printlogo


کد خبر: 169355تاریخ: 1395/10/5 00:00
چرا دولت جزئیات آمار شگفت‌انگیز رشد اقتصادی را اعلام نمی‌کند؟
آماری که فقط دولتی‌ها احساس می‌کنند!

گروه اقتصادی: دولت با گذشت چند روز از اعلام نرخ رشد 7/4درصدی به طرز مشکوکی از انتشار جزئیات رشد اقتصادی خودداری می‌کند. به گزارش «وطن‌امروز» در آمار رشد اقتصادی شاخص‌های بسیاری دخیل هستند و معمولا نهادهایی که آمار را اعلام می‌کنند با بیان جزئیات آمار مشخص می‌کنند که مثلا کدام شاخص اقتصاد قوی‌تر بوده و کدام شاخص‌ها ضعیف‌تر هستند اما چندین روز بعد از اعلام نرخ رشد اقتصادی هنوز دولت جزئیات آمار را اعلام نکرده و این مساله بی‌سابقه بوده است. تاخیر در اعلام جزئیات آمار رشد اقتصاد شائبه‌های بسیاری را به وجود می‌آورد و قطعا تداوم این امر به زیان مسؤولانی خواهد بود که بر صحت آمار رشد اقتصادی پافشاری می‌کنند. نمایندگان مجلس و کارشناسان آمارهای رشد اقتصادی را غیر واقعی و باور آن را از سوی خود و مردم دشوار می‌دانند.  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خانه ملت درباره اعلام رشد اقتصادی 4/7 درصد از سوی رئیس‌جمهور و تایید این آمار از سوی بانک مرکزی گفت: من نمی‌دانم این آمار چگونه و از چه ماخذی استخراج و اعلام شده است که اگر براساس آمار بانک مرکزی بوده باید مبنای آن نیز مشخص شود که چه شاخص‌هایی منجر به این رشد شده است. محمود بهمنی با بیان اینکه ممکن است این رشد اقتصادی مربوط به جهش ناگهانی قیمت نفت بوده است، افزود: در غیر این صورت رشد اقتصادی،دفعتا ممکن نیست. رئیس‌کل سابق بانک مرکزی درباره آمار اعلام شده از سوی سخنگوی دولت مبنی اینکه رشد اقتصادی در 3 ماه دوم سال جاری با احتساب قیمت نفت، 8/2 درصد و بدون آن، 6 درصد بوده است، ادامه داد: این آمار با آمار 4/7 درصدی مغایر است، اگرچه خوشبختانه قیمت نفت افزایش پیدا کرده و میزان صادرات نیز بالا رفته و می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند ولی ما باید میزان رشد اقتصادی را در بخش کشاورزی و صنعت مشاهده کنیم، چراکه این حوزه است که در کشور ایجاد اشتغال می‌کند و دارای اهمیت است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رشد قیمت نفت خوب است ولی این رشد قیمت، مشکل اساسی ما را حل نمی‌کند و نمی‌توانیم تنها روی آن حساب کنیم؛ بلکه ما اگر بتوانیم رشد اقتصادی بخش کشاورزی، صنعت و صادرات خود را بالا ببریم می‌توان گفت به رشد اقتصادی دست یافته‌ایم.
رشد اقتصادی که مردم احساس می‌کنند، با آمار 7/4 درصدی متفاوت است
سیدحسن حسینی‌شاهرودی، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی  نیز گفت: اعلام رشد 4/7 درصدی اغراق‌آمیز است البته شاید با ورود پول‌های ناشی از فروش نفت چنین اتفاقی رخ داده باشد. در 6 ماه نخست سال جاری فروش نفت از مرز 2 میلیون بشکه گذشت، در حالی که سال گذشته کمتر از یک میلیون بشکه در روز بود و ممکن است با فروش نفت و تزریق پول به بازار این رشد ایجاد شده باشد اما رشد حاصل از تولید نبوده و حاصل از درآمد نفت است. نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دلایل رشد باید تفکیک شده و شفاف‌سازی شود، افزود: درحوزه صنعت و تولید رشدی مشاهده نشده و اتفاق خاصی نیفتاده است و این آمار رشد ناشی از بازگشت پول‌های نفتی است و رشدی که مردم احساس می‌کنند، با آمارهای اعلامی متفاوت است.
