printlogo


کد خبر: 169082تاریخ: 1395/9/29 00:00
تروریست‌ها با حمله به اتوبوس‌های انتقال مجروحان فوعه و کفریا توافق تبادل را نقض کردند
کارشکنی وحشیانه

حملات تروریست‌های تحت امر سعودی‌ها به شهرک‌های شیعه‌نشین فوعه و کفریا و همچنین آتش‌زدن اتوبوس‌هایی که برای تخلیه بیماران، مجروحان و سالمندان در حال ورود به این مناطق بودند، این عملیات را با وقفه مواجه کرد. از آنجا که ارتش سوریه خروج باقیمانده تروریست‌ها از حلب را مشروط به تخلیه 4 هزار تن از اهالی فوعه و کفریا کرده بود، با کارشکنی مسلحان، اتوبوس‌های سبز حامل تکفیری‌ها و خانواده‌های‌شان نیز از مدخل راموسه بازگردانده شدند. با این وجود آخرین خبرها حاکی از آن است که دولت سوریه و حامیان خارجی تروریست‌ها مبنای توافقاتی جدید را برای ادامه عملیات مبادله تروریست‌ها و شهروندان گذاشته‌اند. به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، طبق توافق صورت گرفته زیر نظر ترکیه و روسیه همراه با تایید دولت دمشق قرار بود در ازای خروج 1200 نفر از اهالی فوعه و کفریا در ریف ادلب، 1200 تکفیری مسلح از شرق حلب به سمت ادلب خارج شوند. همچنین در ازای 1200 تن دیگر از شیعیان شهرک‌های مزبور که 2 سال است تحت محاصره و زیر حملات ائتلاف تروریستی جیش‌الفتح (مورد حمایت ترکیه، عربستان و قطر) هستند نیز 1200 تروریست تحت محاصره در زبدانی در نزدیکی دمشق برای رفتن به ادلب مجوز خروج می‌گیرند. قرار بود این روند تخلیه موازی تا خروج 4 هزار سالمند، بیمار، مجروح و همراهان‌شان به اضافه خانواده شهدای فوعه و کفریا ادامه یابد. قرار بود از روز شنبه کاروانی متشکل از  ۵۰ دستگاه اتوبوس حلب را به مقصد این دو شهرک ترک کنند، پشت سر آنها نیز خودروهای وابسته به هلال احمر سوریه وارد گذرگاه اصلی شهرک فوعه شوند تا مجروحان و بیماران را منتقل کنند.  اما کارشکنی تروریست‌ها از همان آغاز مشخص شد و همان 5 اتوبوس نخست اعزامی بارها در مسافت 3 ساعته تا این دو شهرک در ایست‌های بازرسی تروریست‌ها متوقف شدند تا اینکه شنبه‌شب وارد گذرگاه اصلی به سوی مناطق شیعه‌نشین شدند و در حالی که حوالی ظهر دیروز 2 اتوبوس پیشاهنگ کاروان خودشان را به فوعه رسانده بودند، 3 اتوبوس دیگر در مدخل این شهرک هدف آرپی‌جی و شلیک تروریست‌ها قرار گرفته و به آتش کشیده شدند. گفته می‌شود یک امدادگر هلال احمر نیز در این حملات جان باخته است. همچنین شهرک‌ها بار دیگر آماج حملات خمپاره‌ای قرار گرفتند. این در حالی بود که مردم چشم انتظار در بازار فوعه تجمع کرده‌ بودند. گفته می‌شود اختلاف 2 گروه تروریستی احرارالشام (وابسته به عربستان) و جبهه النصره که فوعه و کفریا را تحت محاصره خود دارند، درباره اجرای توافق مزبور باعث شده که احرارالشام احتمالا با دستور مقامات سعودی برای بر هم زدن توافق به اتوبوس‌ها حمله کند. می‌توان گفت جا ماندن عربستان از معادلات و مذاکرات حلب، دلیل این کارشکنی بوده است.
 به گزارش تسنیم از حلب، دیروز ده‌ها دستگاه اتوبوس سبز‌رنگ که باقیمانده مسلحان را  از محله‌های شرقی شهر تازه آزاد شده  در سایه تدابیر امنیتی شدید ارتش سوریه خارج می‌کردند پس از ساعاتی از همان مسیر بازگردانده شدند، دلیل آن نیز نقض توافق از سوی تروریست‌ها یعنی خارج کردن سلاح‌های متوسط و سربازان اسیر ارتش سوریه همراه این کاروان بوده است. براساس این گزارش، روز گذشته کاروان اتوبوس‌های سبزرنگ از گذرگاه راموسه در جنوب غربی حلب گذر کرد در حالی که پشت سر آنها کامیون‌هایی مملو از گاردهای مسلح و خودروهای صلیب سرخ و همچنین نظامیان روس حرکت می‌کردند. اما ساعتی از خروج کاروان تروریست‌های اخراجی نگذشته بود که یکی از کاروان‌های مزبورکه به سمت منطقه الراشدین در شرق حلب حرکت می‌کرد در پی نقض توافق مزبور، ‌بازگردانده شد.
