printlogo


کد خبر: 169014تاریخ: 1395/9/28 00:00
سالمندان و مجروحان از شهرک‌های شیعه‌نشین فوعه وکفریا تخلیه شدند
اخراج تروریست‌ها از حلب

براساس توافق نهایی میان دولت‌های متحد سوریه با ترکیه و آمریکا به عنوان حامیان تروریست‌های حلب، عملیات اخراج حدود 5 هزار شبه‌نظامی تکفیری باقیمانده در این شهر و خانواده‌های‌شان به سمت ادلب ادامه یافت. همزمان بر اساس بندی از توافق مزبور که سرکردگان گروه تروریستی جبهه‌النصره مجبور به پذیرش آن شدند، خبرگزاری رویترز از آغاز روند انتقال ۱۵ هزار شهروند شیعه سوری از شهرک‌های محاصره شده فوعه و کفریا به مناطق امن کشور خبر داد.(عکس1) قاطعیت محور مقاومت باعث شد با وجود سنگ‌اندازی‌های ابتدایی یکی از گروه‌های تکفیری در روند اخراج تروریست‌ها و خانواده‌های‌شان در حلب به موازات عملیات نجات شیعیان تحت محاصره از فوعه و کفریا، این عملیات در روز شنبه گذشته متوقف نشود. مدت‌ها بود که تکفیری‌ها با محاصره شهرک‌های شیعه‌نشین از آنها به عنوان گروگان برای امتیاز گرفتن از دمشق استفاده می‌کردند که این گروگانگیری دیروز به پایان خود نزدیک شد. تروریست‌های باقیمانده در محله‌های شرقی حلب در 5 نوبت به همراه اطرافیان خود از این محله‌ها خارج شدند تا به شهر ادلب، مقر  اصلی اردوگاه تکفیری‌ها بروند تا تعداد کسانی که تا روز شنبه اخراج شده‌اند به حدود 9 هزار نفر از جمله 4500 تروریست مسلح برسد که در میان آنان شماری از سرکردگان خارجی تروریست‌ها از ملیت‌های مختلف حضور داشتند.(عکس‌های 2 و 3) گفته می‌شود تروریست‌ها محله راشدین در غرب حلب و  رسیدن به گذرگاه راموسه (به سمت خان‌طومان) رفته‌اند، در حالی که برخی منابع دیگر مدعی هستند آنها به ادلب رفته‌اند. طبق گزارش‌های میدانی انتقال تروریست‌ها با استفاده از 20 دستگاه اتوبوس سبز رنگ- که نشانه تحقیر تروریست‌ها و تسلیم آنهاست-  و 10 دستگاه آمبولانس صورت می‌گیرد. البته در ابتدای روند انتقال یکی از سرکردگان تروریست با ادعای تیراندازی به سری اول اتوبوس‌های سبز هنگام تخلیه، در روند خروج کارشکنی کرد. همچنین در حالی که 3 مرحله از خروج تروریست‌ها از حلب به پایان رسیده بود، تروریست‌های جبهه فتح‌الشام هنوز اجازه حرکت اتوبوس‌های سفید نجات اهالی فوعه و کفریا را صادر نکرده بودند. در این مرحله بود که یکی از فرماندهان نظامی برجسته مقاومت راسا وارد عملیات شد و همزمان رزمندگان مقاومت مردمی سوریه در نبل و الزهرا پس از بدعهدی و نفاق مسلحان تکفیری و حامیان ترکیه‌ای‌شان، از آنها زهر چشمی گرفتند که کارگر افتاد.(عکس 4) این رزمندگان تروریست‌هایی را که در حال خروج از مناطق تحت کنترل ارتش و متحدانش بودند از اتوبوس پیاده کرده و دست بسته بر زمین خواباندند تا اینکه سرکردگان‌شان کمی آن طرف‌تر در فوعه و کفریا تسلیم خواست مقاومت شدند. در نتیجه اتوبوس‌های سفید و آمبولانس‌ها از سمت ادلب خود را به این دو شهرک تحت محاصره با حدود 15 هزار جمعیت رساندند تا سالمندان و زخمی‌ها را  خارج کنند.
پیش از آن تا روز جمعه توافق میان ارتش سوریه و گروه‌های معارض درباره آتش‌بس در حلب روز جمعه برای دومین‌بار به حال تعلیق درآمده بود. بر این اساس، دولت سوریه در پی نقض مفاد آتش‌بس توسط این گروه‌ها، عملیات تخلیه را در شهر را متوقف کرده است. منابع امنیتی سوریه تصریح کردند اطلاعاتی کسب شده که براساس آن‏ معارضان با نقض توافق تخلیه در حال انتقال گروگان‌هایی همراه خود هستند. گزارش‌ها حاکی از آن‎ است که عملیات تخلیه حلب پس از آن متوقف شد که معارضان مسلح مانع از تخلیه غیرنظامیان از روستاهای تحت محاصره الفوعه و کفریا در استان ادلب شدند. معارضان همچنین پس از معلق شدن عملیات تخلیه، این 2 روستا را هدف حملات راکتی خود قرار دادند. این در حالی است که پیش از تعلیق روند تخلیه در حلب، طبق اعلام خبرگزاری رسمی سوریه،  8079 نفر از تروریست‌ها به همراه خانواده‌های‌شان در 10 نوبت از حلب خارج و به ریف جنوب غربی منتقل شدند. منابع خبری می‌گویند تروریست‌ها پیش از اینکه از شرق حلب خارج شوند، مواضع و مخفیگاه‌های خود را آتش زدند.
پیام اسد درباره آزادی حلب
در همین حال،‌ رئیس‌جمهور سوریه در پیامی تصویری پس از پیروزی‌های ارتش سوریه در حلب اعلام کرد: آنچه در حلب رخ داد لحظه‌ای تاریخی بود که جهان را تغییر خواهد داد. بشار اسد در پیامی ویدئویی که در صفحه ریاست‌جمهوری سوریه در فیسبوک منتشر شده از ارتباط «تاریخ و زمان» با حوادث تاریخ‌سازی مانند آزادی شرق حلب صحبت کرد. اسد در این ویدئو که به نظر می‌رسد در یکی از باغ‌های کاخ ریاست‌جمهوری ضبط شده و همزمان با عملیات پاکسازی آخرین مقرهای شورشیان در شرق حلب پخش شده، می‌گوید: اگر بخواهیم درباره حلب صحبت کنیم باید این مساله را اعلام کنم که زمان و تاریخ در این‌باره به هم مرتبط هستند؛ مردم زمان نزدیک را فراموش می‌کنند اما آنچه را به تاریخ تبدیل شود از یاد نمی‌برند.
آخرین هوچی‌گری‌های علیه سوریه
اما با آزادی حلب به دست ارتش سوریه، تبلیغات گسترده و هماهنگی توسط دولت‌های غربی و متحدانش و همچنین دستگاه‌های تبلیغاتی آنها به راه افتاده است. از جمله اینکه طی 2 روز اخیر جمعیت اخوان‌المسلمین وابسته به سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا با پول قطر و همراهی ترکیه اقدام به ایجاد تجمعاتی در تونس و همچنین مرز با سوریه برای به‌اصطلاح حمایت از مردم- بخوانید تروریست‌های- محصور در حلب کرده است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز همراستا با این هوچی‌گری‌ها، آزادسازی حلب را خشم‌آور توصیف کرد و گفت باید فوراً همه درگیری‌ها در این شهر متوقف شود. او مشخصا با حمایت از تروریست‌های محصور شده در حلب خواهان ایجاد مسیر امنی برای خروج آنها از شهر شد. کری همچنین به طور تلویحی سوریه را تهدید کرد و گفت: «اگر حلب کاملاً سقوط کند، اوضاع سخت‌تر می‌شود. این سقوط، جنگ را به پایان نمی‌رساند و باز هم چالش بازسازی و یکپارچه کردن کشور وجود خواهد داشت». او در حالی در آخرین روزهای مسؤولیتش بر وزارت خارجه آمریکا از روند انتقال قدرت در سوریه سخن گفت که ترامپ در سخنانش عملا از به رسمیت شناختن دولت بشار اسد صحبت کرده است.
 

