printlogo


کد خبر: 169048تاریخ: 1395/9/29 00:00
کوتاه و گویا

موگابه 92 ساله نامزد انتخابات
کنگره حزب «زانو پی‌اف» زیمبابوه، رابرت موگابه 92 ساله را به عنوان نامزد خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2018 انتخاب کرد. این انتخاب با استقبال گسترده هزاران نفر از حامیان وی روبه‌رو شد. موگابه 36 سال است ریاست‌جمهوری زیمبابوه را بر عهده دارد. گروه‌های مخالف موگابه نتوانسته‌اند درباره انتخاب رقیبی برای وی توافق کنند. موگابه در یک سال گذشته با اعتراضاتی درباره سوء‌مدیریت اقتصاد زیمبابوه مواجه بوده است. کمبود اسکناس سبب شد دولت در اواخر ماه گذشته میلادی اسکناس‌هایی معادل اسکناس‌های دلار آمریکا را عرضه کند.

تغییرات در فرماندهان اصلی نیروهای مسلح مصر
عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر فرمان ریاست‌جمهوری برای تغییر و جابه‌جایی فرماندهان شاخه‌های اصلی نیروهای مسلح این کشور را صادر کرد. بر این اساس، ژنرال اسامه منیر محمد ربیع به‌عنوان معاون ریاست هیات کانال سوئز و سرلشکر احمد خالد حسن سعید در سمت فرماندهی نیروهای دریایی منصوب شدند. همچنین ژنرال عبدالمنعم ابراهیم بیومی التراس به عنوان مشاور رئیس‌جمهوری در امور نظامی منصوب شد. گزارشی رسمی درباره چرایی این تغییر و جابه‌جایی‌ها در پست‌های نظامی مصر منتشر نشده است.

سفر محرمانه رئیس موساد به آمریکا
رئیس موساد و یک هیات امنیتی با برنامه‌ریزی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به منظور دیدار با رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به این کشور سفر کردند. به نوشته یدیعوت آحارونوت، یوسی کوهن در این دیدار با دونالد ترامپ درباره مسائل امنیتی از جمله توافق هسته‌ای ایران، جنگ داخلی سوریه، تهدیدات امنیتی و موضوع فلسطین گفت‌وگو کرد. ران درمر، سفیر اسرائیل در آمریکا نیز در این دیدارها حضور داشت.

هلاکت مسؤول عملیات داعش
در موصل
نیروهای عراقی روز شنبه از آغاز قریب‌الوقوع مرحله دوم عملیات بازپس‌گیری شرق موصل خبر دادند و اعلام کردند از مجموع ۵۶ محله در محور شرقی
۴۰ محله آزاد شدند. منابع محلی در استان نینوا نیز از ناپدید شدن «ابو قتاده القحطانی» مسؤول مالی داعش خبر داده و تصریح کردند، وی هنگام فرار پرونده‌هایی شامل اسامی و معاملات مالی داعش را با خود برده است. گزارش‌ها از تحولات در محور غربی موصل نیز حاکی است مسؤول  عملیات گروه تروریستی داعش در پی حمله هوایی در خیابان الثقافه به هلاکت رسیده است.

49 کشته در حمله انتحاری در عدن
حمله انتحاری داعش به تجمع نظامیان وابسته به رئیس‌جمهور مستعفی یمن در عدن دست‌کم به کشته شدن 49 تن و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر منجر شده است. در پی این انفجار که روز یکشنبه به‌وقوع پیوست فرمانده امنیتی این استان از سمت خود استعفا داد. عدن که در کنترل شبه‌نظامیان وابسته به عبدربه منصورهادی و ائتلاف عربی- سعودی است، شاهد حملات تروریستی متعدد، هرج و مرج و ناامنی است و در سایه بی‌کفایتی نیروهای هادی در اداره این استان، القاعده و داعش در این منطقه قدرت گرفته‌اند.

مجازات مبارزه با داعش  در دانمارک
دولت دانمارک دختر 23 ساله ایرانی کردتبار را به خاطر مبارزه با داعش مجازات کرد. به گزارش مجله دانمارکی برلنسک، «جوانا پالانی» تبعه دانمارک که پدر و پدربزرگش از اعضای پیشمرگ بوده‌اند در سال 2014 برای جنگ با داعش به سوریه رفته و در شمال این کشور به نیروهای دفاع مردمی کرد ملحق شده و 6 ماه بعد، به عضویت نیروهای پیشمرگ درآمد اما به گفته وکیلش او در بازگشت به دانمارک با مجازات 6 ماه زندان به‌خاطر مبارزه با تروریست‌های تکفیری در سوریه روبه‌رو شده است. در همین حال داعش جایزه‌ای یک میلیون دلاری برای کشتن این دختر ایرانی‌تبار تعیین کرده است. جوانا در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌پست، گفت: «کشتن داعشی‌ها خیلی آسان است. آنها خودشان را بسادگی به کشتن می‌دهند اما سربازان سوری بسیار خوب آموزش دیده‌اند».
 


Page Generated in 0/0055 sec