printlogo


کد خبر: 169361تاریخ: 1395/10/5 00:00
پسابرجام

فشار ناشی از ناکامی‌ها موجب عصبانیت دولتمردان شده است
کارشناس مسائل سیاسی فشار ناشی از ناکامی‌ها‌ را علت عصبانیت دولت روحانی و برخورد تند با منتقدان دانست. شهریار زرشناس در گفت‌وگو با نسیم، درباره دستور روحانی پس از نقض برجام گفت: شکست رویکرد دولت آنچنان آشکار شده و نگرانی از ریزش رأی و کاهش اقبال عمومی آنچنان جدی است که دولت مجبور شده حرکت‌هایی را انجام ‌دهد تا بتواند وضعیت بحرانی را مدیریت کند و در انتخابات آینده نتیجه بگیرد. وی با بیان اینکه الان دیگر چه کسی است که نداند برجام شکست خورده یا آمریکا به وعده‌هایش عمل نکرده است، گفت: چه کسی است نداند تمام شعارهایی که درباره چرخیدن سانتریفیوژها و چرخیدن چرخ زندگی مردم داده شده بود همه وعده‌هایی بی‌پایه‌ بوده است؟ کارشناس مسائل سیاسی افزود: فشار ناشی از این ناکامی‌ها خیلی اوقات موجب عصبانیت می‌شود و این عصبانیت خودش را نشان می‌دهد که ما اکنون به وضوح آن را می‌بینیم؛ وقتی شما می‌گویید منتقدان من بی‌سواد و بی‌شناسنامه هستند یا می‌گویید به جهنم بروند یا بلرزند نشانه عصبانیت است و این عصبانیت از آنجا نشأت می‌گیرد که منطقی برای پاسخگویی ندارید یا بشدت احساس استیصال می‌کنید. زرشناس تصریح کرد: زمانی تنها یک نفر نماینده این عصبانیت بود ولی الان این مساله تسری پیدا کرده زیرا خودشان از کارنامه‌شان آگاهند. کارشناس مسائل سیاسی افزود: در دولت‌های جمهوری اسلامی سابقه نداشته دولتی اینگونه بی‌کارنامه داشته باشیم که خیلی حرف زده باشد، خیلی شعار داده باشد و دائما دولت‌های قبل از خودش را به همه چیز متهم کند و خودش همه این اتهامات را داشته باشد؛ این وضعیت استیصال ایجاد می‌کند و عصبانیت به وجود می‌آورد و این عصبانیت در فحش دادن و حمله به منتقدان نشان داده می‌شود.

برجام یک پروژه شکست خورده و یک مرده بی‌جان است
سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: باید فاتحه برجام را خواند زیرا برجام یک پروژه شکست خورده و یک مرده بی‌جان است. لطف‌الله فروزنده در گفت‌وگو با بسیج، اظهار داشت: بیشتر مواضع و اظهارات رئیس‌جمهور واقع‌بینانه نیست؛ امروز نیز همه ناظران می‎دانند در مساله برجام آمریکا بدعهدی کرده و برجام یک هزینه‎  و شکست محض برای ما شده است و اینکه آقای روحانی معتقد است در برجام پیروز شدیم؛ این سوال مطرح است که کجای برجام پیروزی بود؟ در حالی که باید واقع‌بین بود و فاتحه برجام را خواند و برجام یک پروژه شکست خورده و یک مرده بی‌جان است. فروزنده ادامه داد: به نظر می‎رسد آقای روحانی توجهی به این مساله ندارد و باید گفت خرید هواپیما که پیروزی نیست، در مساله اوپک نیز اتفاقی نیفتاده که ما احساس پیروزی کنیم. سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی درباره چرایی این نوع اظهارات رئیس‌جمهور بیان داشت: این حرف‎ها بیشتر جنبه انتخاباتی دارد و می‎خواهند به‎نوعی به جامعه القا کنند دولت عملکرد مثبت و موفقی داشته اما عموم مردم به دولت نمره منفی خواهند داد و این عملکرد را قبول ندارند. وی  یادآور شد: امروز نیز رئیس دولتی که تمام وعده و قول او به مردم این بود که اگر مساله مذاکره و برجام را دنبال کند مساله اقتصادی حل می‎شود، این برنامه با شکست مواجه شده لذا به نوعی فرافکنی می‎کند و فضای تبلیغی درست می‎کند.

وین 21 دی‌ماه میزبان کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان
نشست کمیسیون مشترک برجام متشکل از ایران و کشورهای 1+5 و نماینده عالی اتحادیه اروپایی به عنوان هماهنگ‌کننده، ۲۱ دی‌ماه/ 10 ژانویه در سطح معاونان در وین برگزار خواهد شد. این جلسه به منظور بررسی مسائل مطروحه در نامه مورخ ١٦ دسامبر وزیر امور خارجه کشورمان به خانم موگرینی در پی تمدید قانون آیسا توسط کنگره آمریکا تشکیل می‌شود. پیش از جلسه کمیسیون مشترک، جلسه گروه کاری تحریم‌ها در سطح کارشناسان تشکیل و گزارش آن به کمیسیون ارائه خواهد شد. گفتنی است در پی اقدام اخیر در آمریکا در تمدید قانون آیسا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران 27 آذرماه در نامه‌ای به فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در واکنش به این اقدام، خواستار برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام شد.


Page Generated in 0/0054 sec