printlogo


کد خبر: 168726تاریخ: 1395/9/22 00:00
سقوط مجدد شهر تاریخی قلب سوریه
راهبرد آمریکایی داعش در تدمر

به دنبال موج جدیدی از  حملات شدید گروه تروریستی داعش به تدمر، درگیری‌های بسیار شدید در دروازه‌های حومه این شهر تاریخی و راهبردی در قلب سوریه جریان دارد. رسانه‌های عربی و غربی حامی تروریسم نظیر الجزیره، رویترز و همچنین مرکز وابسته به معارضان سوریه در لندن موسوم به دیده‌بان حقوق بشر دیروز ظهر خبر سقوط شهر را به نقل از منابع تروریست‌ها اعلام کردند. آخرین خبرها حکایت از آن دارد که تروریست‌های تکفیری با تک‌های سنگین از 2 محور شمالی و شمال غربی به شهر تدمر واقع در حومه حمص و استفاده از چند انتحاری پیشقراول و درگیری‌های سنگینی در ورودی‌های شهر توانسته‌اند پس از 9 ماه دوباره وارد شهر شوند. استاندار حمص با تایید خبر اشغال شهر تدمر به دست داعش، اعلام کرد ارتش سوریه همه‌ توان خود را برای بازپس‌گیری این شهر به کار خواهد گرفت. وی در این ارتباط گفت تصمیم به عقب‌نشنینی از این شهر از طرف‌ فرماندهان میدانی صورت گرفته و نیروها به مواضع امن و قابل پشتیبانی عقب نشسته‌اند.  اوضاع تدمر تا صبح روز یکشنبه بسیار خوب بود و  «فؤاد خضور» سرتیپ ارتش سوریه که در داخل تدمر حضور داشت از عملیات قریب‌الوقوع ارتش برای آزادی مناطق اشغال‌شده اطراف شهر خبر داده بود اما حملات ناگهانی و گسترده تروریست‌ها سبب تغییر موضع نیروهای ارتش و دیگر مدافعان شهر شده است. نیروهای ارتش در پی حملات گسترده تروریست‌‌ها تغییر موضع داده و در خارج از مناطق العامریه و مساکن الضباط(کوی افسران) مستقر شده‌اند. به گزارش تسنیم از تدمر، نیروهای ارتش مواضع خود در تدمر را تخلیه کرده و در اطراف شهر موضع گرفته‌اند. به گفته منابع محلی، ‌شدیدترین هجوم تروریست‌های داعشی به محور شمالی و شمال غربی تدمر از سمت کوه الطار بوده است. سیطره داعش بر کوه الطار، ورود اعضای این گروه تروریستی - تکفیری به شهر را تسهیل کرده است. گفته می‌شود شمار تروریست‌های مهاجم بیشتر از تعداد مدافعان شهر تدمر است و تماس‌ها با برخی سربازان ارتش در تدمر هم قطع شده است. همچنین اخبار از خروج شمار زیادی از غیرنظامیان از تدمر طی ساعات گذشته حکایت دارند.
اهمیت راهبردی تدمر از آن جهت است که بر سر شاهراه مواصلاتی شرقی- غربی سوریه قرار دارد. حملات گسترده داعش به این شهر که از 4 روز پیش و با سوءاستفاده از مه شدید بر منطقه صورت گرفت، در حقیقت طبق نقشه‌ای کلان‌تر از سوی آمریکا، عربستان و ترکیه به تروریست‌ها دیکته شده بود. هدف این بود که نه‌تنها نظام دمشق در عملیات پاکسازی نهایی حلب زیر فشار گذاشته شود تا  تروریست‌های جبهه النصره و ارتش آزاد را که در منطقه کوچکی به وسعت 5 کیلومتر مربع در شرق حلب محبوس شده‌اند نجات دهند بلکه با اشغال مجدد تدمر، دسترسی ارتش سوریه و متحدانش را به شرق سوریه، بویژه رقه، آخرین پایگاه داعش که آمریکا برای حمله به آن برنامه‌ریزی می‌کند، مسدود کنند. در ساعات نخست حملات داعش متاسفانه تروریست‌ها به شکل غافلگیرانه و از چند محور مواضع مهمی را از ارتش و نیروهای دفاع ملی سوریه در اطراف تدمر اشغال کرده و تلفات زیادی وارد کردند. تروریست‌های داعشی که در این حملات مشارکت دارند عموما از اعضای عراقی و