printlogo


کد خبر: 168923تاریخ: 1395/9/25 00:00
اخبار

 سوپرجت‌های روسی به ایران می‌آیند
وزیر انرژی روسیه با اشاره به مذاکره با ایران برای فروش هواپیمای سوپرجت گفت: ۱۰ بانک بزرگ ایرانی و روسی نیز همکاری با یکدیگر را آغاز کرده‌اند و تیمی برای پیگیری این موضوع در نظر گرفته شده است. به گزارش تسنیم، الکساندر نواک در همایش تجاری ایران و روسیه اظهار داشت: موافقتنامه سرمایه‌گذاری ایران و روسیه  میان وزارتخانه‌های اقتصاد ایران و روسیه به امضا رسیده است به همین منظور تعرفه برخی اقلام پایین آمده و کریدور سبز راه‌اندازی شده است. وی افزود: وزارت دارایی 2 کشور برای تخصیص اعتبار 5/2 میلیارد دلاری در حال فعالیتند تا این قرارداد برای احداث نیروگاه اتمی بوشهر و برقی‌سازی خطوط ریلی در ایران و پروژه‌های دیگر به امضا برسد. همچنین مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از استقبال ایرلاین‌های ایرانی از هواپیمای سوخوی سوپرجت ۱۰۰ خبر داد و گفت: در مذاکرات و رایزنی‌های انجام شده میان نمایندگان سوخو و شرکت‌های هواپیمایی قرار شد تا شرایط خرید، امتیازات و همچنین ویژگی‌های این هواپیما مورد تحلیل و بررسی قرارگیرد. در همین حال، آندری ملنیکوف، معاون مدیر اداره همکاری‌های بین‌المللی و ارتباطات عمومی بانک مرکزی روسیه گفت، تهران و مسکو در حال آماده شدن برای تجارت با ارزهای ملی خود در بورس مسکو هستند. ریچارد دالتون، سفیر سابق انگلیس در تهران نیز گفت، سرمایه‌گذاران روسی احتمالا قادر هستند سریع‌تر از رقبای اروپای غربی‌شان وارد بازار ایران شوند، زیرا بانک‌های روسی محدودیت کمتری از جهت تحریم‌های همچنان پابرجای دولت آمریکا دارند. گفتنی است روز گذشته وزیر نیرو و وزیر انرژی روسیه با امضای یادداشت‌تفاهمی در زمینه احداث یک نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی حرارتی به ارزش 6/1 میلیارد دلار با یکی از شرکت‌های مجرب روسی در استان هرمزگان توافق کردند.


بدهی‌ خارجی کشور؛ ۸ میلیارد دلار
براساس جداول شاخص‌های اقتصاد کلان منتشر شده از سوی بانک مرکزی، مجموع بدهی‌های خارجی کشور تا پایان مهرماه به بیش از ۸ میلیارد دلار رسید. بدهی خارجی کوتاه‌مدت مبلغ 2 میلیارد و 751میلیون دلار و بدهی‌های میان‌مدت و بلند‌مدت 5 میلیارد و 343 میلیون دلار است.


دلال‌ها بازار مرکبات را اداره می‌کنند
دلال‌ها بازار مرکبات، گوجه‌فرنگی و کیوی را مدیریت می‌کنند. علی‌محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این مطلب گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از مرکبات کشور در معرض تهدید قرار دارد اما کسی سراغ کشاورزان نمی‌رود. شاعری افزود: 130 درصد از آب‌های زیرزمینی کشور در حال حاضر استفاده می‌شود که این امر برای ما تهدید به حساب می‌آید. وی با تاکید بر اینکه کشاورزان افراد کم‌توقعی هستند، ادامه داد: مرکبات، کیوی و گوجه‌فرنگی اکنون روی دست کشاورزان مانده و دست آنها به سمت دولت دراز است و زحمات یک ساله آنها در معرض خطر قرار گرفته، در این شرایط دلال‌ها در حال مدیریت بازار هستند به طوری که گوجه‌فرنگی کیلویی 250 تا 300 تومان به فروش می‌رسد. وی اضافه کرد: 500 هزار تن از مرکبات کشور در سرمای اخیر از بین رفت و 2 میلیون و 700 هزار تن از دیگر مرکبات نیز در معرض تهدید قرار دارد. در همین حال محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی گفت: با شرایط فعلی می‌توانیم تولید گندم در کشور را به 2  برابر افزایش دهیم که این امر با تکیه بر دانش و تکنولوژ‌های روز دنیا بدون افزایش سطح زیر کشت و مصرف آب تحقق می‌یابد.  وی اظهار داشت: افزایش تولید محصولات کشاورزی حاصل عنایت خداوند، تلاش کشاورزان و حمایت همه‌جانبه دولت است. وی افزود: در سال 92 بالغ بر4 هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید گندم اختصاص یافت اما در سال‌جاری با افزایش تولید و بالا رفتن نرخ خرید تضمینی گندم 14 هزار و 700 میلیارد تومان به کشاورزان اختصاص یافت و از طرف دیگر با موضوع برخورد با آفات و بیماری‌ها روبه‌رو بودیم. وی تصریح  کرد: برخی معتقدند ایران کشوری خشک است اما این امر بهانه است و نباید باعث تنبلی و بی‌کفایتی شود، چراکه ما در ایران وسعت و تنوع اقلیم داریم.


Page Generated in 0/0049 sec