printlogo


کد خبر: 169141تاریخ: 1395/9/30 00:00
نخستین کاروان از فوعه و کفریا خارج شد
مقاومت روی نوار پیروزی

سرانجام با پایمردی محور مقاومت، وحوش تکفیری محاصره‌کننده فوعه و کفریا مجبور به پذیرش شروط توافق تبادل شدند و نخستین کاروان اتوبوس‌های حامل بیماران و مجروحان این دو شهرک شیعه‌نشین پس از طی چند ساعت مسیر سخت و پرخطر از طریق گذرگاه راموسه وارد جنوب غرب حلب شدند و مورد استقبال نیروهای ارتش و مسؤولان سوری قرار گرفتند. این در حالی بود که تا عصر یکشنبه شرایط خروج شیعیان از این مناطق با توجه به حمله یکی از گروه‌های تروریستی جبهه النصره و احرارالشام به اتوبوس‌های نجات و آتش زدن 3 دستگاه از آنها و همچنین از سرگیری حملات خمپاره‌ای به 2 شهرک، بسیار بغرنج به نظر می‌رسید.  اما با هماهنگی فوری مقامات سوری از ساعت 6 صبح دیروز به وقت سوریه حدود 500 نفر از بیماران، سالخوردگان، کودکان، مجروحان و همراهانشان و خانواده‌های شهدای فوعه و کفریا واقع در حومه ادلب سوار 10 دستگاه اتوبوس شدند و به سمت حلب به حرکت درآمدند تا از آنجا به مناطق امن جبرین بروند. در ساعات بعدی روز دوشنبه نیز 10 اتوبوس دیگر حامل مردم فوعه و کفریا به همین شکل از حلقه محاصره خارج شده و به حلب رسیدند. کاروان کفریا و فوعه از حلب به منطقه‌ای به‌نام جبرین در جنوب غربی شهر می‌روند تا مسافرانش در آنجا استراحت کنند و از آنجا به حمص برده می‌شوند. البته کسانی که در دیگر استان‌ها اقوام و آشنایانی دارند نزد آنها می‌روند ولی اغلب‌شان به منطقه حسیا‌ در حمص در مرکز سوریه عزیمت می‌کنند که خانه‌های پیش‌ساخته برای آنها تدارک دیده شده است.  طبق آخرین اخبار، 14 اتوبوس دیگر نیز تا عصر دیروز در انتظار ورود به کفریا و فوعه در چارچوب عملیات تبادل بودند. سالم رسیدن آنها به حلب شرط اصلی ارتش سوریه برای صدور مجوز خروج حدود 4هزار تروریستی بود که به همراه خانواده‌هایشان سوار بر اتوبوس‌های سبز در مسیر حلب متوقف شده بودند. همزمان با آغاز این تبادل حدود 8 دستگاه اتوبوس سبز حامل تروریست‌ها از محله‌های شرقی از طریق گذرگاه الراموسه به‌ سمت منطقه الراشدین به حرکت درآمده بودند. بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل دیروز پس از تصویب قطعنامه اعزام ناظران به شرق حلب گفت: «تروریست‌ها ۲۵ اتوبوس ویژه تخلیه ساکنان حلب را به آتش کشیدند، رانندگان را به گروگان گرفته و 3 تن از آنها را کشتند». او نام این گروه تروریستی را «سرایا التوحید» زیرمجموعه جبهه‌النصره عنوان کرد و گفت این گروه با دستگاه اطلاعاتی ترکیه مرتبط است. به گزارش سوریه الان، مذاکرات سه‌جانبه ایران و روسیه با نماینده مشترک دولت ترکیه و تروریست‌ها برای خروج 4 هزار غیرنظامی از فوعه و کفریا به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه همچنان در حلب در جریان است. برگ برنده دمشق و متحدانش در این تبادل، 1500 غیرنظامی وابسته به تروریست‌ها در شهر تحت محاصره المضایا در حومه دمشق است.
کارشکنی جبهه النصره
اعتراض سرکردگان تروریستی در راه مانده به کارشکنی همپالکی‌هایشان در آتش زدن اتوبوس‌های نجات در ورودی فوعه کاملا در شبکه‌های اجتماعی تکفیری‌ها بازتاب یافت. آنها شکوه می‌کردند که چرا یکی از گروه‌ها باعث شده روند انتقال آنها از حلب به ادلب متوقف شود.  از جهت‌گیری این اعتراضات مشخص شد احتمالا خود گروه تروریستی جبهه النصره که در مذاکرات تبادل نقش داشته این کارشکنی وحشیانه را انجام داده است. دیگر گروه‌های تروریستی کوچک‌تر معتقدند پس از عبور نخستین کاروان تروریست‌های حلب حامل سرکردگان جبهه النصره به سوی ادلب و همچنین فرار برخی دانه‌درشت‌هایشان به مرزهای ترکیه، خیال آنها راحت شده و با گرفتن دستور از قطر؛ حامی مالی اصلی‌شان که از مذاکرات حلب بیرون مانده، فرمان کارشکنی به مزدورانشان داده‌اند تا بلکه اربابان بتوانند از این رهاورد امتیازی بگیرند.  برخی منابع ترک نیز فاش کرده‌اند کارشکنی‌ها از سوی جفش (نام جدید جبهه‌النصره) بوده است،
 چرا که ارتش آزاد و احرارالشام کاملا تحت فرمان آنکارا هستند. اما این موضوع نشان می‌دهد جبهه‌النصره عملا در بقیه نقاط سوریه به جز ادلب نیرویی ندارد و تمام تروریست‌هایش در آن مجتمع شده‌اند. از طرف دیگر جبهه نصرتی‌ها هم گروه مقابل یعنی احرارشام را که از سعودی‌ها، دیگر طرف بیرون مانده از گود تحولات شام فرمان می‌گیرند، متهم به کارشکنی می‌کردند. اما تا شامگاه یکشنبه زیر فشار دولت سوریه و متحدانش به حامیان خارجی تروریست‌ها، مذاکره‌کننده ارشد از تروریست‌های حلب مجبور شد تکفیری‌های مسلط بر اطراف 2 شهرک شیعه‌نشین را ملزم به تضمین امنیت مسیر عبور اتوبوس‌ها به سمت حلب کند.  ساعاتی بعد مجموعا 40 اتوبوس حامل تروریست‌ها و خانواده‌هایشان از مناطق شرقی حلب خارج شدند. در ۲۰ اتوبوس نخست، ۱۰۵۰ تروریست حضور داشتند که پس از خروج از مناطق شرقی حلب در گذرگاه الراموسه توقف کردند.  بدین ترتیب به نظر می‌رسد تمام تروریست‌های تکفیری از محله‌های شرقی اخراج شده‌اند.
نامه‌های اعتراضی سوریه به سازمان ملل
وزارت خارجه سوریه درباره استفاده گروه‌های تروریستی از کودکان در اعمال انتحاری 2 نامه خطاب به سازمان ملل و شورای امنیت ارسال کرد. به گزارش سانا، در این 2 نامه با اشاره به اقدام اخیر تروریست‌ها برای اجیر کردن یک دختربچه 8 ساله برای انجام عملیات انتحاری آمده است: حامیان گروه‌های تروریستی بر‌ خلاف ادعای‌شان ارزشی برای حفظ جان کودکان سوری قائل نیستند. دولت سوریه تأکید کرد که اینگونه اقدامات کاملاً با کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک در تضاد است و این کنوانسیون باید برخی دولت‌ها بویژه فرانسه، انگلیس، آمریکا و همپیمانان‌شان در عربستان، قطر و ترکیه را که در پی آزادسازی حلب از چنگ تروریست‌ها در حالت جنون‌آمیزی به سر می‌برند، قانع کند که حمایت خود از تروریست‌ها را فوراً متوقف کنند. روز جمعه گذشته انفجار در یکی از مراکز پلیس در دمشق پایتخت سوریه که توسط یک دختربچه و با انفجار کمربند انفجاری صورت گرفت، به کشته و زخمی شدن چند نفر منجر شد.
 

