printlogo


کد خبر: 168987تاریخ: 1395/9/28 00:00
بانک

 اقتصاد 7/4 درصد رشد کرد
بانک مرکزی اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت (۱۰۰=۱۳۸۳)، در 6 ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال برابر 7/4درصد رشد داشته است. به گزارش بانک مرکزی، ‌پس از کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصادی سال ۹۴، خوشبختانه در سال جاری رشد اقتصادی از سیر مطلوبی برخوردار بوده است به‌طوری‌که علاوه بر رشد بالای ارزش افزوده در گروه نفت، رشد ارزش افزوده دیگر گروه‌های اقتصادی نیز در فصل دوم سال جاری در مقایسه با فصل اول نیز بهبود نشان می‌دهد.

بدهی دولت به بانک‌ها بیشتر شد
براساس جداول پولی و بانکی بانک مرکزی، بدهی دولت به سیستم بانکی ۲۰درصد افزایش یافته است. به گزارش تسنیم، رقم دارایی‌های خارجی سیستم بانکی کشور  در مهرماه 95 نسبت به اسفند‌ماه 94 حدود  یک درصد کاهش یافته است. براساس اعلام بانک مرکزی، دارایی خارجی کشور در مهر‌ماه سال جای رقم 576هزار میلیارد تومان بوده است، در حالی که این رقم در اسفند‌ماه سال گذشته رقم 582 هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در پایان مهر‌ماه سال جاری رقم 203 هزار میلیارد تومان اعلام شده است که نسبت به اسفند‌ماه گذشته بیش از 17 درصد رشد داشته است. بر این اساس بدهی دولت به بانک‌ها (رقم 173 هزار میلیارد تومان) رشد 20 درصدی و بدهی شرکت‌ها و موسسات  دولتی به بانک‌ها تنها رشد 2درصدی داشته است. براساس گزارش بانک مرکزی بدهی بخش غیردولتی به سیستم بانکی کشور،  8هزار و 500میلیارد تومان است که نسبت به اسفند‌ماه گذشته رشد 7/15 درصدی داشته است. گفتنی است، دارایی‌های سیستم بانکی شامل دارایی‌های بانک مرکزی، بانک‌های کشور و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی  بوده که این رقم  تا مهر‌ماه 95 بیش از 2 هزار و 600 هزار میلیارد تومان است.


انتشار فهرست پرابهام عوارض گمرکی
 رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با انتقاد از تصمیمات ناگهانی گمرک درباره عوارض صادراتی گفت: گمرک به فهرست پرابهامی که نشر کرده است پاسخ دهد. محمد لاهوتی در گفت‌وگو با مهر، درباره فهرست جدیدی از عوارض صادراتی که روی سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، گفت: فهرستی به تاریخ ۲۴ آذر در سایت گمرک قرار گرفت که باتوجه به چند روز تعطیلات، دسترسی به مسؤولان گمرک نداشتیم تا در این‌باره روشنگری کنند.  لاهوتی با بیان اینکه این فهرست پر از ابهام است زیرا سربرگ، تاریخ و شماره ندارد، اظهار داشت: تا آنجا که آگاه هستیم غیر از ۱۱ قلم کالای معدنی که وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد افزایش عوارض صادراتی آن را داده است و هنوز در مرحله تصمیم‌گیری در کمیسیون‌های شورای اقتصاد است، مورد جدیدی برای عوارض صادراتی پیشنهاد نشده است. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه ۲۴ قلم کالایی که در این فهرست وجود دارد، به نظر می‌رسد همان مصوبه اواخر سال ۹۳ شورای اقتصاد بوده و از اوایل سال ۹۴ عوارض صادراتی این کالاها اجرایی شده است، افزود: در این فهرست از کالاهایی نام برده شده که هم‌اکنون عوارض صادراتی آن بیش از درصدهای یاد شده در فهرست و در گمرکات کشور در حال اعمال است. وی یادآور شد: اینگونه اطلاع‌رسانی‌‌ها باعث سردرگمی صادرکنندگان و بی‌ثباتی در فضای کسب‌وکار می‌شود.

چیپس و پفک آمریکایی به ایران آمد
شرکت آمریکایی کولگ، پس از لغو تحریم‌ها محصولات خود از جمله غلات صبحانه، اسنک و چیپس را با نام تجاری پرینگلز دوباره وارد بازار ایران کرده است. به گزارش تسنیم، این شرکت پیش از تشدید تحریم‌ها علیه ایران در سال 2012، محصولات خود را در ایران عرضه می‌کرد. اکنون با لغو تحریم‌ها، شرکت کولگ از اوایل ماه جاری میلادی از طریق شرکت توزیع‌کننده خود، عرضه محصولات خود به بازار ایران را از سر گرفته است. محصولات غلات این شرکت شامل کوکو پاپس و کورن فلیک است. این محصولات در کشورهای انگلیس، بلژیک و اسپانیا تولید می‌شود.
 


Page Generated in 0/0095 sec