printlogo


کد خبر: 169369تاریخ: 1395/10/5 00:00
تماس تلفنی بیش از 1477 نفر با اورژانس به دلیل مشکلات قلبی و تنفسی
دولت «هوای» مردم را ندارد!
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»: آلودگی هوا را توجیه می‌کنند!

احمد طالقانی: معضل آلودگی هوا حالا به یک بحران تمام‌عیار تبدیل شده است. چند سالی است که حال هوای کشورمان خوب نیست، بسیاری از شهرها دود زده شده‌اند، هموطنان زیادی حال و روزشان غبارآلود است، 4 شهر کشورمان بین 10 شهر آلوده جهان برای خود جایگاه ثابتی دست و پا کرده‌اند اما انگار تا آلودگی هوای پایتخت نفس‌ها را به شماره نیندازد کسی وضعیت قرمز حال و هوای کشور را جدی نمی‌گیرد. بنزین یورو 4 و یورو 5 وارداتی، آزادسازی واردات خودرو و راهکارهای دیگری که این سال‌ها در بوق و کرنا شد هم  دردی از مردم دوا نکرد تا مشخص شود هجمه‌هایی که به عملکرد دولت قبل شد رنگ و بوی سیاسی داشت.  جالب آنکه روزنامه دولت در اوج آلودگی هوای پایتخت به‌جای ارائه راهکار و انعکاس اقدامات دولت ترجیح داد منتقدان را به بهره‌گیری سیاسی از آلودگی هوا متهم کند تا شاید افکار عمومی ناکارآمدی محض سازمان محیط‌زیست در مدیریت آلودگی هوا را نبیند. حالا نفس‌های اهالی پایتخت به شماره افتاده است. زندگی شهروندان به مخاطره افتاده و تعطیلی روزانه مدارس و مراکز آموزشی و ادارات دولتی مجال برنامه‌ریزی را از خانواده‌ها سلب کرده، برخی مدیران دولتی هم در این شرایط ترجیح می‌دهند مانند گذشته مشکلات را عادی جلوه دهند تا بر ناکارآمدی خود سرپوش گذاشته باشند.
آلودگی هوا را توجیه می‌کنند!
در همین‌باره، حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد شدید از بی‌توجهی دولت نسبت به سلامت شهروندان، به «وطن‌امروز» تصریح کرد: در شأن رئیس‌جمهور نیست که برای توجیه ناکارآمدی‌ها، آلودگی هوا را توجیه کند و با بیان اینکه معضل آلودگی هوا دامنگیر شهرهای دیگری هم هست بخواهد مشکل را عادی جلوه دهد. وی با بیان اینکه  مدعیانی که مشکل آلودگی هوا را ناشی از بنزین پتروشیمی می‌دانستند حالا که بنزین یورو 4 و 5 وارد می‌کنند بهانه‌ای ندارند، تاکید کرد: اگر در حل بحران آلودگی هوا ناتوانید، مشکل را به جاهای دیگر حواله نکنید، در سال چهارم عمر دولت دیگر افکار عمومی قبول نمی‌کند که مشکلات به گردن دولت قبل است، اگر رئیس‌جمهور محترم در استان البرز می‌گوید دولتش اهل عمل است باید این عمل و تلاش را مردم هم احساس کنند. شهریاری افزود: در همه این سال‌ها کارشناسان گوناگون با گرایش‌های متفاوت فریاد زدند که دولت به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی بی‌توجه است، سهم خود را در توسعه مترو نمی‌دهد، از جایگزین کردن خط تولید خودروهای بی‌کیفیت و غیراستاندارد با خودروهای روز دنیا امتناع می‌کند اما متاسفانه سیاسی‌کاری و شعارزدگی مجالی برای شنیدن سخن منتقدان و کارشناسان باقی نگذاشته است!
جان باختن 5 هزار نفر به‌دلیل آلودگی هوا
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه می‌افزاید: طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت سالانه حدود 4 الی 5 هزار نفر از هموطنان به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و در این میان گروه‌های سنی بالا و همچنین افراد خردسال و زیر 5 سال، همچنین بیماران قلبی و عروقی و ریوی بیشترین فشارها را به دلیل آلودگی هوا  در کشور تحمل می‌کنند اما دولتمردان راهکار مشخصی برای در امان ماندن این گروه‌های آسیب‌پذیر ندارند و اکتفا کرده‌اند به تعطیلی روزانه مهدهای‌کودک و مدارس ابتدایی که البته همین موضوع مشکلات زیادی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده زیرا بیشتر خانوادهایی که زن و مرد توامان شاغل هستند با مشکل مواجه می‌شوند و معلوم نیست چرا دولت به‌جای تعطیلی چند روزه که فرصت تخلیه شهر را به هموطنان می‌دهد به تعطیلی روزانه مبادرت می‌کند. شهریاری تاکید کرد: خانه‌نشین کردن بچه‌ها و افراد در معرض خطر چاره‌ساز نیست. هوای خانه‌ها چندان بهتر از محیط بیرون از خانه نیست، زیرا پنجره‌ها و  درهای خانه‌ها در عمل غیراستاندارد است و هوای منزل در تبادل دائمی با محیط آلوده است، لذا اگر شرایط بحرانی است باید فرصت تخلیه و مسافرت به شهروندان داده شود تا از معرض آلودگی دور بمانند، ضمن اینکه وزارت بهداشت هم در آموزش شهروندان برای مقابله با آلودگی هوا کوتاهی می‌کند و از ظرفیت رسانه‌ها بهره نمی‌برد. علاوه بر همه این موارد، ماسک‌هایی که مردم به صورت می‌زنند، تاثیری در مقابله با ریزگردها و ذرات معلق در هوا ندارد و بهتر است ماسک‌های مناسب برای حفظ سلامت شهروندان در مواقع بحرانی از سوی دستگاه‌های مسؤول تهیه و توزیع شود. این نماینده مردم در خانه ملت همچنین در ارتباط با بحث انتقال پایتخت هم خاطرنشان کرد: مجلس این اختیار را به دولت داده تا در این‌باره تصمیم‌گیری کند اما بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به هزینه‌های بالای انتقال پایتخت، بهتر است با سرمایه‌گذاری مناسب برای توسعه حمل و نقل عمومی بویژه مترو و دل کندن از تولید خودروهای بی‌کیفیت و مقابله موثر با میلیون‌ها موتوسیکلت که علاوه بر سلب آرامش و امنیت مردم نقش مهمی در آلوده کردن هوا دارند و استانداردسازی بنزین و گازوئیل مصرفی خودروها به مقابله آلودگی‌ها رفت.
دولت از تولید پراید دل بکند!
این در حالی است که مدتی پیش یکی از معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت  گفته بود که این وزارتخانه هیچ برنامه‌ای برای جایگزین کردن خودروی پراید ندارد و هیچ خودرویی جای پراید را برای صنعت خودروسازی نمی‌گیرد. این حرف‌ها و البته اظهارات مشابه وزیر صنعت و معدن آن هم در دفاع از خودرویی با تکنولوژی بیش از 30 سال قبل می‌تواند نشانه خوبی برای جدی نبودن آلودگی هوا برای  دولتمردان  باشد در غیر این صورت مدیران اجرایی تردیدی برای متوقف کردن تولید این خودرو به‌رغم سودآور بودن آن به خود راه نمی‌دادند.
عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از جمله کارشناسانی است که تولید خودرو‌های بی‌کیفیت را از عوامل موثر آلودگی هوا می‌داند. وی درباره آلودگی هوا و مشکلات شهروندان معتقد است که برای اجرای موفق طرح کاهش آلودگی هوای پایتخت  باید همه دستگاه‌ها با هم هماهنگی داشته باشند و اینطور نباشد که برخی دستگاه‌ها موافق و برخی دیگر مخالف باشند. وی افزود: شهر تهران گنجایش این همه خودرو و موتوسیکلت را ندارد و متاسفانه شاهد هستیم هر روز هم بر تعداد خودروهای بی‌کیفیت و دودزا که غیراستاندارد و با تکنولوژی قدیمی به‌دست مردم می‌رسد، افزوده می‌شود. این نماینده مردم می‌افزاید:  باید موتوسیکلت‌ها برقی شوند و با موتوسیکلت‌هایی که چند برابر  خودروها آلودگی ایجاد می‌کنند برخورد شود. دولت هم سهم خود را در توسعه و به‌روزرسانی شبکه حمل‌ونقل عمومی و مترو پرداخت کند.

