printlogo


کد خبر: 169348تاریخ: 1395/10/5 00:00
با وجود هماهنگی‌های قبلی، در کمیسیون امنیت ملی را قفل کردند تا نمایندگان و خبرنگاران فایل صوتی اعترافات ظریف را نشنوند
نوار غیر مجاز!

گروه سیاسی: روز گذشته خبرنگاران تعدادی از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و همچنین 20 نماینده مجلس به دعوت جواد کریمی‌قدوسی در مجلس حاضر شده و به سمت محل برگزاری جلسات کمیسیون امنیت ملی حرکت کردند تا فایل صوتی اظهارات مهم محمدجواد ظریف در جلسه 29 آذر در کمیسیون امنیت ملی را بشنوند. این دعوت از سوی جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی صورت گرفت و دلیل آن از یک‌سو محتوای بسیار مهم و تاثیرگذار اظهارات ظریف در اعتراف به اشتباهاتش در برجام و اعتماد به آمریکایی‌ها و از سوی دیگر انکار وزارت امور خارجه و حامیان دولت و اصلاح‌طلبان درباره این اعترافات بود.
ظریف در جلسه مذکور کمیسیون امنیت ملی صراحتا گفت اعتمادش به جان کری درباره عدم تمدید تحریم‌های ISA علیه ایران اشتباه بود. او همچنین گفت: «اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم». ظریف با اشاره به اعتمادش به قول جان کری و ارنست مونیز که در مذاکرات منتهی به برجام به او گفته بودند مانع اجرای تحریم‌های داماتو خواهند شد، گفت: «اعتراف می‌کنم اشتباه کردم».
رئوس این اعترافات بسیار مهم ظریف که به معنای سوت پایان جریان تسامح با آمریکا در ایران است، از سوی کریمی‌قدوسی منتشر و باعث عصبانیت و رفتارهای نامتعادل وزارت امور خارجه و حامیان دولت شد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ابتدا با ادبیاتی توهین‌آمیز این اظهارات منتسب به ظریف را بشدت تکذیب کرد و گفت کذب محض است. رحیمی، نماینده اصلاح‌طلب کمیسیون امنیت ملی نیز گفت او در جلسه بوده و ظریف اصلا چنین اعترافاتی نداشته است. روزنامه‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت نیز با انتشار اخبار و گزارشاتی توهین‌آمیز خطاب به کریمی‌قدوسی، مدعی شدند ظریف در کمیسیون امنیت ملی اصلا چنین اعترافاتی نداشته است.
با این حال اما دعوت کریمی‌قدوسی از چند نماینده برای شنیدن اظهارات ظریف و همین‌طور تایید اظهارات منتسب به ظریف از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تا حدود زیادی ماجرا را فاش کرد و مشخص شد ظریف این اعترافات را داشته است. با این حال کریمی‌قدوسی برای آنکه این ماجرا کاملا آشکار شود از 20 نماینده مجلس و خبرنگاران رسانه‌های اصلی کشور دعوت کرد تا دیروز (شنبه) در کمیسیون امنیت ملی حاضر شوند و  نوار اظهارات محمدجواد ظریف در این کمیسیون در جلسه 29 آذر را بشنوند. با این حال با وجود هماهنگی‌های قبلی کریمی‌قدوسی با علاءالدین بروجردی برای برگزاری این جلسه استماع اما دیروز ساعت 12:30 نمایندگان و خبرنگاران با در قفل شده کمیسیون امنیت ملی مواجه شدند. دری که براساس گفته‌های نمایندگان هر روز در آن ساعت باز بوده است. تماس‌های مکرر کریمی‌قدوسی با بروجردی نیز بی‌ثمر بود و بروجردی جواب تلفن‌های کریمی‌قدوسی را نداد تا مانع آن شود که نوار اظهارات ظریف برای نمایندگان و خبرنگاران منتشر شود. بروجردی که البته یک‌بار و در جریان گزارش نهایی کمیسیون برجام، به همراه چند نماینده حامی فتنه در اقدامی غیراخلاقی بیانیه‌ای صادر و گزارش کارشناسی کمیسیون برجام را زیر سوال برده بود تا نشان دهد تمام‌قد حامی محتوای برجام و جزئیات توافقات هسته‌ای است، روز جمعه با خبرگزاری صداوسیما نیز مصاحبه کرد و گفت ظریف مایل نبوده است متن اظهاراتش منتشر شود.
