printlogo


کد خبر: 168960تاریخ: 1395/9/25 00:00
چهارگوشه

تمدید وضعیت فوق‌العاده در فرانسه
مجلس فرانسه به تمدید طرح وضعیت اضطراری سراسری تا 6 ماه دیگر رأی موافق داده است. این طرح همچنین لازم است به تصویب نمایندگان مجلس سنا نیز برسد. انتظار می‌رود این طرح در رأی‌گیری روز پنجشنبه نیز تصویب شود. قرار است وضعیت اضطراری تا 15 ژوئیه 2017  یعنی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه ادامه پیدا کند. این پنجمین‌بار است که قانون مزبور که نخستین‌بار در نوامبر 2015 در پی حملات گروه داعش در داخل و حومه پاریس تصویب شد، تمدید می‌شود.

تعلیق فروش سلاح به عربستان
مقامات آمریکایی از بازنگری و تعلیق قراردادهای فروش اسلحه به عربستان خبر می‌دهند. خبرگزاری رویترز همچنین از محدود شدن حمایت آمریکا از تجاوز عربستان به یمن به دلیل «کشته شدن غیرنظامیان» در این حملات خبر داد. این تصمیم بیانگر اوج نگرانی دولت رو به پایان اوباما درباره اقدامات تجاوزگرانه عربستان در حمله به یمن است؛ واکنشی که پس از 20 ماه تجاوز مستمر سعودی و در روزهای پایانی عمر دولت اوباما، بعید است فایده‌ای دربر داشته باشد.

زخمی شدن 3 پلیس صهیونیست
در جدیدترین عملیات شهادت‌طلبانه یک جوان فلسطینی در قدس اشغالی، 3 افسر پلیس صهیونیست زخمی شدند. براین اساس، صهیونیست‌ها به سمت عامل استشهادی تیراندازی کردند و وی را به شهادت رساندند. این عملیات روز چهارشنبه با سلاح سرد در باب‌الاسباط قدس انجام شد و شاهدان عینی اعلام کرده‌اند نظامیان صهیونیست بیش از 10 گلوله به سوی این جوان شلیک کرده‌اند.

اخراج 2 آمریکایی از قرقیزستان
مقام امنیتی قرقیزستان از اخراج 2 تبعه آمریکایی به جرم فعالیت‌های مخرب، جاسوسی و انجام عملیات تحقیقاتی بدون مجوز و همچنین بازداشت 9 آمریکایی‌تبار دیگر مشکوک به فعالیت‌های جاسوسی در این کشور خبر داد. در همین راستا، یک مقام امنیتی ستاد بحران در شهرداری اوش تصریح کرد: اخیرا تعدادی جاسوس‌ خارجی به عنوان گردشگر وارد مناطق جنوبی قرقیزستان شده و در محله‌هایی که در آن اقلیت‌های قومی ساکن هستند، به تحریک شهروندان پرداختند.

ربوده شدن قاضی شیعه در القطیف
براساس گزارش‌های رسانه‌ای عربستان، نیروهای امنیتی در استان شیعه‌نشین القطیف عربستان خبر ربوده شدن قاضی اداره اوقاف و میراث القطیف را در شرایطی مبهم تایید کردند. طبق این گزارش، شیخ‌محمد جیرانی، قاضی اداره اوقاف و میراث القطیف مقابل منزلش در جزیره تاروت به طور مرموزی ربوده شد. قاضی محمد جیرانی، شیعه‌مذهب است و شرایط موجود، دال بر ربوده شدن وی است. شیخ‌جیرانی بارها شاهد حمله به دارایی‌هایش بوده و پیش‌تر چند فرد ناشناس سعی بر آتش زدن منزل وی داشتند.

استقبال کرملین از تیلرسون
کرملین از معرفی رکس تیلرسون به عنوان وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ استقبال و اعلام کرد نه‌تنها مدیرعامل شرکت نفتی اکسون‌موبیل با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور بلکه با بسیاری دیگر از مقامات روسیه روابط خوبی دارد. تیلرسون 64 ساله سه‌شنبه این هفته در حالی از سوی ترامپ برای گرفتن رای اعتماد به مجلس سنا معرفی شده است که با معرفی او به کارزار روس‌هراسی توسط دولت اوباما و سنا دامن زده شده است، چرا که آنها نگران نزدیکی بیش از پیش ترامپ به مسکو هستند.  روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: ارزیابی مخفی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نشان می‌دهد روسیه در انتخاب تیلرسون دخالت داشته است؛ترامپ البته این ادعا را بشدت رد کرده است. به گفته یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی کرملین، تیلرسون نقش فعالی در همکاری‌های تجاری (با مسکو) داشته و برای همگان شناخته شده است. چنین تصور می‌شود که انتخاب او به ترمیم روابط دیپلماتیک بحرانی مسکو و واشنگتن کمک کند. رئیس‌جمهوری روسیه در سال ٢٠١٣ به ‌پاس تلاش‌های تیلرسون در تحکیم همکاری با روسیه در بخش انرژی به وی نشان دوستی اعطا کرد.   
 


Page Generated in 0/0047 sec