وزیر خارجه الجزایر: نظام سوریه بر تروریسم پیروز شد
وزیر خارجه الجزایر برای نخستین بار، پیروزی ارتش سوریه در حلب را پیروزی بر تروریسم دانست. براین اساس، ‌رمطان لعمامره، وزیر خارجه و همکاری بین‌المللی الجزایر، در حاشیه بنیاد صلح و امنیت در الجزایر که در شهر وهران برگزار شد، برای نخستین بار به عنوان یک مسؤول الجزایری، اقدامات گروه‌های مسلح در شهر حلب را «تروریستی» دانست. لعمامره درباره وقایع حلب گفت: دولت سوریه توانست کنترل شهر حلب را بازیابد، این در حالی است که «تبلیغاتچی‌های مغرض» رؤیای پیروزی تروریسم در حلب را در سر می‌پروراندند.  وی سپس به مقاله منتشر شده در روزنامه‌ای بلژیکی اشاره کرد که در آن آمده بود، الجزایر به سوریه بعدی تبدیل خواهد شد. لعمامره درباره این ادعا گفت: آنچه در حلب اتفاق افتاد، با آنچه در سراسر جهان اتفاق می‌افتد، غیرقابل مقایسه است و الجزایر در حال حاضر هیچ شباهتی به وضع حلب ندارد. وزیر خارجه الجزایر خاطرنشان کرد: پس از آنکه تروریسم در سوریه شکست خورد، مغرضان گمان کردند در الجزایر، مجالی برای موفقیت تروریسم وجود خواهد داشت. لعمامره تاکید کرد: الجزایر، نخستین کشور جهان بود که با تروریسم مقابله کرد و در برابر آن، به پیروزی راهبردی رسید.
 


Page Generated in 0/0145 sec