printlogo


کد خبر: 168971تاریخ: 1395/9/28 00:00
با سکوت اوباما، مصوبه کنگره مبنی بر تمدید 10 ساله تحریم‌های ISA علیه ایران قانون شد
وتو نکرد!

مصوبه کنگره آمریکا برای تمدید 10 ساله تحریم‌های ISA علیه ایران به قانون تبدیل شد و محدودیت‌های اقتصادی بویژه در حوزه صنعت نفت ایران، تا سال 2026 تمدید شد! به گزارش «وطن‌امروز»، تمدید تحریم‌های ISA علیه ایران به علت آنکه 4 بند از تحریم‌های برداشته شده علیه ایران در برجام را مجددا اعمال می‌کند، ناقض توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 است. این در حالی است که هم در ماده 8 مقدمه و هم در ماده 26 برجام، کشور های 1+5 تعهد دادند از بازگرداندن تحریم‌های برداشته شده در برجام، تحت هر آیین‌نامه و مقررات جدید خودداری کنند. با این وجود اما 4 مورد از تحریم‌هایی که در برجام برداشته شده بود، اکنون با تحریم‌های ISA مجددا علیه ایران اعمال خواهد شد.  با تصویب صددرصدی تمدید 10 ساله تحریم‌های ISA علیه ایران در سنا، انتظار آن بود که دولت اوباما برای دفاع از برجام، یعنی توافقی که خود یک سوی آن بوده، این مصوبه را براساس تعهدات خود در برجام وتو کند. با این حال اما با گذشت 10 روز مهلت قانونی، باراک اوباما برخلاف تعهدات خود در برجام، مانع بازگشت تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران نشد تا روند بی‌اعتبارسازی برجام به صورت رسمی، نه در دولت دونالد ترامپ، بلکه در دولت باراک اوباما کلید بخورد.  بر این اساس و مطابق قوانین ایالات متحده، با سکوت اوباما این مصوبه اکنون تبدیل به قانون شد و تحریم‌های ISA تا سال 2026 علیه ایران اعمال خواهد شد.  البته در صورتی که باراک اوباما این مصوبه را وتو می‌کرد، به خاطر آنکه بیش از دوسوم کنگره به آن رای مثبت داده بودند، این مصوبه باز هم تبدیل به قانون می‌شد اما نکته قابل تامل اینجاست که اوباما باید براساس تعهدات خود در برجام، از اختیارات قانونی‌اش استفاده و این مصوبه را وتو می‌کرد. با این حال اما او برخلاف این تعهد، از اختیارات قانونی خود هم  استفاده نکرد و مانع بازگشت تحریم‌ها علیه ایران نشد. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به همین موضوع اشاره کرد و نوشت: اگرچه رئیس‌جمهور آمریکا این تحریم‌ها را امضا نکرد اما اجازه داد بدون امضای وی تمدید تحریم‌ها علیه ایران به قانون تبدیل شود.
کاخ سفید: ربطی به برجام ندارد
اوباما با عدم وتوی مصوبه تحریم‌های ISA عملا دست به «نقض فاحش» برجام زد با این حال اما کاخ سفید در بیانیه‌ای گستاخانه مدعی شد این تحریم‌ها با برجام سازگار است. در بیانیه کاخ سفید آمده است: «دولت کنونی آمریکا به وضوح اعلام می‌دارد تمدید قانون تحریم‌های ایران، هرچند غیرضروری بود اما کاملاً با تعهدات ما به برجام سازگار است. مطابق با این موضوع طولانی‌مدت، تمدید سند تحریم‌های ایران بدون امضای رئیس‌جمهور به قانون تبدیل شد. تمدید قانون تحریم‌های ایران که در زمان مذاکرات برجام پابرجا بود و همچنان امروز نیز باقی مانده است، به هیچ‌ وجه بر توانمندی ما برای پایبندی به تعهدات‌مان به برجام تأثیری ندارد». «جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای در این‌باره تصریح کرد: «تمدید قانون تحریم‌های ایران به هیچ عنوان بر محدوده کاهش تحریم‌هایی که ایران طبق برجام دریافت کرده است، تأثیر نخواهد گذاشت».
روسیه:  متأسفیم
برخلاف ادعای آمریکایی‌ها اما روسیه از این اقدام آمریکا ابراز تاسف کرد. سرگئی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایتارتاس با انتقاد از تمدید قانون تحریم ایران توسط آمریکا اظهار کرد: بر این باوریم در شرایطی که به نخستین سالروز آغاز اجرای برجام نزدیک می‌شویم، این اقدام زیانبار و غلط است. وی ادامه داد: از اینکه در مجلس سنا و کنگره آمریکا، اکثریت نمایندگان به این قانون رای مثبت دادند، متاسف و معتقدیم این اقدام حاکی از روحیه مشخص حاکم در آمریکاست. ریابکوف گفت: در این مجموعه وضعیتی بروز کرده است که شایسته و در شأن افراد دارای اختیارات دولتی در آمریکا نیست.
ظریف: کمیسیون مشترک جلسه بگذارد
با اقدام خلاف برجام اوباما در عدم وتوی مصوبه سنا، محمدجواد ظریف در نامه‌ای به فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، خواستار برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام شد. ظریف در این نامه با اشاره به تکرار بدعهدی و اهمال آمریکا در اجرای تعهدات خود، از مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی که مسؤولیت هماهنگی کمیسیون مشترک را بر عهده دارد، درخواست کرد ضمن اطلاع‌رسانی لازم به همه طرف‌های برجام، تمهیدات لازم برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام و نیز کارگروه تحریم‌های کمیسیون مشترک جهت رسیدگی به اقدام اخیر آمریکا را اتخاذ کند.
فرجه ۱۸۰ روزه آمریکا به شرکت‌ها برای تسویه مالی با ایران پس از بازگشت تحریم‌ها
اما همزمان با خلف وعده باراک اوباما و اجازه او برای اعمال تحریم‌های ISA علیه ایران برای یک دوره 10 ساله، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز شرایط شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذار در ایران در صورت لغو برجام را به آنها یادآوری کرد! به گزارش تسنیم، در نسخه‌های قبلی پاسخ‌های اداره کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا (اوفک)، این نهاد دولتی آمریکا تاکید کرده بود دولت این کشور تلاش‌هایی را برای همکاری با شرکت‌های داخلی و خارجی برای به حداقل رساندن تاثیر تحریم‌های جدیدا وضع شده (یا تمدید شده) بر فعالیت‌های قانونی‌ای که شرکت‌ها قبل از وضع این تحریم‌ها آغاز کرده‌اند، انجام داده است اما هیچ اطمینان مشخصی را در این باره نداده بود که در صورت نقض برجام و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای، شرکت‌های طرف همکاری با ایران چه وضعیتی خواهند داشت و تنها به گفتن این نکته بسنده کرده بود که در آن صورت دستورالعمل‌هایی در سایت اوفک منتشر خواهد شد. اما اکنون اوفک پاسخ‌های خود به سوالات پرتکرار مرتبط با تحریم‌های ایران را برخلاف رویه گذشته خود به روز رسانی کرده و بازه زمانی 180 روزه‌ای را برای شرکت‌های تجاری در صورت بازگشت تحریم‌ها در نظر گرفته است.


Page Generated in 0/0064 sec