printlogo


کد خبر: 169259تاریخ: 1395/10/2 00:00
حمایت باورنکردنی رسانه‌های آمریکایی از ترور سفیر روسیه
جیش‌الفتح: ترور کار ما بود
آمریکا: کار ما نبود

با آنکه ائتلاف تروریستی جیش‌الفتح در سوریه، مسؤولیت ترور سفیر روسیه در آنکارا را پذیرفت و وزیر خارجه ترکیه نیز آن را مستقیما به گردن گولنی‌ها و تلویحا به گردن آمریکایی‌ها انداخت، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد مسکو عجله‌ای برای قضاوت زودهنگام درباره عوامل اصلی ترور ندارد. در حقیقت روسیه به دنبال سرنخ‌هایی است که به دست‌های پشت‌پرده ترور در سطوحی بالاتر و احتمالا جایی در آمریکا برسد.  دیمیتری پسکوف در نخستین نشست مطبوعاتی در کاخ ریاست‌جمهوری روسیه پس از حادثه روز دوشنبه گفت: «هنوز خیلی زود است درباره عامل اصلی ترور کارلوف اظهارنظر کنیم. در این‌باره نباید برای هرگونه جمع‌بندی و نتیجه‌گیری عجله کرد و همان‌طور که رئیس‌جمهور ما نیز گفته است، باید منتظر نتایج تحقیقات باشیم تا ببینیم چه کسی عامل اصلی قتل سفیر ما بوده است». به نوشته الحدث‌نیوز، ائتلاف جیش‌الفتح با محوریت جبهه‌النصره(تحت فرمان ترکیه و قطر) که دستش به خون هزاران سوری آغشته است، در بیانیه‌ای ادعا کرد ترور سفیر روسیه، انتقام خون زنان، کودکان و کهنسالان حلب و مسلمان جهان بوده و بدین شکل مسؤولیت آن را پذیرفت.
از طرف دیگر مولود چاوش‌اوغلو طبق روال معمول در آنکارا، اگرچه می‌خواست تقصیر ترور آندری کارلوف 62 ساله را به گردن شبکه گولن بیندازد اما در عین حال انگشت اتهام او به سوی مخالف خارج‌نشین حکومت ترکیه در پنسیلوانیای آمریکا، در همان جهت کاخ سفید را هم نشان می‌داد. وزیر خارجه ترکیه روز سه‎‏شنبه به جان کری، همتای آمریکای‌اش گفته بود آنکارا و مسکو بر این باورند که پیروان  گولن عامل قتل آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه هستند. در مقابل کری هم گفت آمریکا حاضر است برای بررسی عوامل ترور با روسیه و ترکیه همکاری کند.
در همین حال برخی رسانه‌های آمریکایی و عربی که مشخصا در ماه‌های گذشته از تروریست‌های حلب حمایت می‌کردند، به شکلی باورنکردنی با مشروع جلوه دادن ترور سفیر روسیه، ناخواسته سرنخ‌هایی جدید از عوامل پشت‌پرده آن به افکار عمومی دادند. روزنامه «نیویورک ‌دیلی‌نیوز» در حمایت از این ترور نوشت: «کارلوف به عنوان نماینده پوتین در سوریه نمایی عمومی از جرائم جنگی این دیکتاتور در سرتاسر جهان و ظلم و ستمش در داخل روسیه بود».
همچنین برخی مفسران شبکه‌های آمریکایی مثل سی‌ان‌ان در حمایت علنی از تروریسم در برنامه‌های زنده، ترور سفیر روسیه را حق طبیعی مبارزان حلب(!) توصیف کردند. سردبیر خبری ارشد شبکه الجزیره نیز در حساب توئیتر خود رسما افسر تروریست ترک را ستوده است. چنین واکنش‌هایی باعث شد بلافاصله آمریکا و متحدانش به عنوان طرف‌هایی که بیش از سایرین از ترور کارلوف و خدشه‌دار شدن روابط ترکیه و مسکو سود می‌برند، مورد ظن افکار عمومی قرار بگیرند. طبیعتا زیرسوال رفتن نقش آمریکا در ترور کارلوف، واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایالات‎ متحده را در پی داشت. جان کربی بلافاصله یک نشست مطبوعاتی ترتیب داده و در کمال تعجب تأکید کرد آمریکا هیچ دخالتی در ترور روز دوشنبه سفیر روسیه در آنکارا نداشته است. او همچنین اتهامات مطرح‌ شده از سوی وزیر خارجه ترکیه علیه آمریکا به دلیل حضور فتح‌الله گولن در ایالات ‌متحده را مضحک خواند. کربی گفت: «وزیر خارجه آمریکا در گفت‎وگوی خود با وزیر خارجه ترکیه نگرانی‎های خود را درباره برخی لفاظی‎هایی که در  ترکیه در ارتباط با مداخله آمریکا در ترور سفیر روسیه به دلیل حضور آقای گولن در ایالات‌ متحده شنیده می‌شود، ابراز کرد. نکته عجیب آنکه تاکنون هیچ یک از مقامات غربی و عربی، پس از حادثه ترور سفیر روسیه حاضر نشده‌اند مستقیما با همتایان روس خود تماس گرفته و تسلیت بگویند.
آلتین‌تاش، محافظ اردوغان
با افشاگری روزنامه حریت درباره ارتباط افسر تروریست پلیس ضدشورش ترکیه با تیم حفاظت رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور بار دیگر نگاه‌ها در مساله ترور سفیر روسیه در آنکارا متوجه کاخ آق‌سرای شده است. این روزنامه با وجود همه سانسورها و نظارت‌هایی که طی ماه‌های اخیر توسط دولت ترکیه بر رسانه‌های اصلی کشور اعمال می‌شود، گزارش داد «مولود مرت آلتین‌تاش» قاتل سفیر روسیه، ۸ بار محافظ اردوغان بوده است. این افسر 22 ساله دوشنبه گذشته «آندری کارلوف» را که از 3 سال پیش سفیر روسیه در ترکیه محسوب می‌شد، در حالی در نمایشگاه عکس «روسیه از نگاه ترک‌ها»  با شلیک گلوله از پشت هدف قرار داد که نقش محافظ او  را برعهده داشت. به نوشته حریت، آلتین‌تاش بعد از محافظان شخصی اردوغان، جزو حلقه دوم کادر امنیتی ریاست‌جمهوری ترکیه بود. افشای این موضوع در کنار عکس‌های متعددی که از او در کنار اردوغان یا در جلسات حزب حاکم عدالت و توسعه منتشر شده است، ثابت می‌کند تکفیری‌ها و عوامل گروه‌های تروریستی فعال در منطقه تا چه حد بر سامانه امنیتی این کشور کنترل دارند که نشان‌دهنده ضعف کامل حکومت ترکیه در تامین امنیت است. در همین رابطه روز سه‌شنبه تیم تحقیق روسیه برای یافتن سرنخ‌هایی درباره عوامل پشت‌پرده ترور کارلوف وارد آنکارا شد. مقامات ارشد ترک نیز همانند همتایان روس خود حمله به کارلوف را اقدامی «کاملاً حرفه‌ای» خوانده‌اند که نمی‌تواند کار تنها یک فرد باشد و از پیش ‌برنامه‌ریزی‌شده بوده است. این در حالی بود که مقامات آنکارا در برخورد نخست با ترور اخیر قصد داشتند دوباره همه چیز را به گردن مخالف خارج‌نشین اردوغان یعنی فتح‌الله گولن بیندازند، آن هم بدون در نظر گرفتن نقش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا که او را تحت پوشش گرفته‌اند.  در همین راستا، پلیس ترکیه تاکنون 6 نفر را در ارتباط با این حادثه بازداشت کرده است که البته به نظر نمی‌رسد اقدامی موثر باشد، چرا که این 6 نفر شامل مادر، خواهر، پدر و 2 نفر دیگر از بستگان آلتین تاش هستند و  همچنین زنی که احتمالا نقش همسر او را داشته است. کارلوف در مصاحبه‌های خود گفته بود هیچگاه از محافظ یا خودروی زرهی برای حضور در محافل و خارج از محل کار و زندگی خود استفاده نمی‌کند.

