printlogo


کد خبر: 168944تاریخ: 1395/9/25 00:00
نکته‌ای از سیره عملی پیامبر در مواجهه با خشونت
هنگامه مهربانی

مالک شیخی‌زازرانی: اکنون در آستانه هفته وحدت فرصت مغتنمی است تا بار دیگر به بهانه این روزهای پربرکت به سیره پیامبر اعظم پرداخته شود. روزهایی که در گذر آن، عده‌ای متعصب به ظاهر فریب‌خورده، قصد دارند زیر نام مبارک حضرت محمد مصطفی صلی‌الله علیه وآله، گوش به فرمان اربابان ظلم و سلطه، چهره‌ای مخدوش از دین مهربانی‌ها و رسول رحمت ارائه دهند. گروهک تروریستی داعش که با پرچمی مزین به نام رسول‌الله این روزها جنایات هولناکی را رقم می‌زند، یکی از این جریانات است. گروهک تکفیری‌ای که در پرچم جعلی خود بیش از هر چیز نام حضرت محمد صلی‌الله علیه وآله در آن به چشم می‌خورد. اگر با نگاه سمبولیست‌ها به اجزای این پرچم نگاه کنیم، درمی‌یابیم در پرچم داعش نیز مانند فیلم‌هایی که با نظر کارشناسان هالیوودی ساخته می‌شود، نمادهای مورد استفاده حساب‌شده است و  برای تخریب چهره مبارک پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله به‌کار برده شده است. برای اثبات این مدعا کافی است مستند‌های «بی‌بی‌سی» و «صدای آمریکا» را دنبال کنیم. این شبکه‌ها اغلب در معرفی جنایات داعش به جنگ‌ها و غزوات پیامبر و تحلیل مفهوم جهاد در اسلام اشاره می‌کنند و داعش را نه یک گروه تروریستی و نه حتی با نام معروف منحوس «داعش»، بلکه آنها را «دولت اسلامی» معرفی می‌کنند. بدون هیچ تردیدی متوجه خواهیم شد گروهک تروریستی داعش بیش از آنکه مدیون ابوبکر البغدادی باشد، مدیون نگاه‌های روانشناسانه و رسانه‌ای صهیونیست‌هایی‌ است که مانند صدر اسلام، تنها مسلمانان را هدف نگرفته‌اند بلکه سعی دارند با معرفی چهره‌ای خشن از رسول مهربانی‌ها، از گرایش جامعه غرب به دین مبین اسلام نیز جلوگیری کنند. لیکن برای هر انسان آزاده و اهل تفکر کافیست در تاریخ اسلام چند کتاب محدود را ورق بزند تا جلوه‌هایی از چهره اسلام ناب محمدی را مشاهده کند. یکی از این موارد، ماجرای بلال حبشی در جنگ خیبر است. در جنگ خیبر که با حضور شخص پیامبر در سال هفتم هجرت رخ داد، پس از پیروزی سپاه اسلام بر سپاه کفر، جمعی از یهودیان به اسارت سپاه اسلام درآمدند، یکی از اسیران، صفیه دختر حی بن اخطب (دانشمند سرشناس یهود) بود. بلال حبشی، صفیه را به همراه زنی دیگر به اسارت گرفت و آنها را به حضور پیامبر صلی‌الله علیه و آله آورد، ولی هنگام آوردن آنها از سر بی‌دقتی  از کنار جنازه‌های کشته‌شدگان یهود حرکت داد، صفیه وقتی پیکرهای یهودیان را دید بسیار ناراحت شد و صورتش را خراشید،  خاک بر سر خود ریخت و سخت گریه کرد. هنگامی که بلال آنها را نزد پیامبر آورد، پیامبر صلی‌الله علیه و آله از صفیه پرسید: «چرا صورتت را خراشیده‌ای و اینگونه خاک‌آلود و افسرده هستی؟!» صفیه ماجرای عبورش از کنار جنازه‌ها را بیان کرد، رسول اکرم   از رفتار خلاف اخلاق اسلامی بلال حبشی ناراحت شدند و بلال را سرزنش کردند. آنگاه خطاب به بلال فرمودند: «انزعت منک الرحمه یا بلال حیث تمر بامراتین علی قتلی رجالهما؛ ‌ای بلال! آیا مهر و محبت و عاطفه از وجود تو رخت بربسته که آنها را از کنار کشته‌شدگان‌شان عبور می‌دهی؟! چرا بی‌رحمی کردی؟» و با سرزنش کردن مؤذن خود،  ناراحتی دختر یهود را به طور کلی از قلبش زدودند.
این تنها نمونه‌ای از سلوک اخلاقی پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله بود که چون آیینه‌ای شفاف ما را به تماشای سیره زیبای آن حضرت دعوت می‌کند و یکی از راز و رمزهای مهم پیشرفت اسلام در صدر اسلام را که بسیار چشمگیر بود، به ما نشان می‌دهد. در فرازی از گفتار حضرت علی علیه‌السلام در شأن اخلاق پیامبر  چنین آمده: «رفتار پیامبر با همنشینانش چنان بود که دائما خوش‌رو، خندان، نرم و ملایم بود، هرگز خشن، سنگدل، پرخاشگر، بدزبان، عیب‌جو و مدیحه‌گر نبود، هیچ کس از او مایوس نمی‌شد و هر کس به در خانه او می‌آمد، نومید بازنمی‌گشت، 3 چیز را از خود دورکرده بود؛ مجادله در سخن، پرگویی و دخالت در کاری که به او مربوط نبود. از لغزش‌های پنهان مردم جست‌وجو نمی‌کرد، جز در مواردی که ثواب الهی دارد سخن نمی‌گفت، در موقع سخن گفتن به قدری گفتارش نفوذ داشت که همه سکوت کرده و سراپا گوش می‌شدند... ».
حال چگونه می‌توان باور کرد مشتی خشک‌مغز خودفروخته زیر پرچم اسلام آنچنان جنایت کنند و بدن‌ها را مثله کنند که هر جای دنیا مردم ناآگاه نام پیامبر را بر پرچم سیاه جهل ببینند، یاد سر بریدن و خونریزی بیفتند. چگونه ممکن است این گروهک تروریستی که در رجزهای سراسر کذب خود، مدعی آیات و تاریخ و روایات است، واقعه جنگ خیبر و موضوع بلال حبشی را نخوانده باشد. حقاً و انصافاً علی بن ابیطالب علیه‌السلام چه خدمت بزرگی به اسلام کرد که به مسلمانان واقعی آموخت گاهی می‌شود عده‌ای کلام خدا را بر نیزه ببرند و حرف ناحق بزنند. حقیقتاً این روزها، جهان منتظر امامی است که همچون جد بزرگوارش، پرچم سیاه داعش را به آتش بکشد و به خوارج سعودی اثبات کند نامی که بر پرچم داعش نقش بسته، کم از قرآنی که معاویه بر نیزه کرد، ندارد.
 


Page Generated in 0/0057 sec