printlogo


کد خبر: 168956تاریخ: 1395/9/25 00:00
تروریست‌ها با نقض آتش‌بس، خروج از حلب را به‌ تعوق انداختند
شب آرام حلب پس از سپیده مقاومت

سه‌شنبه‌شب گذشته شهر حلب برای نخستین‌بار طی سال گذشته آرام‌ترین شب خود را سپری کرد و مردم این شهر صدای گوشخراش شلیک گلوله و خمپاره را نشنیدند و کودکان حلبی بدون ترس و وحشت شب را به صبح رساندند.
  به دنبال توافق ترکیه به عنوان حامی تروریست‌های تکفیری با روسیه برای خروج تروریست‌های باقیمانده در شهر به سمت حومه غربی یا شرقی حلب، دولت سوریه با این موضوع موافقت کرد. از دیروز این امکان فراهم شد تا حدود 5 هزار تروریست تنها با سلاح سبک به همراه خانواده‌های‌شان با استفاده از اتوبوس‌هایی که برای خروج‌شان فراهم شد،‌ از گذرگاه صلاح‌‌الدین و از طریق منطقه الراموسه به منطقه الراشدین در حومه غربی حلب بروند. به گفته منابع سوری،
33 دستگاه اتوبوس و تعدادی آمبولانس برای انتقال افراد مسلح و خانواده‌های‌شان در پل الحج حلب مستقر شده بودند اما به نظر می‌رسد به دلیل خلف وعده برخی گروه‌های تروریستی این موضوع به تعویق افتاده است.
گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است عناصر جبهه‌النصره در کار توافق اخراج مسلحین اخلال ایجاد می‌کنند و قصد دارند روند اخراج عناصر را با مشکل روبه‌رو کنند. از سوی دیگر،‌ طبق اعلام ارتش سوریه، صبح چهارشنبه در پی حمله نظامی معارضان ‏در شرق حلب، نیروهای سوری عملیات خود را در این منطقه از سر گرفته‌اند. بر اساس گزارش رسانه‌های سوری، حملات خمپاره‎‏ای معارضان به منطقه بستان‌القصر در شرق حلب که ارتش اخیرا آن را آزاد کرده بود، منجر به کشته شدن 6 غیرنظامی و زخمی شدن شماری دیگر شد. منابع روس در پایگاه حمیمیم در شرق سوریه اعلام کردند معارضان مسلح از شرایط آتش‎بس برای گسترش مجدد نیروهای خود و از سرگیری درگیری‎‏ها با نیروهای ارتش سوریه سوءاستفاده کرده‌اند. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا تروریست‌ها با به تعویق انداختن خروج از حلب، توافق آتش‌بس را نقض کرده‌اند؟ در واقع از زمانی که فتح حلب به دست نیروهای ارتش سوریه و مقاومت برای کشورهای همراستا با جریان غربی و سعودی مسجل شد و آنها حلب را از دست رفته دیدند، موجی از گزارش‌ها و اخبار درباره کشتار غیرنظامیان از سوی نیروهای دولتی سوریه و روایت یک فاجعه در حلب در رسانه‌های متبوع آنها ایجاد شد؛ همراستا با این، شخصیت‌ها و مقامات جریان سعودی و غربی نیز به میان آمده و با استناد به اخبار رسانه‌های خود با شدیدترین الفاط و الحان خواستار پایان عملیات در حلب شدند. شبکه‌های اجتماعی نیز بشدت با تصاویر و فیلم‌های جعلی اشباع شد و در انتها شورای امنیت نیز سه‌شنبه‌شب اقدام به برگزاری جلسه فوری کرد که تنها به ناسزا گفتن به سوریه و روسیه گذشت. تمام این موج رسانه‌ای یک هدف را دنبال می‌کند؛ حال که حلب به دست دولت سوریه می‌افتد تا جایی که می‌توان باید بسیج افکار عمومی را به سمت پرهزینه کردن این پیروزی برای روسیه و جریان مقاومت کشاند و سیل انتقادات به اصطلاح حقوق‌بشری را گویی که نسل‌کشی یا فاجعه بشری در حال رخ دادن است، ایجاد کرد. نمونه‌ هجمه‌های تبلیغاتی ضد دولت قانونی سوریه و روس‌ها را باید در جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد و بویژه سخنرانی‌های نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه جست. سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، الفاظ بسیار تندی را علیه روسیه و سوریه به‌کار برد و خواستار استقرار «ناظران بین‌المللی در حلب جهت نظارت بر خروج امن غیرنظامیان از این شهر» شد. تروریست‌هایی که شهر را از دست رفته می‌بینند، کماکان در حلب مانده‌اند در حالی که می‌توانستند خارج شوند اما دستورالعمل فعلا این نیست؛ آنها باید تا جایی که می‌توانند ماجرا را ادامه دهند و فرصت بیشتری برای تبلیغات و موج رسانه‌ای ایجاد شده فراهم آورند. در روزهای اخیر هشتگ #حلب_تباد به معنی «حلب نابود می‌شود» از سوی کاربران جریان سعودی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است که سعی دارد نقش تروریست‌ها در نابودی شهر حلب و تمام سوریه را نفی کرده و مسؤولیت آن را به گردن روسیه و جریان مقاومت بیندازد. آمریکا و جریان سعودی نه‌تنها حلب بلکه دیگر تمام سوریه را از دست رفته می‌بینند، آنها از این پس باید برنامه‌ای داشته باشند و موضع ضعف خود را با تصاویر و ویدئوهای جعلی و غیرمتقن بپوشانند و چه بهتر از اینکه دائما گفته شود روسیه و ارتش سوریه و مقاومت با کشتار بی‌رحمانه، حلب را تسخیر کردند.
خروج 6 هزار غیرنظامی از شرق حلب
