printlogo


کد خبر: 168901تاریخ: 1395/9/24 00:00
چهارگوشه

سوگند دبیرکل جدید سازمان ملل
آنتونیو گوترش، روز دوشنبه به‌عنوان دبیرکل جدید سازمان ملل متحد سوگند یاد کرد. دبیرکل جدید سازمان ملل پس از ادای سوگند در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در سخنرانی خود با اشاره به چالش‌های موجود در جهان از جمله جنگ داخلی سوریه گفت: «سازمان ملل باید برای تغییرات اساسی آماده باشد». پیش از مراسم تحلیف گوترش، اعضای سازمان ملل به بان‌کی‌مون که از اول ژانویه 2007 به مدت 10 سال برای 2 دوره دبیر کلی سازمان ملل را بر عهده داشت، ادای احترام کردند.

سقوط یک فروند جنگنده ترکیه
به گفته منابع امنیتی یک فروند جنگنده هوایی ترکیه در حین انجام پروازهای آزمایشی نزدیکی شهر دیاربکر در جنوب شرق ترکیه سقوط کرده است. به گفته این منابع، خلبان این هواپیما که روز دوشنبه سقوط کرد، به‌سلامت از آن خارج شد. جنگنده‌های ترکیه که در این مقر هوایی مستقرند به‌طور مرتب مواضع پیکارجویان  کرد در شمال عراق را هدف قرار می‌دهند. دلیل سقوط این هواپیما اعلام نشده است. آنکارا در ماه‌های گذشته عملیات گسترده‌ای را علیه مواضع پ‌ک‌ک در مناطق مرزی جنوب ترکیه آغاز کرده است.

هر 10 دقیقه یک کودک یمنی می‌میرد
سازمان یونیسف روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای درباره بحران غذایی در یمن هشدار داد و متذکر شد در این کشور جنگ‌زده، در هر ۱۰ دقیقه دست‌کم یک کودک به دلیل سوء‌تغذیه و بیماری‌هایی از قبیل اسهال، وبا و عفونت‌های تنفسی جان خود را از دست می‌دهد. یونیسف تصریح کرد در حال حاضر دست‎کم ۴۶۲ هزار کودک یمنی از سوءتغذیه بسیار شدید رنج می‌برند و یک میلیون و ۷۰۰ هزار کودک دیگر نیز دچار سوءتغذیه حاد نسبی هستند.

تحریم وزیر خارجه سوئد توسط اسرائیل
کابینه رژیم صهیونیستی سفر پنجشنبه آینده وزیر خارجه سوئد به فلسطین اشغالی را تحریم و اعلام کرد که با او دیدار نخواهد کرد. به گزارش «یدیعوت آحارونوت»، بدین ترتیب خانم «مارگوت والشتروم» تنها می‌تواند با مقامات تشکیلات خودگردان دیدار کند. او یکی از منتقدان رژیم تل‌آویو بوده و بارها اظهارات جنجالی علیه سیاست‌های صهیونیست‌ها به زبان آورده است. والشتروم همچنین از حامیان مردم فلسطین است و پیش‌تر گفته بود که اسرائیل اعدام‌های فراقضایی علیه فلسطینیانی که عملیات استشهادی انجام می‌دهند، مرتکب می‌شود.

تظاهرات علیه سفر رئیس رژیم صهیونیستی به باکو
نتانیاهو عضو کنگره آذربایجانی‌های جهان؟!
سفر مقامات رژیم صهیونیستی به کشورهای مختلف دنیا همواره با تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی مردمی روبه‌رو می‌شود که خواستار دستگیری این مقامات به جرم ارتکاب جنایات جنگی علیه مردم فلسطین هستند. در همین راستا، حزب اسلامی جمهوری آذربایجان در اعتراض به سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به این کشور، در باکو تظاهراتی برپا کرد. جمعی از اعضای حزب اسلامی جمهوری آذربایجان در اعتراض به سفر نتانیاهو، عصر دوشنبه مقابل وزارت خارجه این کشور تجمع اعتراضی برپا کردند. رهبر این حزب در جریان تظاهرات گفت: «هدف ما از برگزاری این تظاهرات، محکوم کردن سفر نخست‎وزیر رژیم صهیونیستی به کشورمان است. سفر فردی که دست‌هایش به خون کودکان بی‌گناه آغشته است به جمهوری آذربایجان قابل‌قبول نیست». معترضان در این تجمع در حمایت از مردم مظلوم فلسطین شعار سر دادند.  امانوئل ناخشون، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل دیروز در مصاحبه با بی‌بی‌سی بیان داشت قرار است در سفر نتانیاهو به باکو  علاوه بر مذاکره با الهام علی‌اف، 5  توافقنامه امنیتی اقتصادی و بانکی به امضای طرفین برسد اما آنچه باعث خشم آذری‌ها شده اعلام تقدیر کنگره آذربایجانی‌های جهان از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است. گفته می‌شود در جلسه‌ای با حضور همه اعضای دولت آذربایجان، الهام علی‌اف از زحمات نتانیاهو به نمایندگی از سازمان‌های اسرائیلی تقدیر و تشکر کرده و برای نخستین‌بار به او عنوان عضو افتخاری کنگره آذربایجانی‌های جهان را می‌بخشد.
 


Page Generated in 0/0049 sec