسیه اتاق اصناف ایران اظهار کرد: صهیونیست‌ها و برخی کشورهای نابخرد منطقه گمان می‌برند با  فشار بر ایران می‌توانند ما را وارد درگیری‌های خود کنند. وی با اشاره به حضور نخست‌وزیر انگلیس در اجلاس کشورهای حاشیه خلیج‌فارس افزود: وی به این اجلاس دعوت شد تا علیه ایران صحبت کند، این کارها باعث تحقیر خود آن کشورهاست.
به گزارش تسنیم، معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران کشور بزرگ منطقه به حساب می‌آید و با چنین صحبت‌هایی نمی‌توان حریف ایران شد. وی با اشاره به اینکه امنیت و ثبات ایران از ملت، تاریخ و سیاستش سرچشمه می‌گیرد، تصریح کرد: این ثبات را کسی یا هیچ کشوری نمی‌تواند از ایران بگیرد. جهانگیری با تأکید بر لزوم تعامل خوب و دقیق با دنیا گفت: تحولات جهان نگران‌کننده است و اتفاقاتی که در غرب می‌افتد و تغییراتی که در افراد و حکومت‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی پیش می‌آید و چهره‌های خشن و جنگ‌طلب که سر کار می‌آیند به ملت و مردم ایران هشدار می‌دهد که باید مواظب تصمیم‌گیری‌ها باشند و هر اقدامی بر مبنای عقلانیت و منافع ملی کشور باشد. وی با بیان اینکه هیچ حرکت احساسی که زمین‌ بازی برای دیگران ترسیم کند نباید اتفاق بیفتد، افزود: امنیت امروز ایران برای بسیاری از کشورها تبدیل به آرزو شده و برای دشمنان ما عجیب است که چطور با وجود داعش در منطقه امنیت ایران از بین نرفته است. جهانگیری با بیان اینکه مسائل و مشکلات ملی کشور با اجماع کامل قابل حل است، ادامه داد: وحدت نظر میان قوای سه‌گانه و دستگاه‌های رسمی کشور مشکلات را به هر میزان که دشوار باشد، حل می‌کند و نباید مصالح ملی تبدیل به دعوای سیاسی، جناحی و گروهی شود و دود آن به چشم مردم رود. وی با یادآوری اینکه ایران در شرایط مطلوبی در سطح منطقه پرالتهاب خاورمیانه قرار دارد، اظهار داشت: در این منطقه به دلایل متعدد تمام منطقه به خون، آشوب و کشتار آلوده‌ شده و جهان اسلام و مسلمانان گرفتار مسائل پیچیده شده‌اند. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در منطقه هر روز خون مسلمانان و مردم بی‌گناه ریخته می‌شود، گفت: ناامنی و ناآرامی سبب شده ثبات به آرزویی دور تبدیل شود.
اعتراض برجامی چند روز پس از شرفیابی!
اظهارات تند نخست‌وزیر انگلیس علیه ایران در دفاع از برخی کشورهای کوچک خلیج‌فارس نشان داد
برخلاف آنچه دولتی‌ها و رسانه‌های وابسته و طرفدار آنها با استناد به برجام تبلیغ می‌کردند، رویکرد‌های کلان کشورهای غربی بویژه انگلیس و آمریکا در قبال ایران در پسابرجام تابع هیچ قول و قرار برجامی نبوده است. درحالی که دولت حسن روحانی از تغییر نوع نگاه اروپای غربی و آمریکا به ایران در پسابرجام گفته است اما اکنون مشخص شده است برجام نه‌تنها التزامی برای دولت‌های غربی نسبت به بهبود مناسبات با ایران نداشته، بلکه اکنون در عمل، مواضع دولت‌های آمریکا و اروپا در قبال ایران تشدید شده است. البته واکنش‌های دستگاه دیپلماسی ایران به این اقدامت ضدایرانی که نشان‌دهنده وخیم بودن مناسبات دیپلماتیک میان ایران و این کشورهاست نیز قابل تامل است. در همین راستا عصر دیروز بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان از احضار سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه خبر داد. همچنین روز گذشته خبر رسید حمید بعیدی‌نژاد، سفیر دولت روحانی در انگلیس در یادداشتی به این اظهارات نخست‌وزیر انگلستان اعتراض کرده است.
