printlogo


کد خبر: 168902تاریخ: 1395/9/24 00:00
آزادسازی حلب پیشانی شام به دست مقاومت به مثابه شکست هژمونی جهانی آمریکاست
شهر آزاد گشته

سرانجام «حلب» آزاد شد و در حالی که سوری‌ها جشن تاریخی آزادی را آغاز کرده‌اند، سرکردگان تروریست‌های تکفیری در حال عرض تسلیت به یکدیگر به خاطر شکست‌شان در دومین شهر بزرگ شام هستند. مردم حلب دوشنبه شب با وجود سرمای هوا از شوق آزادی شهرشان پس از 5 سال از چنگال تروریست‌های مورد حمایت غرب و ترکیه و عربستان، به خیابان‌ها ریختند و با به صدا درآوردن بوق خودروها و اهتزاز پرچم سوریه و پایکوبی سرانجام صدای فریاد فروخورد‌ه‌شان زیر یوغ جنایتکاران تکفیری و پان‌ترک را به گوش حامیان بین‌المللی آنها رساندند. جشن مردمی در برخی خیابان‌های دمشق نیز قابل مشاهده بود.
از طرف دیگر سراسیمگی کانال‌های خبری تروریست‌های جیش‌الفتح حتی از پشت دروغ‌های شاخدارشان نیز پیداست به طوری که پیام‌های تسلیت آنها به یکدیگر مدام بازنشر می‌شود اگرچه به همپالکی‌های خود وعده بازگشت می‌دهند. در یکی از این تسلیت‌ها «ابواسحق الحمصی» مرثیه‌ای برای سقوط تکفیری‌ها در حلب گفته که قطعا طی روزها و ماه‌های آینده این مرثیه‌ها  در جای جای سوریه ادامه خواهد یافت. آزادسازی حلب که از سال 2011 توسط شبه‌نظامیان اعزامی از مرزهای ترکیه و با خیانت فرماندار وقت به اشغال تروریست‌های مورد حمایت غرب و متحدان منطقه‌ای‌اش درآمده بود، برای ساکنان دردمند این شهر  سوریه به معنای حلول بهاری نو در آستانه فرا رسیدن زمستان است. طی این 5 سال شهر و کشور آنها صحنه جنگ نیابتی مرگبار و ویرانگری از سوی دشمنان محور مقاومت بود که تاکنون بیش از 470 هزار کشته برجا گذاشته و نیمی از جمعیت 23 میلیون نفری این کشور عربی را در داخل و خارج آواره و بی‌خانمان کرده است. پرجمعیت‌ترین و صنعتی‌ترین شهر سوریه اگرچه حالا عمدتا به ویرانه بدل شده و جمعیت چندانی نیز در آن باقی نمانده‌اند اما آزادی‌اش نقطه عطف کارزار سوری‌ها در جنگ تحمیلی به این کشور محسوب می‌شود. در حقیقت آزادی حلب را نمی‌توان تنها آزادی یک منطقه یا یک شهر دانست بلکه این رخداد برای ملت رنج کشیده سوریه یک دنیا معنا و توماری بی‌پایان پیام برای دوستان و دشمنان‌شان دارد. محور ضدسوری به رهبری آمریکا برای مانع‌تراشی در روند آزادی این شهر هر آنچه در چنته داشت رو کرد اما شکست خورد و درک این  حقیقت می‌تواند پیام آزادی حلب را تا سطح پایان هژمونی جهانی آمریکا بسط دهد.
اینجا حلب آزاد
حسین مرتضی، خبرنگار شبکه العالم بعدازظهر دیروز طی گزارشی زنده از سطح شهر حلب آزادسازی این شهر را اعلام کرد. فاصله شامگاه دوشنبه تا بامداد سه‌شنبه مناطق السکری و صلاح‌الدین تحت کنترل ارتش سوریه درآمدند. تا ظهر دیروز نیز  ارتش و نیروهای داوطلب مردمی با پشتیبانی نیروی هوایی کنترل مناطق عقبه و سفاحیه و مسجد اموری را در شرق حلب در اختیار گرفتند. سپس منطقه الکلاسه را  آزاد کردند که پس از قلعه تاریخی حلب از مهم‌ترین مناطق تحت کنترل تروریست‌های جبهه النصره و متحدان‌شان در قلب بخش شرقی شهر بود. پیش از آن عناصر مسلح از منطقه سوق‌الجیشی بستان القصر خارج شده بودند. اهمیت این منطقه چنان بود که پس از اعلام کنترل ارتش سوریه بر آن مردم بخش‌های غربی و حومه‌های حلب به خیابان‌های ریخته و جشن تاریخی‌شان را برگزار کردند. بدین ترتیب تا دیشب و هنگام درج این خبر کنترل ارتش بر شهر 99 درصدی شده و  فقط قسمت‌هایی از منطقه صلاح باقی مانده بود که تکفیری‌ها در آن محاصره شده بودند.البته عملیات پاکسازی شهر ادامه خواهد یافت، چون این احتمال وجود دارد که برخی مسلحین خود را در خانه‌ها پنهان کرده باشند. برخی تروریست‌ها نیز در تونل‌هایی که حفر کرده بودند پنهان شده‌‌اند و برخی برای فرار و نجات خود، تغییر چهره داده و در میان غیرنظامیان خود را مخفی کرده‌اند و حتی برخی از آنها در اقدامی جنایتکارانه خود را میان مردمی که در حال خروج از محله‌های شرقی هستند، منفجر کرده‌اند. به همین سبب نیروهای ارتش سوریه با احتیاط کامل برای حفظ جان غیرنظامیان به عملیات پاکسازی کامل  ادامه می‌دهند. همچنین طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 375 تروریست سلاح خود را به ارتش سوریه تحویل دادند و به سمت محله‌های غربی حلب حرکت کردند. به گزارش مرکز نظارت بر آتش‌بس در سوریه در حمیمیم، در همین فاصله حدود ۸ هزار غیر نظامی دیگر از شرق حلب نجات پیدا کردند که ۴ هزار تن از آنها کودک بودند. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) هزاران نفر از اهالی حلب که گروگان معارضان بودند، با کمک نیروهای ارتش برای اقامت موقت به مناطق امن منتقل شده‌اند.  پیش از این در روز دوشنبه گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه در لندن (وابسته به سازمان جاسوسی انگلیس)  پیش‌بینی کرده بود  جنگ در حلب در شرف پایان است.
لاوروف: آمریکا حامی‌ النصره است
وزیر خارجه روسیه، آمریکا را به حمایت از گروه تروریستی جبهه‌النصره که با جدیدا خود را جفش(جبهه فتح شام) یا ارتش حلب نام نهاده، متهم کرد. به گزارش ایتارتاس، سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با «ایویکا داچیچ» همتای صرب خود در شهر بلگراد، پایتخت صربستان گفت: «موارد متعدد نشان می‌دهد که جبهه النصره به نوعی از حمله‌های ائتلاف تحت هدایت آمریکا گریخته است. دلایل محکمی وجود داشته و دارد که آمریکا از این گروه محافظت کرده تا بتواند در آینده از آن برای براندازی دولت مشروع سوریه استفاده کند». لاوروف پیش از این نیز از بی‌میلی شدید ائتلاف آمریکایی برای حمله به مواضع جبهه‌النصره انتقاد کرده بود.
 

