printlogo


کد خبر: 168880تاریخ: 1395/9/24 00:00
سخنگوی دولت باز هم از برخورد قضایی با پرونده فیش‌های نجومی انتقاد کرد
دولت حقوق‌بان

 از همان نخستین روزهایی که فیش‌های نجومی مدیران دولتی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، مشخص بود دولت عزم جدی برای برخورد با ویژه‌خواری مدیرانش ندارد و تنها فشار افکار عمومی باعث شد روحانی به معاون اول خود دستور دهد به این پرونده رسیدگی و با مدیران نجومی‌بگیر برخورد کند اما تا امروز دولت نه‌تنها برخورد مناسبی با نجومی‌بگیران نداشت که حتی حاضر به ارائه گزارش تخلف مدیرانش به دستگاه قضا نیز نشد. اما اکنون که قوه قضائیه پس از نزدیک به 8 ماه، رسیدگی به پرونده نجومی‌بگیران را آغاز کرده است، از پاستور، صدای اعتراض و انتقاد نسبت به برخورد با مدیران نجومی‌بگیر بلند شده است.
به گزارش «وطن امروز»، در تازه‌ترین واکنش دولت به پرونده فیش‌های نجومی، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت گفته که با توجه به بازگرداندن ارقام بالای 20 میلیون در فیش‌های حقوقی مدیران، موضوع از نظر دولت روشن است. او هر چند ادعا کرده دیوان محاسبات نجومی‌بگیران را مجرم نمی‌داند اما گفته دولت با اینها برخورد کرده است! او تلویحا از برخورد قضایی با مدیران نجومی انتقاد و تاکید کرد «شاید عده‌ای بخواهند این 397 نفر را در شهر بچرخانند و 397 چوبه دار هم به پا کنند.»
محمدباقر نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره حقوق‌های نجومی گفت: این موضوع بارها بررسی شد و دیدند از 93 هزار و 470 نفر، تنها 397 نفر بیش از 20 میلیون تومان دریافت کرده‌اند. همه، مبالغ را پس داده‌اند. فقط 2 نفر مانده‌اند. کل عدد نجومی که می‌گویند 23 میلیارد تومان است. البته اگر کسی یک ریال هم ناحق گرفت، باید برخورد شود ولی از نظر ما موضوع روشن است. شاید عده‌ای بخواهند این 397 نفر را در شهر بچرخانند و 397 چوبه دار هم به پا کنند. خواهش می‌کنم این نوع مسائل را محل مناقشه اختلافات سیاسی نکنید.
وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که نظر سخنگوی دولت را درباره اظهارات سخنگوی قوه قضائیه درباره فشار به دادگاه‌ها پیرامون مدیران دارای فیش‌های نجومی پرسید، گفت: اینکه چند نفر حقوق بالا گرفته‌اند، مشخص است و دولت هم با اینها برخورد کرد. اینکه چند نفر طبق ضوابط، ارقامی را به صورت بالا دریافت کرده‌اند، همان تعداد 14 نفر بود. دیوان محاسبات نزدیک به 94 هزار پرونده از مدیران را بررسی کرد و متوجه شد 397 نفر حقوق بیش از 20 میلیون گرفته‌اند. این اشخاص می‌گویند ما طبق قوانین مجلس، این حقوق را گرفته‌ایم. دادستانی دیوان محاسبات این اشخاص را مجرم نمی‌داند. ممکن است به اندازه تمام نفوس و خلایق و تمام کارمندان قوه مجریه، عدد اعلام شود. ممکن است علیه همه شکایت شود. ما هم عدد و رقم حقوق دیگران را داریم ولی فعلا این بحث به دولت محدود شده. از قوه قضائیه خواهش می‌کنم هر کس جرمی در این ارتباط مرتکب شده، اطلاع‌رسانی شود. در بودجه 96 قرار شده همه حقوق‌ها در سامانه مشخص شود و همه دستگاه‌ها باید در خزانه‌داری کل حساب داشته باشند و آن هم شفاف شود.
براساس این گزارش، آمار و ارقام ضد و نقیض از مدیران دارای فیش نجومی و همچنین آمار متناقض در برخورد با آنان، یکی از نقاط مبهم و قابل تامل در ماجرای فیش‌های نجومی است. این تناقضات علاوه بر افکار عمومی، انتقاد علما را نیز در پی داشته است.
آیت‌الله محسن مجتهد‌شبستری، نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی در آیین تجلیل از برگزیدگان کشوری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان آذربایجان‌شرقی که در بیت امام جمعه تبریز برگزار شد، با اظهار اینکه در آخرالزمان افرادی می‌آیند که به‌ جای خداپرستی به پول‌پرستی می‌پردازند، ابراز داشت: پیگیری حقوق‌های نجومی به جایی نرسید و پی‌درپی آمار را کم و زیاد می‌کنند.
به گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه برخی به نان شب محتاجند ولی عده‌ای درآمد غیرقانونی نجومی دارند، تصریح کرد: با این اقدام آبروی دین و نظام را زیر سوال بردند.
جدای از این تناقض، این روزها هم که تلاش می‌شود با پافشاری بر بازگردانده شدن رقم‌های بناحق تصاحب شده، مانع رسیدگی به پرونده نجومی‌بگیران در دستگاه قضا شوند، باز هم آمار و ارقام متناقض درباره این مدیران ارائه می‌شود. در حالی که نوبخت تعداد مدیرانی که حاضر به بازگرداندن اضافی حقوق خود نشده‌اند را 2 نفر اعلام کرده، وزیر ورزش و جوانان این آمار را 10 نفر اعلام کرده است. سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان که به کرمانشاه سفر کرده است در دیدار برخی اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد در پاسخ به مطالبه برخی سمن‌ها در کرمانشاه برای برخورد با وزیران و مدیران نجومی‌بگیر گفت: من تعجب می‌کنم چرا با وجود اینکه بارها دولت در رسانه‌ها اعلام کرده، دوباره برخی مدام این را تکرار می‌کنند.
 به گزارش از مرصاد،  سلطانی‌فر گفت: دیوان محاسبات اعلام کرد که فقط 3/0 درصد مدیران حقوق نجومی گرفته‌اند که عمده آنها پول‌های اضافی را پس داده‌اند، جز ۱۰ نفر که از این ۱۰ نفر هم ۴ نفر در زندان هستند و نمی‌توانند پولی پس بدهند که ان‌شاءالله اگر بیرون آمدند پس می‌دهند.
او با این استدلال مدعی شد: بنابراین دیگر چیزی به نام حقوق‌های نجومی وجود ندارد و گزارش آن شفاف و روشن به مردم داده و معلوم شد هیاهوی آن بیش از واقعیت بوده است.
اظهارات عجیب مقامات دولتی البته در حالی است که بر اساس اظهارات حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، یک لیست 1500 نفره در ارتباط با فیش‌های نجومی در سازمان بازرسی در حال رسیدگی است و بر اساس گزارش دادستان کل کشور تخلفات فاحشی در این باره انجام شده که دادستان تهران بزودی درباره آنها اقدام قضایی لازم را انجام خواهد داد.


Page Generated in 0/0059 sec