printlogo


کد خبر: 169387تاریخ: 1395/10/5 00:00
بازی سرنوشت‌ساز برای استقلال و منصوریان
روز حساب

آخرین هفته نیم‌فصل نخست لیگ برتر فوتبال با انجام 3 دیدار در تبریز، تهران و اصفهان ادامه می‌یابد. در حالی که جمعه پرسپولیس با شکست سیاه‌جامگان به عنوان بی‌اثر قهرمانی نیم‌فصل اول دست یافت، امروز یکشنبه، پنجم دی تراکتورسازی به مصاف تیم شایسته نفت تهران می‌رود تا نگذارد فاصله امتیازهایش با قرمزهای تهرانی بیشتر شود. هفته قبل، تراکتورسازی از سپاهان شکست خورد تا باخت پرسپولیس به ذوب‌آهن هم صدر جدول را به تبریزی‌ها ندهد اما شرایط این هفته خیلی فرق دارد چون پرسپولیس بازی‌اش را برده و فاصله امتیازش با تراکتورسازی را به عدد 5 رسانده است، بنابراین شاگردان قلعه‌نویی برای عقب نماندن از کورس قهرمانی باید از سد نفت بگذرند. از سوی دیگر، علی دایی و تیمش در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برند و پیروزی شیرین این تیم برابر استقلال و صعود به نیمه‌نهایی جام حذفی کشور، روحیه بازیکنان نفت را بالاتر از همیشه برده است. نفت در لیگ برتر هم نتایج خوبی گرفته و با شکست تراکتورسازی می‌تواند خود را به عنوان ضلع سوم مدعیان قهرمانی معرفی کند. نفت، توان و انگیزه کافی برای برتری مقابل تراکتورسازی را دارد، بویژه اینکه در تهران بازی می‌کند و می‌تواند از حضور احتمالی هواداران پرسپولیس در ورزشگاه هم بهره ببرد؛ همان اتفاقی که در دیدار حذفی با استقلال هم رخ داد. تراکتورسازی هم به اندازه کافی دلیل برای بردن نفت دارد و همین مساله ثابت می‌کند امروز دیدار جذاب و زیبایی را شاهد خواهیم بود. در دیگر دیدار امروز استقلال بحران‌‌زده در اصفهان به مصاف حریفی قدرتمند به نام سپاهان می‌رود. شکست آبی‌پوشان برابر نفت تهران و حذف از جام ‌حذفی وضعیت نابسامان این تیم را بدتر کرد و کار را به جایی رساند که نام‌های مختلفی به عنوان جانشین احتمالی علیرضا منصوریان از خروجی رسانه‌ها سر در بیاورد. حتی در این میان از فلیکس ماگات آلمانی هم به‌عنوان سرمربی جدید استقلال نام برده شده است؛ خبری که از سوی مدیران باشگاه تکذیب شد.
استقلال شرایط خوبی ندارد و بهتر از هر کسی، کادر فنی و بازیکنان این تیم از این شرایط آگاه هستند. در سوی دیگر میدان، سپاهانی حضور دارد که کم‌کم می‌خواهد خود را به بالای جدول برساند. این تیم  هفته قبل، تراکتورسازی را شکست داد و در معادلات صدر جدول تاثیرگذار بود. این هفته نیز اگر سپاهان برابر استقلال، حریف نامدارش پیروز شود، جای آن را در رده هفتم جدول می‌گیرد. در دیگر دیدار امروز، ماشین‌سازی به مصاف سایپا می‌رود. داربی تیم‌های قعر جدولی قرار است - اگر 2 تیم امتیازهای بازی را بین خود تقسیم نکنند - شرایط یکی از 2 تیم را بهبود بخشد. نیمکت هر دو تیم کاملا مستعد تغییر و تحول است و هر باخت، این تیم را یک گام به سمت این تغییر نزدیک‌تر می‌کند.
خانه‌‌تکانی اساسی در استقلال
درخواست وزیر ورزش و جوانان از اعضای هیات مدیره استقلال جهت عدم تغییر در کادر فنی و مصاحبه درباره این تیم احتمالا نشان‌دهنده تغییرات مدیریتی استقلال است. جلسه هیات‌مدیره باشگاه استقلال با وزیر ورزش و جوانان در محل وزارت ورزش برگزار شد. هرچند اطلاعات زیادی از این جلسه به بیرون درز پیدا نکرده اما براساس برخی اخبار در این جلسه سلطانی‌فر، وزیر ورزش از اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال خواسته در رسانه‌ها صحبتی انجام ندهند و تیم را تضعیف نکنند. او از اعضای هیات‌مدیره استقلال خواسته تغییری در کادر فنی استقلال ایجاد نکنند. شاید این صحبت‌های سلطانی‌فر به این معنا باشد که او خواهان ادامه فعالیت استقلال با منصوریان و همین کادر مدیریتی است ولی ظاهرا وزارت ورزش عزم جدی برای تغییرات بنیادی در هیات مدیره استقلال دارد. به عبارت دیگر، وزارت ورزش ترجیح می‌دهد کادر مدیریتی بعدی استقلال درباره کادر فنی این تیم تصمیم بگیرند تا اگر آنها خواستند با علیرضا منصوریان کار را ادامه دهند یا بخواهند قرارداد او را فسخ کنند، در این زمینه آزادی عمل لازم را داشته باشند و مقابل یک تعهد جدید قرار نگیرند. هرچند زمان این تغییرات مشخص نیست ولی بعید است چنین تغییراتی زمان زیادی بگیرد و شاید تا یکی، دو هفته آینده همه چیز در استقلال تغییر کند.
