printlogo


کد خبر: 168712تاریخ: 1395/9/21 00:00
سازمان‌ اطلاعات مرکزی ایالات متحده:
روسیه در انتخابات آمریکا دخالت کرد

دستور باراک اوباما در آخرین روزهای ریاست جمهوری‌اش به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برای تحقیق درباره حملات سایبری و نقش دولت‌های دیگر بویژه روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، در حقیقت سرآغاز دوره حقارت‌باری از حیات یک ابرقدرت سابق است؛ دوره‌ای که آمریکا حتی نمی‌تواند امنیت خود را حفظ کند و به هدف قرار گرفتن موجودیتش توسط رقبای جهانی اعتراف می‌کند.
همزمان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مدعی شده در یک ارزیابی محرمانه به این نتیجه رسیده است روسیه در فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016  این کشور دخالت کرده است. سیا روس‌ها را به تلاش برای فراهم کردن زمینه‌های پیروزی دونالد ترامپ برابر رقیبش از حزب دموکرات – هیلاری  کلینتون - از طریق افشای اطلاعات محرمانه و تضعیف اعتماد شهروندان به ساختار سیاسی و انتخاباتی‌شان متهم کرده است اما واقعا معلوم نیست حتی بتوان چنین اتهامی را در یک دادگاه مطرح کرد چه رسد به اینکه در این باره حکمی قضایی صادر شود. برخی منتقدان دموکرات‌ها کنایه می‌زنند حتی اگر سناتور مک‌کارتی جمهوری‌خواه، بدنام‌ترین سیاستمدار در زمینه تفتیش عقاید که یکی از مجریان پروژه روس‌هراسی بود هم سر از قبر برآورد حاضر نمی‌شود در این پرونده دخیل شود.
پروژه روس‌هراسی در حقیقت آخرین اهرم فشار دموکرات‌ها و متحدان نومحافظه‌کارشان علیه ریاست جمهوری ترامپ است. پروپاگاندای وصل کردن ترامپ به کرملین از سوی دموکرات‌ها که یکی از حربه‌های تبلیغاتی هیلاری کلینتون نیز بود در حالی انجام می‌شود که از نظر افکار عمومی آمریکا دخالت هیچ طرف خارجی به اندازه اسرائیل و لابی عریض و طویلش در سیاست ایالات متحده مشهود نبوده و نیست.
روزنامه واشنگتن‌پست دیروز از قول مقامات اطلاعاتی سیا نوشت نهادهای اطلاعاتی افرادی را شناسایی کرده‌اند که با دولت روسیه مرتبط هستند و هزاران ایمیل هک‌شده از «کمیته ملی حزب دموکرات» و سایر نهادهای آمریکا را در اختیار سایت افشاگر ویکی‌لیکس قرار داده‌اند.
تیم انتقال قدرت دونالد ترامپ ادعای ارتباط او با روسیه را دروغ‌پردازی خوانده است. خود ترامپ نیز در واکنش به این ادعاها اوباما و نومحافظه‌کاران جنگ‌طلب دوران بوش را از یک قماش دانسته و گفته است: «کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند همان‌هایی هستد که می‌گفتند صدام سلاح کشتار جمعی دارد».
این تاجر پا به قدرت گذاشته نیویورکی همچنین در گفت‌وگویی که مجله تایم روز چهارشنبه از او منتشر و در همان شماره او  را به عنوان «شخصیت سال» معرفی کرده بود، تاکید کرد: «من فکر نمی‌کنم آنها (روس‌ها)  دخالت کرده باشند».
با توجه به اینکه پروژه‌های شورش عمومی علیه ترامپ و شکایت برای بازشماری آرا به نتیجه خاصی نرسیده‌اند، برای اوباما و تیم شکست‌خورده‌اش راه دیگری برای تخریب ترامپ در فاصله 40 روز تا ورود رسمی او به کاخ سفید باقی نمانده است جز اینکه او را عامل کرملین نشان دهند. آنها به دنبال محاکمه و سلب صلاحیت رئیس‌جمهور آتی پیش از انتقال قدرت به ترامپ هستند. روز جمعه کاخ سفید اعلام کرد که اوباما دستور بررسی کامل حملات سایبری را که در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 2016 به این کشور صورت گرفته، صادر کرده است.
به گفته لیزا موناکو، مشاور امنیت داخلی ایالات متحده، اوباما از سازمان‌های امنیتی خواسته تا گزارش خود را تا قبل از پایان دوران ریاست‌جمهوری او در 20 ژانویه به کاخ سفید بفرستند و گزارش مزبور در اختیار کنگره نیز قرار خواهد گرفت. سناتورهای دموکرات نیز از اوباما خواسته‌اند جزئیات این پرونده را منتشر کند. موناکو در نشستی خبری که روزنامه کریستین ساینس مانیتور میزبانش بود، گفت: «رئیس‌جمهور از آژانس‌های اطلاعاتی خواسته است درباره آنچه در روند انتخابات 2016 روی داد به صورت کامل تحقیق کنند».
واشنگتن پیش از برگزاری انتخابات شگفت‌انگیز هشتم نوامبر در  اوایل ماه اکتبر آشکارا مسکو را به تلاش برای دخالت در روند انتخابات آمریکا با انجام حملات سایبری به ایمیل‌های شخصیت‌ها و نهادهای آمریکایی متهم کرده بود.
حتی جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی هم که به حمایت از ترامپ متهم شده بود، خطر مداخله کشوری خارجی در روند انتخابات آمریکا را جدی می‌دانست. با این وصف باید گفت آمریکایی که مدعی برقراری نظم جهانی بود امروز به ورطه‌ای افتاده که تنها یکی از چندین رقیب جهانی‌اش می‌تواند دستگاه امنیتی بزرگ ایالات متحده را دور زده و افکار عمومی و نظام سیاسی‌اش را به خواست خود تغییر دهد. در حقیقت نامه اخیر اوباما مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، اعتراف‌نامه یک رئیس‌جمهور ایالات متحده و بزرگ‌ترین سند رسمی مبنی بر سقوط آمریکاست.
 

4 کشته در تیراندازی کالیفرنیا
تیراندازی در یک مراسم تشییع جنازه در منطقه فرزنو در ایالت کالیفرنیای آمریکا دست‌کم 4 زخمی برجا گذاشته است. آمریکا با تهدید دائمی خشونت‌های ناشی از سلاح روبه‌رو است. طبق اعلام «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا»، سالانه بیش از 33 هزار نفر به ضرب گلوله در این کشور کشته می‌شوند. به گزارش روزنامه نیویورک دیلی، حدود 270 تا 300 میلیون قبضه سلاح گرم در آمریکا وجود دارد؛ یعنی تقریباً به ازای هر نفر یک اسلحه در این کشور یافت می‌شود.
 


Page Generated in 0/0088 sec