printlogo


کد خبر: 168802تاریخ: 1395/9/23 00:00
چرا داعش اینگونه در بادیه.. الشام خودکشی می‌کند؟
نقشه راه آمریکا از تدمر می‌گذرد

شهر باستانی تدمر یا پالمیرا که از دیرباز دروازه بادیه..‌الشام خوانده می‌شده، در وضعیتی بی‌ثبات قرار گرفته است. این شهر دست کم 3 هزار ساله که در مسیر شاهراه مواصلاتی شرقی- غربی سوریه در حاشیه استان حمص قرار گرفته، بنا به تایید فرماندار حمص روز یکشنبه مجددا به دست تروریست‌های داعش سقوط کرد. تدمر حدود 8 ماه پیش توسط ارتش و نیروهای مردمی سوریه از چنگ تکفیری‌ها آزاد شده بود و حتی روس‌ها در جشن آزادی پالمیرا که میراث تمدن رومی- بیزانسی محسوب می‌شود در آن کنسرتی بزرگ برپا کردند اما طبق شنیده‌ها تدمر تنها شهر بازپس‌گرفته شده سوریه بود که مستشاران چیره‌دست ایرانی به آن سرکشی نکردند و امنیت این منطقه کاملا به روسیه واگذار شده بود که متاسفانه نتوانستند آن را حفظ کنند. تدمر اهمیت راهبردی بسیاری برای طرف‌های جنگ در سوریه دارد و کارشناسان بر این باورند حمله گسترده داعش که از روز چهارشنبه هفته گذشته و با استفاده از خیمه مه سنگین بر منطقه صورت گرفت براساس نقشه راه آمریکا و شرکایش برای تجزیه سوریه و ایجاد یک نوار تروریستی- نفتی بین این کشور و عراق و ایجاد فاصله لجستیکی در محور مقاومت بوده است. سازمان تروریستی خلیفه خودخوانده پس از آنکه روز شنبه از داخل شهر عقب رانده شد از حوالی ظهر روز یکشنبه با وجود حملات شدید جنگنده‌های روسیه بار دیگر وارد شهر شده و حال ‌خبرگزاری «اعماق» وابسته به تروریست‌ها مدعی است آنها کنترل کامل شهر را به دست گرفته‌اند. داعش مدعی است در تدمر ۳۰ دستگاه تانک به غنیمت گرفته است، یعنی تقریبا یک گردان زرهی کامل. همچنین مدعی است تلفات ارتش سوریه یکصد نفر بوده است حال آنکه منابع سوری می‌گویند کل شهدا کمتر از ۵۵ نفر و بسیار کمتر از تلفات طرف مقابل بوده است. همچنین این گروه تروریستی علاوه بر تدمر در عمق استان حمص هم پیشروی‌هایی داشته و توانسته موقتا فرودگاه نظامی تیفور نزدیک شهر حمص را محاصره کند که البته دیروز دوباره آزاد شد. ارتش سوریه و یگان مدافعان حرم فاطمیون که از یکشنبه از کمربند بیرونی شهر به سوی القریتین عقب‌نشینی کرده‌اند، مترصد هستند با اضافه شدن نیروهای کمکی بار دیگر موقعیت خود را در تدمر مستحکم کنند. رامی عبدالرحمن مدیر مرکز موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» (وابسته به سازمان جاسوسی بریتانیا) گفته است نیروهای دولتی سوریه از تدمر به سمت ریف جنوبی عقب‌نشینی کردند و داعش به‌رغم حملات هوایی گسترده روسیه، بر شهر سیطره یافته است. البته او خاطرنشان کرده است: «با تداوم بمباران هوایی، درگیری‌ها در شهر تدمر در حومه شرقی حمص (مرکز) متوقف شده است». وزارت دفاع روسیه پس از عقب‌نشینی ارتش از شهر از حضور بیش از ۴۰۰۰ تروریست تکفیری برای تسلط دوباره بر تدمر خبر داد. مرکز مصالحه حمیمیم وابسته به وزارت دفاع روسیه در شهر لاذقیه اعلام کرد داعش تجهیزات نظامی گسترده‌ای را از شهرهای الرقه و دیرالزور به تدمر ارسال کرده و در عوض حدود ۵۰۰۰ نیروی خود را از شهر در حال آزادسازی موصل در شمال عراق جایگزین آنها در الرقه و دیرالزور کرده است. جنگنده‌های روسی طی 4 روز نخست حملات داعش به استان حمص بی‌سابقه‌ترین بمباران‌ها را علیه مهاجمان انجام دادند و ۶۴ مرتبه حومه تدمر را کوبیدند که طی این حملات صدها تکفیری به هلاکت رسیدند اما حجم نیروهای داعش گسترده‌تر از چیزی بود که پیش‌بینی می‌شد و آنها واقعا برای ورود به این شهر دست به خودکشی جمعی زدند.
  چرا تدمر؟
اما چرا داعش اینگونه در تدمر خودکشی می‌کند و 4 هزار تن از زبده‌ترین نیروهای خود را به همراه غالب تجهیزات رزم زمینی به میدان جنگی دور از آخرین پایگاه‌هایش در شرق سوریه که وضعیت شکننده‌ای دارند فرستاده است؟ چرا داعش که در موصل، رقه، الباب و دیرالزور نبردهای حیاتی دارد، توان اصلی خود را صرف اشغال شهری در بیابان‌های سوریه کرده است؟ چرا داعش سال پیش برای کنترل تدمر و شهر راهبردی القریتین در جوار آن تلفات سنگینی متحمل شد و باز اینکه چرا حاضر شد سنگین‌ترین هزینه ممکن را بدهد تا دوباره این شهر را اشغال کند؟