از سوی دیگر متن اظهارات ظریف در کمیسیون امنیت ملی- منهای برخی اظهارات فنی او که ضرورتی برای انتشار آن وجود ندارد-  توسط کریمی‌قدوسی پیاده شده است. او این متن را در اختیار رئیس مجلس قرار داده است. نمایندگان مجلس نیز در حال امضای بیانیه‌ای هستند که از رئیس مجلس می‌خواهد اجازه دهد متن اعترافات ظریف درباره اشتباهش به اعتماد به آمریکایی‌ها در برجام در اختیار نمایندگان قرار گیرد.
کریمی‌قدوسی: دستور داده‌اند در را قفل کنند
برنامه دعوت کریمی‌قدوسی از نمایندگان و اهالی رسانه برای استماع اظهارات ظریف در کمیسیون امنیت ملی صبح دیروز در مجلس برگزار شد و ابتدا کریمی‌قدوسی در نشست با خبرنگاران درباره ضرورت این اقدام مطالبی را مطرح کرد. پس از نشست، کریمی‌قدوسی به همراه تعدادی از نمایندگان و خبرنگاران به سمت محل کمیسیون امنیت ملی حرکت کردند که در کمال ناباوری با در قفل شده این کمیسیون مواجه شدند. کریمی‌قدوسی سپس تماس‌هایی با علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و از حامیان برجام گرفت. او 5 بار با بروجردی تماس گرفت اما بروجردی پاسخ او را نداد. کریمی‌قدوسی سپس در جمع نمایندگان و اهالی رسانه با اشاره به تلاش‌های خود برای اینکه نوار اعترافات ظریف در اختیار خبرنگاران قرار گیرد، گفت: در پیگیری‌ها به من پاسخ داده شد فعلاً نوار را نمی‌توانیم در اختیار خبرنگاران قرار دهیم که من گفتم پس فعلا متن آن را پیاده کرده و به آنها بدهیم. وی ادامه داد: بنده صبح با رئیس کمیسیون و هیأت رئیسه هماهنگ کردم که عده‌ای از خبرنگاران و 20 نفر از نمایندگان جهت استماع سخنان ظریف به کمیسیون بیایند و این موضوع هماهنگ شده بود و در این ساعت همیشه در این اتاق باز بوده است. کریمی‌قدوسی گفت: تقریباً نیم ساعت است ما پشت این در ایستاده‌ایم و کسی هم به تلفن جواب نمی‌دهد. وی با تاکید بر اینکه سخنان ظریف غیرطبقه‌بندی بوده و مسائل مطرح شده در آن  کاملاً عادی است، خاطرنشان کرد: آن بخشی را که احتمال دارد محرمانه باشد حذف می‌کنیم و من هم در جمع‌بندی خود نمی‌آورم. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: حتماً مردم باید محتوای سخنان ظریف را بدانند و رسانه ملی هم باید این بخش از  نوار را با دعوت خود آقای ظریف پخش کند و خودشان توضیح دهند که چرا در اعتماد به جان کری، وزیر خارجه آمریکا اشتباه کردند و از این به بعد چه باید کرد. وی اظهار داشت: این خواسته‌ای بجا بوده و جزو وظایف ما است. براساس قانون و آیین‌نامه حق داریم درباره مذاکرات کمیسیون مصاحبه کنیم؛ این عین متن آیین‌نامه داخلی است. کریمی‌قدوسی گفت: مصونیت به نمایندگان 2 جا در قانون داده شده است؛ یکی در صحن علنی و دوم مطرح کردن محتوای کمیسیون‌ها در گفت‌وگو با رسانه‌ها. وی خاطرنشان کرد: هدف ما حمایت و نیز حفظ و بقای دستاوردهای عظیم و افزایش وحدت ملی است و جای نگرانی ندارد؛ این نوار حتما باید پخش شود، الان من همه محتوای آن را پخش کردم و تا فردا [امروز] صبح عین متن نوار را که پیاده کردم، منتشر می‌کنم. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه طبق آیین‌نامه، اکنون رئیس کمیسیون امنیت ملی باید اینجا باشد ولی حضور ندارد، گفت: ایشان تلفن خود را جواب نمی‌دهد و ظاهرا به ایشان دستور دادند که در کمیسیون را ببندند. انگار ترسیده‌اند و نخواسته‌اند این نوار پخش شود.
