printlogo


کد خبر: 169015تاریخ: 1395/9/28 00:00
اخبار

اعلام وضعیت قرمز و فاجعه‌آمیز آلودگی هوا در پایتخت چین
پکن در دود گم شد
وضعیت آلودگی هوای پکن دیروز به حدی رسید که مسؤولان چینی برای نخستین‌بار در سال 2016 اعلام کردند این شهر در وضعیت قرمز و در آستانه یک فاجعه زیست‌محیطی قرار دارد. ایستگاه‌های هواشناسی رسمی و غیررسمی نشان می‌دهند آلودگی هوا در پایتخت چین از سطوحی که توسط سازمان بهداشت جهانی ترسیم شده، عبور کرده و به 5 برابر حد غیرمجاز رسیده است. گرد و غبار زغال‌سنگ و دود ماشین‌ها 2 عامل اصلی آلودگی هوای پایتخت چین عنوان شده است. اواسط هفته گذشته که میزان آلودگی هوا در پکن تازه به بیش از 3 برابر حد غیرمجاز رسیده بود، مسؤولان اعلام کرده بودند از مرز خطر برای تنفس شهروندان گذشته و اکنون هوای داخل ساختمان‌ها نیز در این شهر ناسالم است. حداکثر میزان آلایندگی مجاز در هوا 150 واحد است حال آنکه در حال حاضر پکن میزان 750 را تجربه می‌کند. در چنین شرایطی گزارش‌ها از افزایش مرگ و میر در بیمارستان‌های پایتخت طی هفته اخیر حکایت دارد. همچنین به گزارش خبرگزاری آلمان، مقامات محیط زیست چین از شامگاه جمعه پیش تا چهارشنبه آینده محدودیت‌های گسترده رانندگی برقرار کرده‌اند. برخی کارخانه‌ها نیز یا باید تولید خود را پایین بیاورند یا کلاً قطع کنند. تدریس در مدارس ابتدایی نیز متوقف شده تا دانش‌آموزان بتوانند در خانه‌های خود بمانند.
آمریکا: چین پهپادمان را پس بدهد
پنتاگون از پکن خواست پهپاد زیردریایی توقیف‌شده‌‌اش را مسترد کند. پیتر کوک، دبیر مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از چین می‌خواهیم این وسیله زیردریایی را فوراً بازگرداند و به همه تعهدات خود در قوانین بین‌المللی پایبند باشد». چین روز پنجشنبه در حالی با یک قایق کوچک و بی‌توجه به درخواست‌های رادیویی آمریکایی‌ها این وسیله جاسوسی زیردریایی بدون سرنشین را توقیف کرد که پنتاگون اصرار دارد این وسیله توسط یک کشتی اقیانوس‌شناسی آمریکا در آب‌های بین‌المللی در دریای جنوب چین رها شده است. توقیف این پهپاد اعتراض رسمی آمریکا را در پی داشته و یکی از شدیدترین موارد تنش‌زا میان پکن و واشنگتن را در 15 سال اخیر رقم زده است.


۶۰ قرارداد میان مسکو و توکیو به ارزش بیش از 5/2 میلیارد دلار منعقد شد
همکاری‌های تاریخی روسیه و ژاپن
ولادیمیر پوتین پس از 11 سال به توکیو سفر کرد تا روسیه و ژاپن با همه سنگ‌اندازی‌های آمریکا عملا در یکقدمی نخستین توافق صلح پس از جنگ جهانی دوم قرار بگیرند. به گزارش تاس، طی سفر اخیر رئیس‌جمهوری روسیه به ژاپن، بیش از ۶۰ قرارداد مختلف میان مسکو و توکیو به ارزش بیش از 5/2 میلیارد دلار منعقد شد. این قراردادهای همکاری امضا شده در  8 بخش کلی بود که سرفصل‌های آن پیش‌تر طی سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به روسیه در ماه مه گذشته از سوی او به پوتین پیشنهاد شده بود. اما آنچه در روابط 2 طرف حتی از این قراردادهای همکاری تاریخی مهم‌تر به نظر می‌رسد، خبر توافقی بود که پوتین و آبه در نشست خبری مشترک‌شان مبنی همکاری‌های اقتصادی دوجانبه در مجمع الجزایر مورد اختلاف مرزی ژاپن و روسیه از زمان جنگ دوم جهانی اعلام کردند: جزایری که عامل تنها برخوردهای نظامی دو کشور از عصر تزاری و سپس 2 جنگ جهانی قرن بیستم به این سو محسوب می‌شود. رهبران هر دو کشور مشخصا از این توافق به عنوان عامل مهمی برای برقراری صلح نهایی با طرف مقابل یاد کردند.  خبرگزاری رسمی کیودوی ژاپن از قول کوتارو نوگامی، معاون وزیر کابینه ژاپن نوشت: «ارزش نهایی تعهدات طرف ژاپنی در بخش سرمایه‌گذاری‌ها و وام‌ها شامل قراردادها میان بخش خصوصی حدود ۳۰۰ میلیارد ین (معادل 54/2 میلیارد دلار) برآورد شده است. قرار است مشارکت 2 کشور در بخش خصوصی در جهت افزایش همکاری‌های در بخش‌های انرژی، صنایع کوچک و متوسط و همچنین توسعه صنعتی خاور دور روسیه انجام شود. 2کشور همچنین قرار است در بخش‌های های‌تک (high-Tech) شامل انرژی هسته‌ای و تبادل نیروی انسانی با یکدیگر همکاری کنند.


Page Generated in 0/0041 sec