برای پاسخ به این سوالات باید اندکی به عقب بازگشت؛ کسانی که بر تاریخ داعش اشراف دارند بخوبی به یاد دارند پیش از اعلام خلافت بغدادی در سال 2014 و در روزهایی که تروریست‌های جبهه..‌النصره، ارتش آزاد و سایر گروهک‌های ریز و درشت برای اشغال حلب، دمشق، ادلب و... می‌جنگیدند، او بی‌سر و صدا 3500 تن از نیروهای خود را با خانواده به منطقه بیابانی شرق استان حمص تا حماه اعزام و در این مناطق مستقر کرد. در آن زمان هیچ‌کس به این فکر نبود که داعش با یک فکر راهبردی که ناشی از یک چشم‌انداز آینده‌نگرانه خاص و حاکی از دانش نظامی و اطلاعاتی فراتر از یک گروه تروریستی بود، بهترین نقطه سوریه را برای ادامه جنگ برگزیده است. تکرار حملات داعش با تمام توان به این نقطه که 8 ماه پیش با حضور موثر نیروهای روس، سوری و مقاومت اسلامی به همراه شهر القریتین از اشغال یک‌ساله تروریست‌ها خارج شده بود نشان می‌دهد اراده‌ای فراتر از البغدادی، خلیفه فراری از موصل که از ترس جانش در بیابان‌های بین عراق و سوریه سرگردان است، در پس ماجرا قرار دارد. آن هم در شرایطی که می‌دانیم 90 درصد مغزهای متفکر این سازمان تروریستی هلاک شده‌اند، بنابراین همان‌گونه که تصمیم حمله هوایی چند ماه پیش به ارتش سوریه در حوالی دیرالزور در پنتاگون گرفته شده و توسط خود آمریکایی‌ها اجرا شد، این بار هم تصمیم حمله به تدمر در واشنگتن اتخاذ شده است. در حقیقت این سازمان تروریستی دست‌پرورده غرب در حال ادامه اجرای نقشه صهیونیستی تقسیم سوریه و عراق است که از تدمر می‌گذرد. طبق همان اصلی که مقام معظم رهبری در روزهای اخیر به آن اشاره کرده‌اند، آمریکا عزمی جدی برای مقابله با گروه‌های تروریستی دست‌پرورده خودش ندارد. داعش هم می‌داند که آمریکا و نیروهای کرد دموکرات تحت امرش تا مجبور نباشند به پایتختش یعنی رقه حمله نمی‌کنند و به همین دلیل با اشغال تدمر در حال فاصله انداختن بین نیروهای زمینی سوریه و متحدانش با شرق و شمال شرقی کشور است. در نقشه راه آمریکایی، آینده خلافت تکفیری در بیابان‌های سوریه متمرکز خواهد شد و تدمر به‌عنوان یک نماد تاریخی برای قطع مسیر ارتباطی معروف به جاده ابریشم بین تهران، بغداد و دمشق مرکز این راهزنستان خواهد بود. با این حال با توجه به موقعیت جغرافیایی آسان تدمر در کف بادیه و تسلط رشته ارتفاعات شمال و شمال غربی شهر بر آن و همچنین برتری هوایی ارتش سوریه و متحدانش، بعید است تکفیری‌ها بتوانند مدت زیادی آن را حفظ کنند. ضمنا اشغال تدمر بدون در اختیار داشتن شهر نزدیکش القریتین در جنوب غربی آن ارزش راهبردی ندارد. پس از آزادی کامل حلب در روزهای آتی، ارتش سوریه با همراهی روس‌ها و نیروهای تازه‌نفس مقاومت راهی ادلب و تدمر خواهند شد تا کار را یکسره کنند.
  پاکسازی 98 درصدی حلب
مذاکرات بی‌نتیجه جان کری و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه آمریکا و روسیه برای توافق بر سر خروج تروریست‌های باقیمانده از شرق حلب، باعث شد ارتش سوریه و همپیمانانش روز گذشته بلافاصله عملیات آزادسازی محله‌های باقیمانده در اشغال تروریست‌ها را از سر بگیرند که اولین نتیجه‌اش، آزادسازی محله راهبردی شیخ سعید بود که یکی از مستحکم‌ترین دژهای تروریست‌های جبهه..‌النصره به مدت 5 سال قلمداد می‌شد. با این موفقیت بزرگ ارتش سوریه، عرصه بر تروریست‌های باقیمانده در شرق حلب بیش از گذشته تنگ شد.
یگان‌های ارتش سوریه همچنین روز دوشنبه توانستند به طور کامل محله‌های النزهه، ‌الصالحین و دوارالصالحین را پاکسازی کنند و در محله‌های الکلاسه و الفردوس به سمت پل الحاج آخرین خط امدادرسانی به گروه‌های تروریستی پیشروی کنند تا درصد مناطق آزاد شده در شرق حلب به حدود 98درصد برسد. نتیجه این پاکسازی‌ها فرار بیش از 10 هزار غیرنظامی دیگر از دست تروریست‌ها بود.


Page Generated in 0/0475 sec