printlogo


کد خبر: 169186تاریخ: 1395/10/1 00:00
چهارگوشه

امتناع فیون از دیدار با بن‌سلمان
روزنامه فرانسوی فیگارو گزارش داد فرانسوا فیون، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 فرانسه و نخست‌وزیر پیشین این کشور، هفته گذشته در جریان سفر محمد بن‌سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی به پاریس، از دیدار با وی امتناع کرد. فرانسوا فیون در جریان رقابت‌های انتخاباتی اخیر اظهارات زیادی را در محکومیت نقش عربستان در ترویج اسلام افراطی در سراسر جهان بویژه در فرانسه بیان کرده است. فیون معتقد است فرانسه باید دیپلماسی‌ای داشته باشد که کمتر به سمت کشورهای سلطنتی خلیج‌فارس گرایش داشته باشد تا بتوانند دوباره به ایران ملحق شوند.
 
حمله به کاروان شکارچیان اماراتی در پاکستان
افراد مسلح به کاروان شاهزاده سیف بن زید آل‌نهیان که از ابوظبی برای شکار هوبره وارد پاکستان شده و در حال عبور از منطقه پنجگور در بلوچستان بود، حمله کردند. در این حمله مسلحانه 2 خودروی کاروان شکارچیان عرب بشدت آسیب دید. لشکر آزادی‌بخش بلوچستان مسؤولیت این حمله را پذیرفته است. امسال، سفر اعراب برای شکار هوبره در پاکستان، جنجال زیادی به پا کرده است. کشاورزان به علت خراب شدن محصولات خود به دلیل حضور شکارچیان عرب، تظاهرات اعتراضی برگزار کرده‌اند. 
 
اعتراف سعودی به کاربرد بمب‌های خوشه‌ای انگلیسی
سرانجام عربستان‌سعودی اعتراف کرد ائتلاف متجاوز تحت رهبری‌اش از بمب‌های خوشه‌ای ساخت بریتانیا علیه مردم یمن استفاده کرده است. به گزارش رویترز، با گذشت 20 ماه از جنایات ائتلاف سعودی در یمن که منجر به کشته و زخمی شدن هزاران غیرنظامی شده است، ریاض روز دوشنبه ادعا کرد استفاده از بمب‌های خوشه‌ای یادشده را متوقف خواهد کرد. مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا نیز در سخنانی در پارلمان این موضوع را که عربستان از بمب‌های خوشه‌ای نوع «بی‌ال 755» که در دهه 1980 از انگلیس خریده علیه یمنی‌ها استفاده کرده تایید کرد.  این در حالی است که بریتانیا یکی از امضاکنندگان کنوانسیون بین‌المللی منع استفاده از مهمات و تسلیحات خوشه‌ای است اما حال لندن پس از گزارش ماه مه ‌عفو بین‌الملل درباره استفاده عربستان‌سعودی از بمب‌های خوشه‌ای انگلیسی در یمن، تحت فشار افکار عمومی قرار گرفته است. 
 
 
آیا روسیه استقلال‌طلبان ثروتمندترین ایالت آمریکا را به رسمیت می‌شناسد؟
نخستین سفارت کالیفرنیای مستقل
کشور مستقل کالیفرنیا نخستین سفارتخانه خود را در مسکو، پایتخت روسیه افتتاح کرد و بدین‌ترتیب چشم‌انداز فروپاشی ایالات متفرقه‌ای که با عنوان نظام آمریکایی شناخته می‌شوند وارد مرحله‌ای نوین شد. به گزارش راشاتودی، جنبش «آری کالیفرنیا» که یک گروه خواهان استقلال کالیفرنیا از ایالات متحده آمریکاست، در همان روزی که سفیر روسیه در آنکارا ترور شد، نشست گشایش سفارتخانه کالیفرنیا را در مسکو برگزار کرد. جنبش استقلال کالیفرنیا با همکاری یک گروه روس موسوم به «جنبش بین‌المللی ضدجهانی شدن» اقدام به این کار کرده است. هنوز مشخص نیست دولت مسکو چه موضع رسمی در این‌باره اتخاذ خواهد کرد. این مرکز که موسسان به آن نام سفارت داده‌اند، نخستین نمایندگی مستقل کالیفرنیا در جهان محسوب می‌شود. جنبش استقلال کالیفرنیا، نخستین‌بار حدود یک ماه و نیم پیش در جریان اعتراضات وسیع مردم آمریکا به انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده اعلام موجودیت کرد. «لوئیز مارینلی» رئیس جنبش استقلال‌طلبانه «آری کالیفرنیا» در آمریکا که از ماه سپتامبر گذشته در روسیه ساکن شده، رأسا برای جدایی این ایالت و استقلال آن تلاش می‌کند اما بسیاری از شخصیت‌های سرشناس ثروتمندترین و پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا با این جنبش اعلام همبستگی کرده‌اند. بویژه چهره‌های پیشرو سیلیکون ولی یا بازار اول فناوری‌های پیشرفته در سانفرانسیسکو جزو مدعیان استقلال کالیفرنیا هستند. آنها اعلام کرده‌اند که سال آینده میلادی همه‌پرسی استقلال کالیفرنیا را برگزار خواهند کرد. در سال‌های اخیر، تنها ایالت تگزاس بوده که اقدام به برگزاری همه‌پرسی برای استقلال از ایالات متحده کرده است.
 

Page Generated in 0/0055 sec