تابلوی ترور از زبان عکاس
عکاسی که مشهورترین قاب‌های نمای بسته را از ضارب سفیر روسیه در یک گالری در مرکز آنکارا ثبت کرد(عکس بالا)، آن لحظات وحشتناک را این بار با کلمات توصیف کرد. برهان اوزبیلیچ، عکاس ترک خبرگزاری آسوشیتدپرس، در لحظات پیش از هدف قرار گرفتن آندری کارلوف در حال سخنرانی پشت تریبون نمایشگاه عکاسی «از کالینینگراد تا کامچاتکا: روسیه از نگاه ترک‌ها» تا هنگامی که آلتین‌تاش، افسر پلیس ترکیه و ضارب او پس از 8 شلیک بالای پیکر سفیر روس حاضر شد و شعارهای خود را به عربی و ترکی سر داد، نزدیک‌ترین ثبت‌کننده این وقایع محسوب می‌شد. جالب اینکه اوزبیلیچ به‌طور تقریبا تصادفی در این محل حاضر شده بود، چرا که در سر راه محل کارش تا خانه قرار داشت. این عکاس باتجربه می‌گوید که از وقتی آلتین‌تاش کلتش را درآورد متوجه او شد اما در حالی که حاضران در سالن با جیغ و داد فرار می‌کردند او به پشت ستونی در سمت چپ خود خزید و کماکان به عکاسی از صحنه ترور ادامه داد. او تعریف می‌کند که چطور ضارب پس از زدن کارلوف از پشت‌سر بالای سر او چرخ می‌زد و در حین فریاد زدن به تابلوهای روی دیوار مشت می‌زد. اما با آنکه آقای عکاس در این لحظات دچار وحشت بی‌حد و وصفی شده بود، اوج حیرت خود را زمانی توصیف می‌کند که به دفتر کار برمی‌گردد تا عکس‌ها را ویرایش کند: «شوکه شدم وقتی دیدم که ضارب پیش از شلیک درست پشت‌سر سفیر ایستاده بود، مثل یک دوست یا محافظ!»
 


Page Generated in 0/0255 sec