نماینده کنگره: آمریکا القاعده را در سوریه تسلیح کرد
در همین حال یکی از نمایندگان کنگره، سازمان سیا را به تسلیح تروریست‌های القاعده به اسم معارضان میانه‌رو دولت سوریه متهم کرد. به گزارش اسپوتنیک، خانم تولسی گابارد، عضو مجلس خانه نمایندگان آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) اعلام کرد: «طی 4 سال، سیا به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حال مسلح کردن مخالفان به اصطلاح «میانه‌رو» بود که با القاعده متحد شده بودند تا حکومت سوریه را سرنگون کنند». او همچنین باراک اوباما را متهم کرد که اگرچه در کنفرانس خبری جمعه پیش درباره نیازهای بشردوستانه مردم حلب سخنرانی کرد اما او درباره عملکرد دولت خود در تشدید این بحران حرفی نزد. گابارد از 2 هفته پیش کارزار «اقدامات برای مسلح کردن تروریست‌ها را متوقف کنید» را در کنگره آغاز کرده است که براساس آن دولت آمریکا را در استفاده از مالیات‌دهندگان آمریکایی به منظور فراهم کردن پول، سلاح، آموزش و حمایت اطلاعاتی برای گروه‌های تروریستی از قبیل گروه
تکفیری- صهیونیستی داعش منع می‌کند.
 


Page Generated in 0/0138 sec