تماس تلفنی بیش از 1477 نفر با اورژانس به دلیل مشکل تنفسی
رئیس اورژانس کشور با اشاره به تشدید آلودگی هوا در روزهای گذشته در پایتخت گفت: طی 3 روز گذشته بیش از 1477 تماس تلفنی با اورژانس به دلیل مشکلات قلبی و تنفسی گرفته شده و 405 بیمار تنفسی نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند. پیرحسین کولیوند با اشاره به تشدید آلودگی هوا در پایتخت به فارس اظهار داشت: در اولین روز دی‌ماه بیش از 10 هزار و 424 تماس با اورژانس پایتخت گرفته شده و این آمار در دومین روز دی به 10 هزار و 994 مورد رسیده که 5 درصد افزایش داشته است. وی افزود: در سوم دی‌ماه نیز 9 هزار و 723 تماس با اورژانس گرفته شده که نسبت به روز قبل از آن با روند کاهشی همراه بوده است. همچنین در 3 روز گذشته بیش از 1447 مورد از تماس‌ها مربوط به بیماران قلبی و تنفسی بوده است.  کولیوند افزود: امروز (شنبه) نیز تا ساعت 13، 3 هزار و 33 تماس با اورژانس کشور حاصل شده که 112 مورد آن مربوط به مشکلات بیماران قلبی و تنفسی بوده و 30 نفر نیز در مجموع در این زمینه به بیمارستان منتقل شده‌اند. همچنین حسن عباسی، سخنگوی اورژانس کشور درباره تمهیدات اورژانس در پایتخت با توجه به تشدید آلودگی هوا گفته است: «در 6 نقطه تهران و در میادین آزادی، امام‌حسین، تجریش، انقلاب، امام خمینی (ره) و شهرری اقدام به استقرار آمبولانس کرده‌ایم».


Page Generated in 0/0051 sec