خارجی این گروهک هستند که بتازگی برای تقویت خطوط داعش در صحرای بزرگ بادیه‌الشام وارد سوریه شده‌اند. گفته می‌شود اعضای برخی عشیره‌های ساکن بادیه به داعش در این حملات کمک شایانی کرده‌اند. البته به نظر می‌رسد با بمباران شدید منطقه بیابانی میان تدمر و حمص، عشایر خائن بادیه‌الشام که نقش راهنمای داعشی‌ها را در حمله به مراکز ارتش در این منطقه برعهده داشتند، بیشترین هزینه را متحمل شدند. 2 اسکادران از جنگنده بمب‌افکن‌های روسی و سوری با مشارکت بمب‌افکن‌های راهبردی ارتش روسیه و ده‌ها بالگرد، آتش سنگین توپخانه‌ای و موشکی تمام محورها و خطوط مواصلاتی داعش را زیر بی‌سابقه‌ترین آتش گرفتند. شاهدان عینی می‌گویند جبل‌الهیان یکپارچه آتش است و سنگ‌های آن نیز سوخته‌اند، در محورهای چاه‌های گازی شاعر و المهر نیز بالگردها هر هدف متحرکی را نابود می‌کنند البته یک جنگنده سوری هم در اطراف تدمر سقوط کرد. اقدام هوایی بموقع روس‌ها باعث شد تمام خطوط تماس تروریست‌های مهاجم به تدمر هدف قرار گرفته و این مانع از تجمیع تروریست‌ها برای تشدید حملات شد، اگرچه به دلیل گستردگی محورهای درگیری که شامل ۲۰۰ کیلومتر می‌شود، کنترل آن اندکی سخت به نظر می‌رسد. داعش پس از دفع تک اصلی‌اش به شهر از 4 جهت و شکسته شدن محاصره شهر با انجام ده‌ها عملیات انتحاری تلاش کرده حالت هجومی خود را حفظ کند تا بلکه آنکارا و واشنگتن بتوانند از فشار وارده به ارتش سوریه برای امتیاز گرفتن در حلب استفاده کنند اما بعید است چنین اتفاقی بیفتد.
آزادی کامل حلب در هفته جاری
اما در حالی که دمشق برای خارج کردن غیرنظامیان از حلب آتش‌بس اعلام کرده بود، حملات داعش با حمایت آمریکا و شرکای منطقه‌ای‌اش باعث شد ارتش سوریه دوباره برای پاکسازی شرق حلب دست به کار شده و محله «الاصیله» را از لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی کند. به گفته منابع میدانی، ارتش از ظهر دیروز پیشروی به سمت محله‌های «باب‌النیرب و باب‌المقام» و  همچنین محله المعادی در بخش جنوبی محله‌های شرقی حلب را آغاز کرده است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود حلب این هفته به طور کامل آزاد شود.
سقوط داعش در الباب
همزمان با حملات داعش به تدمر، گروهک تروریستی مسوم به «ارتش آزاد» با حمایت هوایی ارتش ترکیه وارد شهر الباب، مقر داعش در شمال حلب شدند. ترکیه از اواخر شهریورماه گذشته عملیاتی تحت عنوان سپر فرات را شروع کرد و نیروهای معارض توانستند شهرهای مهمی چون جرابلس و اعزاز را در شمال سوریه اشغال کنند.
 

استقبال باشکوه مردم از ارتش
استقبال باشکوه مردم شهر التل در شمال دمشق از نیروهای ارتش و دفاع ملی سوریه، لحظاتی تاریخی خلق کرد. از حدود 2 هفته پیش و به دنبال تظاهرات گسترده مردم التل علیه شبه‌نظامیان تکفیری مستقر در آن، آنها مجبور شدند این شهر 700 هزار نفری را بدون جنگ تسلیم ارتش اسد کنند. این در حالی بود که التل نزدیک به 4 سال گروگان تروریست‌هایی بود که با زور سلاح همه صداها را خفه کرده بودند. اما هفته گذشته با ورود  نخستین واحدهای ارتش و نیروهای مردمی سوریه به این شهر، مردمی که از شر تکفیری‌ها رها شده و طعم قانون را دوباره می‌چشیدند استقبالی باشکوه از آنها به عمل آوردند.
 


Page Generated in 0/0398 sec