وزارت دفاع روسیه ظهر چهارشنبه اعلام کرد: طی 24 ساعت گذشته، 366 تن از جنگجویان سلاح خود را تحویل داده و حلب را ترک کرده‌اند. در این مدت همچنین بیش از 6000 غیرنظامی مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح را ترک کرده‌اند. خبرگزاری اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع روسیه افزود 2000 نفر از شهروندانی که در 24 ساعت گذشته مناطق تحت کنترل مخالفان در شهر حلب را ترک کرده‌اند، کودک هستند. از سوی دیگر، رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه ضمن درخواست برای ایجاد فوری گذرگاهی امن برای غیرنظامیان در شرق حلب، توافق آتش‌بس در حلب را تنها امید غیرنظامیان ساکن این شهر خواند. در واکنش به این هماهنگی‌های روسیه و ترکیه درباره حلب، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است واشنگتن در توافق حلب نقشی ایفا نکرده است و نمی‌تواند گزارش‌ها درباره این آتش‌بس را تایید کند.
پیام‌های آزادی حلب
آزادی حلب را نمی‌توان آزادی یک منطقه یا یک شهر راهبردی و اقتصادی مهم به شمار آورد. آزادی حلب یک دنیا معنا و توماری بی‌پایان پیام برای تمام طرف‌ها و بازیگران در تمام سطوح دارد.  در این راستا مهم‌ترین پیام‌های آزادسازی حلب را می‌توان در موارد زیر ملاحظه کرد:
- آزادی حلب روند نبردها و موازنه‌های میدانی داخلی سوریه را به کلی تغییر خواهد داد.  پس از ناکامی گروه‌های تروریستی در 2 استان دمشق و حمص، حلب آخرین پایگاه و تنها نقطه امید گروه‌های تروریستی و حامیان آنها شمرده می‌شد.
- سوختن آخرین برگ برنده دشمنان سوریه و محور مقاومت؛ در واقع آزادی حلب آخرین برگ برنده‌ گروه‌های مسلح تروریستی‌ در عرصه میدانی و حامیان غربی و منطقه‌ای آنها را به آتش کشیده و با سوختن آن، برای تروریست‌های تکفیری و محور ضدسوری به رهبری آمریکا هیچ برگ برنده‌‌ای باقی نمی‌‌ماند.
- خط بطلان بر تقسیم و تجزیه سوریه؛ آزادی حلب در عمل به معنای بر باد رفتن تمام آمال گروه‌‌های تروریستی و محور ضدسوری به رهبری آمریکا در منطقه است. با آزادی حلب دیگر جایی برای طرح ترکیه و عربستان جهت تشکیل منطقه حائل در شمال سوریه و سپس جنوب آن باقی نمی‌ماند و در عمل طرح تقسیم و تجزیه سوریه به زباله‌دان تاریخ انداخته می‌شود.
-اثبات کارآمدی محور مقاومت و ناکارآمدی ائتلاف ضدداعش؛‌ آزادی حلب بیانگر این واقعیت در پروسه مبارزه با تروریسم بین‌المللی از جمله تروریسم تکفیری داعش است که 64 کشور عضو ائتلاف ضدداعش که بزرگ‌ترین حامیان نظامی و مالی این گروه هم در میان آنها قرار دارند، اقدامی چشمگیر در جهت مقابله با آن انجام نداده‌‌اند اما جبهه متحد و منسجم مقاومت اسلامی و روسیه اقدامات بزرگی در جبهه‌های مختلف سوریه انجام داده که سرآمد آنها بیرون راندن عناصر مسلح و گروه‌های تروریستی از حلب است.
تسلیم شدن 1500 معارض در حومه دمشق
گزارش‌ها از ریف جنوبی دمشق نیز حاکی است حدود 1500 معارض سوری در این منطقه، خصومت را با دولت کنار گذاشتند تا مشمول قانون عفو عمومی قرار گیرند. بر اساس این قانون که اوایل سال جاری میلادی از سوی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه اعلام شد، افراد مسلحی که سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند، دست از مخاصمه بردارند و متعهد شوند در فعالیت‌هایی که امنیت ملی را تهدید می‌کند شرکت نکنند، مورد عفو قرار می‌گیرند. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، این معارضان در شهر کناکر در ریف دمشق سلاح‌های خود را به نیروهای دولت تسلیم کرده‌اند و پرونده آنان برای عفو در دست بررسی است.
 

لغو جشن‌های ملی قطر برای همدردی با تروریست‌ها
در پی تسلط تقریبا کامل ارتش سوریه بر شهر حلب، دولت قطر به عنوان یکی از حامیان اصلی تروریست‌های تکفیری شام طی 5 سال اخیر، تمام جشن‌های روز ملی این کشور در سال جاری را برای اعلام همبستگی با آنها لغو کرد. این در حالی است که سرکردگان تروریست‌ها در حال تسلیت گفتن به یکدیگر در شبکه‌های مجازی هستند. به گزارش پایگاه النشره وابسته به حزب‌الله، دفتر پادشاهی قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در راستای اعلام همبستگی با مردم در شهر حلب که در معرض شدیدترین انواع سرکوب‌ها، مجازات‌ها، آوارگی و کشتار قرار دارند، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دستور داده است که تمام جشن‌ها برای سالگرد روز ملی قطر در روز 18 دسامبر 2016 لغو شود». اتحادیه عرب نیز به درخواست قطر و به منظور بررسی تحولات سوریه بزودی جلسه فوق‌العاده تشکیل می‌دهد.
 


Page Generated in 0/0061 sec