printlogo


کد خبر: 168999تاریخ: 1395/9/28 00:00
اخبار

همزمان با سالروز میلاد پیامبر(ص)  انجام شد
رونمایی از گنبد جدید حرم  امام علی(ع)
گنبد مرمت شده حرم مطهر حضرت امیرالمومنین(ع)، روز گذشته همزمان با سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفرصادق(ع) در نجف‌اشرف رونمایی شد. گنبد مطهر علوی بعد از 300 سال و به دست استادکاران و کارشناسان ایرانی و عراقی ترمیم و بازسازی شده است. در مراسم رونمایی از گنبد مطهر حرم علوی، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات و جمعی از مسؤولان ایرانی و عراقی حضور داشتند. گنبد حرم مطهر امام علی(ع) علاوه بر ویژگی‌های خاص معنوی، از نظر دانش معماری نیز یک اثر کم‌نظیر محسوب می‌شود که محیطی برابر 5/51 متر و ارتفاعی برابر 5/4 متر دارد. پروژه ترمیم خشت‌های گنبد مطهر یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های آستان علوی طی یک سال گذشته بوده و در آن 105 کیلوگرم طلای 24 عیار به کار رفته و در هر خشت 15 تا 20 گرم طلا استفاده شده است. تعداد رج‌ها (دورهای قطر گنبد) 76 حلقه و تعداد خشت‌ها نزدیک به 10 هزار عدد است. با گذشت قرن‌ها از ساخت این گنبد، ورقه‌های مسی خشت‌ها و روکش طلای آنها براساس عوامل مختلف دچار فرسایش و تخریب شده بود از این رو تولیت حرم مطهر امیرالمومنین(ع) مسؤولیت پروژه ترمیم خشت‌ها را به ستاد بازسازی عتبات عالیات سپرد. یکی دیگر از اقداماتی که طی اجرای این پروژه صورت گرفته بازسازی تاج تاریخی گنبد و نصب مجدد آن بود. این پنجه و خورشیدی با الگو قرار گرفتن از عکسی قدیمی توسط مهندسان ستاد بازسازی عتبات طراحی و در تهران ساخته شد. این تاج طلایی که از نمادهای به جا مانده از عصر نادری است، شامل یک دست به نشانه‌ پنج‌تن آل‌عبا و 14 شعاع نور به نشانه‌ 14 معصوم(ع) است. در کف این دست آیه مبارکه «یدالله فوق ایدیهم» نیز حک شده است.


کاهش ۳ تا ۶ درجه‌ای دمای هوا
براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، با ماندگاری توده هوای سرد روی کشور، دمای هوا از یکشنبه تا روزهای پایانی هفته بین ۳ تا ۶ درجه کاهش می‌یابد. به گزارش مهر، براساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی، ضمن عبور امواج تراز میانی از نوار شمالی، نفوذ دوباره توده هوای سرد را بر نوار شمالی خواهیم داشت که پیامد آن بارش برف و باران و وزش باد در استان‌های ساحلی خزر و بارش برف و وزش باد در شمال‌غرب، دامنه‌های البرز غربی و مرکزی و به تدریج در بخش‌هایی از شمال شرق خواهد بود. روز یکشنبه همچنان با بارش برف و باران در استان‌های ساحلی خزر و بارش پراکنده برف در بخش‌هایی از شمال‌غرب و شمال‌شرق مواجه خواهیم بود و از بعد از ظهر این روز از میزان بارش‌ها در سواحل نیز کاسته می‌شود؛ دریای خزر نیز از روز یکشنبه مواج است.  

تأکید بر نظارت دقیق بر خودروهای دیزل
کارگاه آموزشی «معاینه فنی زیست محیطی و ایمنی خودروهای دیزل سنگین، تجارب قبلی و نگاهی به آینده» در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. به گزارش «وطن امروز» کارگاه آموزشی «معاینه فنی زیست‌محیطی و ایمنی خودروهای دیزل سنگین، تجارب قبلی و نگاهی به آینده» طی روزهای 24 و 25 آذر ماه سال جاری به همت دانشگاه صنعتی شریف در سالن کهربای دانشکده مهندسی برق این دانشگاه برگزار شد.  بر پایه این گزارش، در این نشست مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در اظهاراتی گفت: با توجه به اینکه خودروهای دیزلی برخلاف خودروهای بنزین‌سوز قابلیت تنظیم موتور ندارند، باید استاندارد معاینه فنی خودروهای سنگین افزایش یابد. سیدنواب حسینی‌منش افزود: اصلاح استانداردهای معاینه فنی خودروهای دیزلی سنگین و ارتقای آن در مراکز معاینه فنی نیازمند فراهم‌سازی بستر مناسب است. وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بحث‌های نظارتی کنترل مکانیزه توسط دوربین‌های شهری است که باید به صورت 24 ساعته تردد خودروهای سنگین آلاینده را کنترل کند. اگر نظارت تداوم اجرای معاینه فنی خودروهای سنگین و آلاینده وجود نداشته باشد، معضل آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها پا برجا خواهد ماند.


Page Generated in 0/0062 sec