تلاش اردوغان برای نجات تروریست‌ها
روز گذشته برای نخستین‌بار پس از 5 سال تصاویری از بازمانده بنای مسجد اموی حلب توسط سربازان وفادار به بشار اسد  منتشر شد که تازه از چنگ تروریست‌های ترکمن مورد حمایت ترکیه آزاد شده بود. انتشار این تصویر پیامی مهم بود خطاب به «اردوغان» که او نه تنها برخلاف ادعایش آرزوی نماز گزاردن در مسجد اموی دمشق را به گور می‌برد، بلکه حتی نتوانست خود را به در مسجد اموی حلب در نزدیکی مرزهای ترکیه برساند. این در حالی است که ژنرال «زید صالح» رئیس کمیته امنیتی حلب روز دوشنبه در محله شیخ سعید حلب با خبرنگاران صحبت کرده و گفته بود: «زمان برای تروریست‌ها بسیار محدود است؛ یا تسلیم شوند یا کشته می‌شوند». اما ترکیه با هدف نجات آخرین سرکردگان تروریستی محاصره شده در حلب مجبور به مذاکره با روسیه شده است تا بلکه به بهانه ایجاد گذرگاهی امن برای خروج غیرنظامیان در شمال حلب، مزدوران تکفیری اردوغان را به ترکیه بازگرداند. این مذاکرات قرار است امروز انجام شود. یک مقام ارشد ترکیه با اعلام این خبر به رویترز، افزود: «بین تهران، آنکارا، واشنگتن، مسکو و اتحادیه اروپایی تماس‌هایی برای کمک در جهت خروج افراد مسلح از حلب برقرار شده است».
 


Page Generated in 0/0069 sec