براساس آنچه از سوی وزارت امور خارجه منتشر شده است، در پی اظهارات مداخله‌جویانه تزرا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس در نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس درباره ایران، مراتب اعتراض ایران توسط سفیر کشورمان در لندن رسماً به وزارت خارجه این کشور اعلام شد. علاوه بر موضع‌گیری روشن سخنگوی وزارت امور خارجه، مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به اظهارات نخست‌وزیر انگلیس در بحرین، توسط حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن به وزارت خارجه این کشور اعلام شد. حمید بعیدی‌نژاد نخستین سفیر دولت حسن روحانی در انگلیس است. پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، دولت او تاکید زیادی بر بهبود مناسبات خود با انگلستان داشت، از همین رو در حاشیه مذاکرات هسته‌ای موضوع بازگشایی سفارت‌های 2 کشور مطرح و سرانجام محقق شد. دولت روحانی در همین راستا حمید بعیدی‌نژاد از اعضای اصلی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را به عنوان سفیر خود در انگلستان معرفی کرد تا دور جدید مناسبات ایران و انگلیس در دولت حسن روحانی با ضمانت و تکیه‌گاه برجام آغاز شود. با این حال اما اظهارات نخست‌وزیر انگلیس در بحرین علیه ایران، نشان داد برجام نه‌تنها به بهبود مناسبات کمک نکرده بلکه اکنون شاهد کاسبی نخست‌وزیر انگلستان در منطقه با کالای ایران‌هراسی هستیم.
سفارت انگلیس تعطیل شود
امام جمعه تبریز خواستار بسته شدن سفارت انگلیس در ایران شد و گفت: دولت در مقابل نقض برجام تنها به نامه اکتفا نکند، بلکه پاسخ مقتدرانه بدهد. آیت‌الله محسن مجتهدشبستری  در خطبه‌های نماز جمعه به سخنرانی گستاخانه اخیر نخست‌وزیر انگلیس در رابطه با ایران در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: نخست‌وزیر انگلیس در این سخنرانی آمادگی انگلیس را برای همکاری برای عقب راندن ایران از منطقه اعلام داشته و این اعلام آمادگی ناشی از دوشیدن هر چه بیشتر کشورهای عربی توسط انگلیس است، چراکه بیشتر سلاح‌های فروخته شده به کشورهای عربی توسط کشور انگلیس فروخته می‌شود. وی از عقد قرارداد وزارت نفت با شرکت انگلیسی شل ابراز تأسف کرد. خطیب جمعه تبریز ادامه داد: برخی خوش‌خیالان امیدوار به حل مساله نقض برجام توسط لندن هستند که جای تأسف دارد. وی بیان کرد: اگر سفارت انگلیس در ایران بسته شود که بسیار عالی خواهد شد اما اگر نبستند نیز بهتر است از مقام سفارت به کارداری تبدیل شود.
پیش‌تر علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی در واکنش به اظهارات ضدایرانی نخست‌وزیر انگلیس گفت: انگلیس کاری نکند مجلس شورای اسلامی بار دیگر سطح روابط را به «کاردار» کاهش دهد. بروجردی افزود: اظهارات نخست‌وزیر انگلیس در میان کشورهای «پیرو منطقه» که هیچ‌گونه سنخیتی با واقعیت جمهوری اسلامی ایران ندارد نشان از سیاست تفرقه‌افکنانه انگلیس است. وی تصریح کرد: اظهارات نخست‌وزیر انگلیس هیچ تناسبی با سطح روابط در حد سفیر ندارد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اگر انگلیس بخواهد این سیاست را در قبال جمهوری اسلامی ایران دنبال کند مجلس یک بار دیگر در جهت تنزل سطح رابطه اقدام خواهد کرد.
 


Page Generated in 0/0071 sec