printlogo


کد خبر: 168913تاریخ: 1395/9/25 00:00
افزایش قیمت لوازم خانگی به بهانه گرانی ارز کلید خورد
وضعیت کنونی بازار هم رکود هم گرانی!

گروه اقتصادی: رکود شدید در اقتصاد ایران ادامه دارد اما حالا با گرانی نرخ ارز در بازار آزاد شاهد پدیده جدیدی هستیم؛ هم رکود و هم گرانی!
به گزارش «وطن‌امروز»، بررسی قیمت‌کالاها نشان می‌دهد موج جدید افزایش کم و بیش قیمت‌ها آغاز شده و این در حالی است که همچنان رکود بر اقتصاد حکم‌فرماست.
مقایسه قیمت لوازم خانگی با قیمت ماه‌ها و حتی هفته‌های اخیر نشانگر افزایش قیمت در بیشتر اقلام است، هر چند که این افزایش برای همه اجناس یکسان نیست و تقریبا بین 5 تا ۲۰ درصد افزایش یافته است. به گزارش نسیم‌آنلاین، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، یخچال و فریزر، جاروبرقی، چرخ‌گوشت، آبمیوه‌گیری، سرخ‌کن و مایکروویو از جمله مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین لوازم خانگی است که نگاهی به قیمت‌های‌شان می‌تواند وضعیت کلی بازار لوازم خانگی را مشخص کند. ماشین لباسشویی از حدود ۷۰۰ هزار تا 7 میلیون تومان در بازار مشاهده می‌شود که در این میان به عنوان نمونه ماشین لباسشویی در یکی از برندهای خارجی با ظرفیت 7 کیلوگرم از قیمت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به قیمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. قیمت یخچال و فریزر تقریبا از حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و به بیش از ۲۰ میلیون تومان هم می‌رسد که به عنوان مثل یخچال فریز سایدبای‌ساید در یکی از برندها از 4 میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به 4 میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین اجاق گاز که در انواع مختلف بین ۵۰۰ تا حدود 7 میلیون تومان در بازار لوازم خانگی قیمت دارد، در بررسی‌ها افزایش حدود 5 درصدی قیمت را نشان می‌دهد. به عنوان نمونه اجاق گاز 5 شعله در یکی از برندها از 2 میلیون و ۶۰ هزار تومان به 2 میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین چرخ‌گوشت که در انواع مختلف بین ۳۵۰ هزار تا بیش از یک میلیون تومان قیمت دارد، مدل ۲۰۰۰ وات آن در یکی از برندها از ۶۰۰ هزار تومان به ۶۴۷ هزار تومان تغییر قیمت داده است. انواع آبمیوه‌گیری نیز که بین ۲۰۰ هزار تومان تا حدود 2 میلیون تومان فروخته می‌شود، قیمت فعلی‌اش نشان‌دهنده افزایش ۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی نسبت به ماه‌های اخیر است. همچنین جاروبرقی از حدود ۳۵۰ هزار تومان تا 2 میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که در این میان یک مدل جاروبرقی ۲۰۰۰ وات در یکی از برندها با ۱۵۰ هزار تومان افزایش قیمت مواجه شده است. زودپز و پلوپز نیز که از دیگر لوازم  آشپزخانه هوشمند هستند، رنج قیمتی از ۲۰۰ هزار تا یک میلیون تومان دارند که با افزایش حدود ۵۰ هزار تومانی قیمت روبه‌رو شده‌اند. همچنین مایکروویو از ۶۰۰ هزار تومان تا 2 میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود که با افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی قیمت در برندها و مدل‌های مختلف مواجه شده است. بخارپز نیز رنج قیمتی از ۹۵ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار در بازار تومان دارد که حدود ۱۵ هزار تومان قیمت آن افزایش پیدا کرده است. توستر نیز از ۹۰ هزار تومان تا حدود ۵۰۰ هزار تومان در بازار مشاهده می‌شود که حدود ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت دارد. اتو بخار نیز رنج قیمتی از ۱۳۰ هزار تا حدود یک میلیون تومان دارد که با افزایش قیمت چندانی همراه نشده است.
دولت از تولیدکنندگان حمایت کند
یک تولیدکننده لوازم خانگی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» اعلام کرد افزایش هزینه‌های تولید و گرانی ارز 2 دلیل عمده افزایش قیمت لوازم خانگی در کشور بوده است.
محمدرضا دیانی درباره علت گرانی کالا در چند هفته اخیر گفت: مبلغ مواد اولیه ما که در حوزه فولاد و پتروشیمی است 20 تا 30 درصد گران شده و این موضوع هزینه سنگینی را به ما وارد می‌کند. از طرف دیگر نرخ لوازم خانگی در 3 سال اخیر رشدی نداشته و راکد مانده است در حالی که برای واردات مواد اولیه احتیاج به ارز داریم و دولت ارز مبادله‌ای را هم حذف کرده و ما مجبوریم دلار 3950 تومانی در بازار تهیه کنیم.
مدیرعامل گروه انتخاب با اشاره به مشکلات بسیار تولیدکنندگان در شرایط رکود گفت: در شرایط رکود دولت می‌توانست از تولیدکنندگان حمایت کند و برای این کار طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی را اجرایی کرد. این طرح محاسن زیادی دارد اما باید برای اجرای بهتر، هم مهلت استفاده از آن بیشتر شود و هم سازوکار جدیدی شکل بگیرد تا کالای ایرانی فروخته شود.
دیانی افزود: اجرای خوب این طرح عین اجرای اقتصاد مقاومتی است. در این طرح دولت به جای دادن تسهیلات به تولیدکننده به فروشنده تسهیلات می‌دهد و این می‌تواند بسیار به تولید کمک کند. این طرح به علت زمان کم و برخی مشکلات نتوانست آنگونه که شایسته است مورد استقبال قرار گیرد و از دولت می‌خواهیم آن را تمدید کند تا به پویایی اقتصاد کمک کند.
مدیرکل سازمان حمایت: افزایش هزینه‌ها دلیل گرانی ۶ درصدی لوازم خانگی است
مدیرکل صنایع فلزی سازمان حمایت رشد هزینه‌های تولید را دلیل افزایش ۵ تا ۶ درصدی قیمت لوازم خانگی اعلام کرد. شهرام میرآخرلو در گفت‌وگو با تسنیم، درباره دلایل افزایش 6 درصدی قیمت انواع محصولات لوازم خانگی اظهار داشت: کارخانجات تولیدی لوازم خانگی از سال 93 تاکنون افزایشی در قیمت محصولات خود نداده‌اند. وی با بیان اینکه با افزایش هزینه‌های تولید، رشد 5 تا 6 درصدی قیمت لوازم خانگی صورت گرفته است، افزود: حدود 2 سالی است که به خاطر رکود، افزایش قیمتی در محصولات لوازم خانگی اتفاق نیفتاده بود اما در حال حاضر افزایش هزینه‌ها باعث این امر شده است. بنا به این گزارش اظهارات این مقام مسؤول در سازمان حمایت در حالی مطرح می‌شود که طی چند ماه اخیر برخی کارخانجات لوازم خانگی با وجود رکود بازار اقدام به افزایش قیمت کرده بودند که این موضوع آن‌هم در شرایط کمبود تقاضا اصلاً توجیه اقتصادی ندارد.


Page Generated in 0/0068 sec