حسینی شاهرودی با اشاره به اینکه افزایش رشد و کاهش نرخ بیکاری در کف جامعه مشاهده نشده است، ادامه داد:نرخ بیکاری نباید تامین حداقل‌های معیشت یک شهروند باشد، بلکه اگر نرخ را پایین اعلام می‌کنند، مبنای کارکرد 2 ساعت در هفته را ملاک عمل قرار می‌دهند. وی یادآور شد: این 2 ساعت کار حداقل‌های نیاز یک شهروند را نمی‌تواند تامین کند و نمی‌تواند معیار صحیح و درستی برای کاهش نرخ بیکاری باشد. حسینی‌شاهرودی با تاکید بر اینکه برای افزایش نرخ رشد باید مشکلات تولید و فرآیند تولید اصلاح شود، یادآور شد: گره کار در دست صنعت و تولید داخلی است و اگر مقرر شده اقتصاد کشور پویا شود، باید توجه به سمت داخل بیشتر شده و موانع تولید رفع شود، هرچند برای رفع موانع تولید کارگروه تشکیل شده اما این رفع موانع موقتی است. وی افزود: گاهی ممکن است موانع بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای تولید رفع شود اما تعداد موانع تولید زیاد است که باید روی آنها همت شود و هیات دولت باید در مقررات، قوانین، آیین‌نامه‌ها و رویه‌ها ورود پیدا کرده و ساختار آنها را اصلاح کند.
کاهش وابستگی به نفت رشد اقتصادی پایدار را به دنبال دارد
جهانبخش محبی‌نیا، نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس  نیز درباره این آمار گفت: متاسفانه یکی از ایرادات اساسی اقتصاد ما در یکصد سال اخیر چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی این بوده که رشد اقتصادی ما نوعی رابطه خطی با نفت پیدا کرده است و ما همواره تحت تاثیر این پیوند بوده‌ایم. نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وابستگی و پیوند بودجه کشور به نفت، پیوندی معقول و اقتصادی نیست و به همین دلیل  است که دولت‌های ما را در دنیا به عنوان دولتی رانتیر معرفی می‌کنند. نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس با بیان اینکه اگر بخواهیم به رشد اقتصادی پایدار و مطمئن دست پیدا کنیم حتما باید وابستگی نظام مالی و بودجه به نفت را کاهش دهیم، خاطرنشان کرد: به نسبت این کاهش باید وجوه پایدار درآمدی پیدا کنیم تا بتواند تمام شاخص‌ها از جمله ارزش پول ملی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. معصومه آقاپورعلیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز درباره این آمار گفت: رشد اقتصادی ما تازه پس از این همه تلاش در 3 سال اخیر از منفی به مثبت تبدیل شده و عدد اعلام شده آمار مقایسه‌ای است. آقاپورعلیشاهی با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی با اشتغال متفاوت است و به دلیل حاکم بودن شرایط رکود، با افزایش نرخ بیکاری مواجه هستیم، افزود: متاسفانه ما حتی نمی‌توانیم جایگاهی برای شغل‌های جدید ایجاد کنیم  و اگر بتوانیم همین شغل‌های ایجاد شده موجود را نیز حفظ کنیم، کار بزرگی انجام داده‌ایم. این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: باید در کنار تولید سهم بازار را نیز لحاظ کرد و سهم بازار چیزی جز صادرات به کشورهای همسایه و دنیا نیست که بحمدالله نخستین گام در این زمینه با برجام برداشته شد و مابقی راه نیز تلاش مردم و بخش خصوصی را می‌طلبد که فرصت‌سازی کنیم. وی ادامه داد: در حال حاضر این شرایط از بابت امنیت برای سرمایه‌گذاری و کیفیت کالا  در کشور مهیاست، بویژه کیفیت در صنایع غذایی روز به روز بالا می‌رود و با رقابتی که در بخش خصوصی به‌وجود آمده  درحال حاضر با کشورهایی همچون ترکیه و کشورهای اطراف‌مان رقابت می‌کنیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مثلا در استان آذربایجان‌شرقی و در بخش شیرینی و شکلات کاملا در به دست آوردن سهم بازار کشورهای همسایه رقیب جدی هستیم که امیدواریم بتوانیم از یارانه و تسهیلات گمرکی استفاده کرده و سهم صادرات کالاهای غیرنفتی خود را نیز افزایش دهیم، چرا که باید کم‌کم با درآمد حاصل از نفت خداحافظی کنیم.


Page Generated in 0/0067 sec