نمایندگان به لاریجانی: نوار را پخش کنید
دوستان محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی مانع آن شدند تا خبرنگاران نوار اظهارات او در جلسه 29 آذر در این کمیسیون را بشنوند. نوار اظهارات ظریف فعلا برای اهالی رسانه و افکار عمومی غیرمجاز تشخیص داده شده است. با این حال اما کریمی قدوسی خود اقدام به پیاده کردن بخش‌های مهمی از اظهارات ظریف کرده است. متن او پیاده شده و در انتظار آن است تا اگر رئیس مجلس اجازه دهد در اختیار تمام نمایندگان مجلس قرار گیرد. از سوی دیگر تعدادی از نمایندگان در حال امضای درخواستی هستند که از رئیس مجلس می‌خواهد اجازه دهد متن اظهارات ظریف بین نمایندگان مجلس توزیع شود.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در این‌باره به فارس گفت: نمایندگان با جمع‌آوری امضا طی درخواستی از رئیس مجلس می‌خواهند فایل صوتی و متن مشروح مذاکرات جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر امور خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای را منتشر کنند. وی افزود: این تصمیم پس از مواجه شدن نمایندگان و خبرنگاران با در بسته کمیسیون امنیت ملی که بنا بود فایل صوتی مذکور با حضور خبرنگاران و تعدادی از نمایندگان در آنجا پخش شود اتخاذ شد.
اکبر رنجبرزاده، عضو هیات‌رئیسه مجلس نیز از احتمال انتشار مشروح سخنان ظریف در کمیسیون امنیت ملی درباره برجام، در صورت موافقت هیات‌رئیسه مجلس خبر داد. رنجبرزاده به مهر گفت: وقتی خود آقای ظریف با شهامت می‌گوید نباید اعتماد می‌شد و اشتباه صورت گرفته است و مسیر طی شده قابل دفاع نبوده، این از سلامت نفس ایشان است و ما نیز باید این اظهارات را به یک محور وحدت و انسجام برای مقابله با عهدشکنی آمریکا تبدیل کنیم. رنجبرزاده در پاسخ به این سوال که پس از ارائه گزارش بازبینی فایل جلسه کمیسیون امنیت ملی به لاریجانی، نظر وی راجع به این مسائل چه بوده است، تصریح کرد: من جمع‌بندی ایشان را هنوز دریافت نکرده‌ام، اما امیدواریم همه دست‌اندرکاران با صراحت و صداقت و سلامت نتیجه اقدامات خودشان را به مردم بگویند؛ همانطور که آقای ظریف نیز این کار را کرد.
اول تکذیب کرد، حالا تقصیر دولت قبل است!
رفتار دولتی‌ها و حامیان دولت در ماجرای انتشار بخش‌هایی از اعترافات ظریف در کمیسیون امنیت ملی نه مودبانه بود و نه در مسیر درستی و روشنگری. غیر از رسانه‌هایی که حالا خود معترف هستند سیاست‌شان وارونه‌نمایی واقعیات برجام در افکار عمومی بوده است، وزارت امور خارجه نیز روایت صادقانه‌ای در قبال این ماجرا نداشت.
بهرام قاسمی، سخنگوی جنجالی وزارت امور خارجه که چندی پیش توهین زشتی به منتقدان عملکرد ضعیف ظریف در مذاکرات هسته‌ای کرده بود، ابتدا رسما اعترافات ظریف را تکذیب کرد و کریمی‌قدوسی را با ادبیاتی غیرمحترمانه مورد خطاب قرار داد. او گفت اظهارات منتسب به ظریف کذب محض است. با این حال اما به مرور و با مشخص شدن واقعیات ماجرا، او از موضع تکذیب به موضع توجیه نزول کرد و البته در اقدامی خنده‌دار، دلیل اعترافات ظریف را رفتار دولت سابق دانست! سخنگوی وزارت امور خارجه در تازه‌ترین موضع خود درباره اعترافات ظریف تصریح کرد: آنچه وزیر محترم امور خارجه در جلسه محرمانه با اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان کردند نه متضمن اشتباه در مذاکره و نه موضوع برجام بوده است بلکه بیان  موضعی در موردی مشخص بود که از قضا همین منتقدان از آن موضع اتخاذشده بسیار خرسند شدند و آن را در راستای اهداف کارشکنانه و غیرمنصفانه خود یافتند. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: وزارت امور خارجه در صورت نیاز بی‌تردید شهامت پذیرش هرگونه اشتباه احتمالی خود را خواهد داشت اما شاید اشتباه این بود که پیرامون شرایطی که پیش از شروع مذاکرات، در اثر سیاست‌های غلط قبلی بر کشور تحمیل شده بود به اندازه کافی صحبت نشد و در یک سال گذشته سکوت شد و پاسخ شبهات داده نشد چون برای  وزارت امور خارجه قطعا حفظ منافع ملی یک اصل قطعی و خدشه‌ناپذیر بود و همچنان به عنوان یک خط قرمز باقی خواهد ماند. جای تاسف است که برخی برای رسیدن به اهداف زودگذر و اغراض و منافع شخصی با خیانت در امانت و وارونه جلوه دادن واقعیات، منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران را به خطر می‌اندازند.
 


Page Generated in 0/0073 sec