رسوایی بازداشت افسران ناتو در حلب
منابع نظامی درباره آخرین وضعیت اخراج تکفیری‌ها از حلب گفته‌اند که نیمی از آنها از طریق توافق به آغوش وطن بازگشته  و برخی غیرنظامیانی که تمایل داشتند به سمت خانواده‌های خود برگردند، تخلیه شدند و بقیه به ادلب فرستاده شدند. همچنین گروهی از تروریست‌ها شامل حدود 50 سرکرده گروه‌های تروریستی وابسته به کشورهایی همچون فرانسه، ‌آمریکا، عربستان سعودی و برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هم خارج شدند. این موضوع خبرهای اولیه مبنی بر بازداشت درجه‌داران ناتو در حلب توسط ارتش سوریه را تایید می‌کند. برخی رسانه‌های روس، روز شنبه فاش کرده بودند که جمعه گذشته جلسه محرمانه شورای امنیت برای  بررسی موضوع دستگیری افسران ناتو توسط نیروهای ویژه ارتش سوریه در یک پناهگاه متعلق به تروریست‌ها در شرق حلب تشکیل شده است. این یک رسوایی بزرگ برای ناتو و دولت‌های غربی و عربی و همین طور رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود که 14 افسر بازداشت شده متعلق به آنها بوده است. براساس ماده 9 اساسنامه شورای همکاری‌های نظامی آتلانتیک (ناتو)، افسران وابسته به آن حق شرکت در عملیات پوششی را ندارند اما یک بار دیگر پس از حوادث آگوست 2011 در طرابلس لیبی، ناتو در این باره رسوا می‌شود. برخی افسران دستگیرشده در صفوف تروریست‌های جبهه النصره در شرق حلب، کسانی هستند که متهم به 4 بار اقدام برای ترور اردوغان شده‌اند. اخبار این رسوایی توسط فارس شهابی، معارض خارج‌نشین سوری و اهل حلب منتشر شده است. به گفته او، دست کم 14 افسر ارشد عضو ناتو و کشورهای عربی و اسرائیل در یک پناهگاه اختصاصی این سازمان که در حلب کشف شده دستگیر شده‌اند که شامل یک آمریکایی، یک ترکیه‌ای، یک اسرائیلی، یک قطری، یک اردنی، یک مراکشی و 8 سعودی بوده‌اند. جز آنها تبعه‌های دیگری از کشورهای غربی و عربی نیز که با تروریست‌ها در حلب همکاری می‌کرده‌اند دستگیر شده‌اند. در حقیقت یکی از مهم‌ترین دلایل سروصدای تبلیغاتی سیاستمداران و رسانه‌های سلطه درباره عملیات آزادی شرق حلب، جلوگیری از رسوایی همدستی افسران ناتو، عربی و صهیونیست با تکفیری‌های جبهه فتح شام بود نه آن طور که وانمود می‌کردند، نگرانی برای جان غیرنظامیان. قرار است امروز در اجلاس مشترک روسیه و ناتو، سرنوشت افسران دستگیر شده ناتو بررسی شود، اگرچه برخی منابع می‌گویند که روس‌ها به نشانه حسن‌نیت آنها را همراه برخی سرکردگان تکفیری به ترکیه فرستاده‌اند. شورای امنیت سازمان ملل متحد دیروز همچنین درباره طرح پیشنهادی فرانسه با موضوع اعزام ناظر به حلب، رای‌گیری کرد آن هم در حالی که روسیه با اعزام ناظران غربی موافق نبود. «ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، روز جمعه به شورای امنیت گفته بود «دمشق، بیش از یک بار تاکید کرده، آماده‌ است در مذاکرات (میان دولت و معارضان) شرکت کند».


Page Generated in 0/0063 sec