سرمربی استقلال مسیر خود را تغییر می‌دهد؟
سرمربی استقلال درحالی فرصت‌هایش را براحتی از دست می‌دهد که نیاز برای تغییر روش از سوی او در استقلال احساس می‌شود. داستان ناکامی استقلال از روزی شروع شد که منصوریان با استفاده از موج بلند شده از سوی هواداران بعد از شکست در داربی با هدایت مظلومی و در ادامه شکست در فینال حذفی به نیمکت استقلال رسید اما نتوانست از این سرمایه بزرگ استفاده کند. منصوریان که سرمست از حضور در استقلال بود، تلاش کرد با استفاده از نسخه سرمربیان پیشین استقلال در دهه 80، رفتار آنها را تکرار کند. درگیری با برخی پیشکسوتان و اعضای هیات مدیره و استفاده از قدرت لیدرها، اتفاقاتی بود که باعث شد استقلال بیشتر از متن، درگیر حاشیه شود. هر چند منصوریان به درستی فهمیده بود حاشیه‌ها نقش زیادی در نتیجه‌گیری در فوتبال ایران دارد و با به‌کار بردن ادبیات خاص، می‌توان مردم را حامی خود کرد اما فراموش کرد مسائل فنی نیز بخش اعظمی از مربیگری است و این نتایج است که در نهایت معرف واقعیت و مبنای تحلیل‌ها می‌شود.
منصوریان در 6 ماه ابتدایی حضور در استقلال تصور می‌کرد رسانه و سکو 2 فاکتور اصلی برای موفقیت در استقلال است اما فراموش کرده بود رسانه‌ها و سکو شروط لازم برای دستیابی به موفقیت است اما کافی نیست و برای رسیدن به موفقیت در استقلال به عوامل دیگری هم نیاز است. هر چند سرمربی استقلال در نشست خبری بعد از شکست برابر نفت تهران گفت برای مهار بازیکنان نفت و ضربات ایستگاهی این تیم برنامه‌ریزی کرده اما جریان بازی چندان بر این صحبت صحه نمی‌گذارد چون اگرچه استقلال چند فرصت خوب را به‌دست آورد ولی تیم نفت هم در موقعیت‌سازی کمتر از استقلال نبود. این روزها هواداران استقلال در صفحات مجازی از فوتبال این تیم انتقاد می‌کنند. آنها می‌پرسند فوتبال مالکانه و جذابی که روز اول به آنها وعده داده شد کجاست؟ استقلال روند رو به رشدی را در نحوه بازی‌هایش ارائه می‌کند ولی هنوز با وعده‌ها فاصله دارد و این در حالی است که نیمی از فصل گذشته است. از سویی استقلال از بازیکنان نامدار و خوبی برخوردار است. افرادی مثل بختیار رحمانی به نوعی شاه‌ماهی نقل و انتقالات به استقلال پیوستند ولی اثری از او و بازیکنی مثل افشین در استقلال نیست. شنیده شده منصوریان در محافل خصوصی اعلام کرده مبعلی را به‌جای رحمانی مدنظر داشته اما باشگاه نتوانسته او را جذب کند. البته این ادعا تایید نشده ولی اگر واقعا چنین مطلبی بیان شده باشد، آیا کسی هست که نحوه آمدن پر سر و صدای بختیار رحمانی را فراموش کرده باشد؟ آن هم نحوه آمدنی که منصوریان با رضایت تمام از آن نام می‌برد؟ از طرفی جذب بازیکنان مختلف از نفت، این حاشیه را برای استقلال ایجاد کرده بود که این تیم به نفت دوم تبدیل شده است. استقلال مصاف مهمی را برابر تراکتورسازی و بعد از آن برابر نفت تهران از دست داد و حالا به نظر می‌رسد منصوریان به نوعی برای کاستن فشارها، به دنبال انداختن تقصیر شکست به گردن چند بازیکنش است. هر چند شاید در این زمینه حق هم داشته باشد ولی آیا از دست دادن نتیجه برابر صنعت نفت آبادان، ماشین‌سازی تبریز، گسترش فولاد و استقلال خوزستان هم بر گردن بازیکنان استقلال بود؟ شاید بهتر باشد علیرضا منصوریان شجاعانه شکست را بپذیرد و با نگاهی رو به جلو، به فرصت‌های باقیمانده نگاه کند. فرصت‌هایی که سریع‌تر از تصور او می‌گذرد.


Page Generated in 0/0052 sec